Evropské i americké výnosy klesají. Dolar proti euru oslabil zpět nad 1,0500 EURUSD. Z měn regionu je v zisku pouze zlotý. Koruna se drží v mírné ztrátě nad 24,30 za euro.

Pavel Vyoral z Pošty bez hranic: V minulosti neuspělo spoustu skvělých logistických projektů, které předběhly dobu

Pavel Vyoral je ředitelem společnosti Pošta bez hranic již čtyři roky. Zlínská logistická služba českým a slovenským e-shopům umožňuje fyzicky expandovat do zemí Evropské unie. Z firmy o dvou zakladatelích je dnes firma s ročním obratem téměř půl miliardy korun. S Pavlem Vyoralem jsme si popovídali o začátcích firmy, ale i trendech v logistice a balíkové přepravě.

Na trh jste vstoupili před deseti lety. Vy jste ve vedení čtyři roky. Můžete zavzpomínat, jaké to pro vás byly začátky?

Začátky určitě nebyly jednoduché, a to není vlastně ani teď. Příběh Pošty bez hranic znám od začátku a v podstatě jsem u něj byl, ale ne v aktivní roli. V roce 2018 jsme byli spíše přerostlý start-up, který nechtěl, neuměl nebo nemusel spoustu věcí řešit. To je naštěstí již minulost a za poslední roky jsem jako firma hodně dospěli.

Nemalou roli v tom hraje důvěra majitelů. Od mého nástupu jsme se museli s hodně lidmi rozloučit a spoustu nových přijmout. Firma je především o lidech a nedokážu si představit, že bychom firmu vybudovali na jednotlivcích. Budování firmy je týmová práce.

Jak se změnila oblast logistiky?

Obrovsky. V minulosti neuspělo spoustu skvělých logistických projektů, které předběhly čas a teď jsou takové projekty v podstatě nejskloňovanější.  Podívejme se třeba na popularitu výdejních boxů nebo na expanzi e-shopů do zahraničí. To, co je dnes standard, bylo dříve nemyslitelné.

Kam konkrétně do zahraničí rozšiřujete služby?

Naše celé podnikání je postavené na zahraničí a za ty roky se nám podařilo vybudovat z našeho pohledu silnou logistickou síť v rámci Evropy. Bylo by škoda ji nevyužít tento potenciál nabídnout ve větším i naše služby v zahraničí. Naši stávající klienti v Maďarsku a Polsku nás o tom přesvědčili. Na rozdíl od velkých logistických hráčů dokážeme naši službu, systém i vztah ke klientovi (e-shop) individualizovat. Neděláme rozdíly v tom, jestli klient prodává ponožky, boty nebo sedačky.

Co když přijdou v balíkové přepravě nečekané události?

Na některé věci se však připravit úplně nedá, doba covidová postihla i dopravce. Ovšem situaci se daří zvládat. Naši zaměstnanci neustále projevují neskutečnou míru loajality. Každý den vidím, že musí řešit personální výpadky operativně, někdy je potřeba hodně napnout síly, vymyslet nová řešení a hledat inovativní cesty. Kolegiální přístup našeho týmu Pošty bez hranic je to nejhodnotnější firemní stříbro, které máme. A všem za jejich přístup patří velké poděkování a úcta za to, jak na logistickém hřišti dokáže jeden za druhého zabrat. Bez nadsázky jsem na kolegy hrdý.

Co považujete za důležité ve spolupráci s e-shopy?

Důležitější, než kdy jindy je zvládnutá komunikace. Oblastí, jejíž důležitost každý dopravce nebo provozovatel e-shopu zjistil pár let nazpět, a měla obrovskou prioritu hlavně minulý rok, je komunikace.

Dá se vůbec připravit na to, kdyby byl opět lockdown a nouzový stav?

Letos do sezóny pravděpodobně nezasáhne Covid-19 tak výrazně, jako minulý rok. Přesto jsme na tuto variantu byli nachystaní. Např. víme, že v případě lockdownu okamžitě stoupne počet zásilek ze dne na den. V případě rozšíření Covidu-19 je možné, že někteří dopravci nebudou do daných oblastí doručovat. V ten moment musí být společnost flexibilní a okamžitě vybrat jiného dopravce, který je schopen zásilky doručit. Scénářů máme po minulém roce o dost víc, ale věříme, že jsme se letos nachystali na výbornou. Především pro klienty jsme pak připravili na webu stránku, kde je o všem důležitém informujeme.

Jak bude vypadat logistika budoucnosti? Jaké jsou trendy?

Trendy jsou jedna věc, ale logistika je o efektivitě. Takže určitě ještě dlouho zůstaneme u silniční přepravy. A co se týče způsobu doručování, tak já vidím jako směr sdílení výdejních míst/boxu nebo ještě lépe vlastní výdejní box u domu. Zajímavé jsou i pokusy s doručovacími drony a roboty, kde je ale ještě spousta překážek na úrovni technologie a především legislativy.

Newsletter