Současné děti ztrácejí zručnost, představivost a kreativitu zejména kvůli tomu, že ji málo trénují a tráví spoustu času pouhým sledováním displeje mobilního telefonu. Přitom česká stavebnice Merkur, která je zde více než 100 let, právě tyto důležité dovednosti u dětí rozvíjí.
Kreativita zahrnuje schopnost přicházet s novými a neotřelými nápady a řešeními, a to buď v rámci určitého problému nebo při tvorbě něčeho nového. Nyní Merkur vyzývá, abychom mu pomohli vrátit dětem jejich zručnost, kreativitu a zachránili tak budoucnost, českých zlatých rukou, pro další generace.
Legendární stavebnice a její přínos vědě
Kořeny legendární české stavebnice sahají do roku 1920, kdy Jaroslav Vancl založil v Polici nad Metují firmu Inventor, po níž nesla název i stavebnice. Brzy na to si Jaroslav Vancl nechal stavebnici patentovat, což jí pomohlo se světově zviditelnit. V roce 1961 posloužila stavebnice vědci Ottu Wichterlemu k vynalezení prvních kontaktních čoček, které nedráždí oči. V roce 1993 byla výroba ukončena, následně továrnu koupila společnost pana Jaroslava Kříže a výrobu obnovila. Po nějaké době se bohužel firma začala potýkat s ekonomickými problémy. Naštěstí před pár lety podnikatel Richard Hrbáč společně s týmem lidí, který vede Radek Jelínek, si byli vědomi důležitosti a hodnoty této stavebnice a společnost Merkur zachránili.
Merkur drží krok s dobou
Dnes se společnost rozvíjí, investuje do rozvoje výroby a nových stavebnic, které navazují na současné trendy. Umožňují dětem nejen skládat jednoduché modely, ale dále s nimi pracovat, dávat jim život nejdříve pomocí zakomponování mechanických prvků, následně rozpohybováním pomocí elektromotoru až po vyspělou práci s nástroji automatizace a robotiky, včetně programování, které jsou dnes do stavebnice zakomponovány. Má tak přínos pro vzdělávání i budoucí výzkum. „V současné době společnost Merkur spolupracuje s řadou technických univerzit. Merkur tak není jen hračkou pro malé děti, ale opravdový nástroj, který umožňuje rozvinout skutečné technické dovednosti, zručnost, analytické myšlení, programování a v podstatě je může dovést až do úspěšného vědeckého života,“ říká Richard Hrbáč, majitel společnosti Merkur Toys.
Pomozte Merkuru spustit edukační portál pro děti i profesionály
Podpořit Merkur můžete nyní i v rámci kampaně na Hit Hit, která bude spuštěna 20. května. Jedním z cílů je spustit edukační portál, který propojí digitální svět se stavebnicí Merkur. Portál bude zaměřený na výuku robotiky, obsahuje mechanické i technické principy, včetně návodů, a je určený pro běžné stavitele i profesionály (zejména učitele). „Postavte si svůj model pomocí stavebnici Merkur a rozhýbejte jej pomocí vašeho mobilního telefonu – samotné stavění je pouze začátek… Odměnou bude i společně strávený čas rodičů s dětmi a zážitky, které zůstanou po celý život.
„Naučme naše děti Merkur opět používat a podpořme jejich zručnost, kreativitu a představivost. Nebude to jednoduché, protože to bude vyžadovat daleko více trpělivosti a dovedností něž swipovat po displeji telefonu,“ uzavírá Richard Hrbáč, majitel společnosti Merkur Toys.
Mgr. Richard Hrbáč
V roce 1994 začal prodejem dřevěných hraček a založením značky „Woody“, která se postupně stala úspěšnou nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. V současné době má rozsáhlé portfolio úspěšných privátních značek, které exportuje do více než 25 zemí světa. Mimo rozsáhlou distribuční a velkoobchodní síť vybudoval komplexní strukturu firem zajišťující logistiku, skladování, distribuci i výrobu dětského sortimentu, která je zastřešena rodinným holdingem HFI Group a.s. V roce 2019 provedl akvizici a záchranu nejznámější české stavebnice Merkur. Díky jeho úsilí se Merkur opět vrátil na hlavní hračkářskou scénu a získal několik ocenění „Správná hračka“.