Společnost Porsche Česká republika, oficiální importér značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy stojí v roce 2020 na startovní čáře nové éry osobní mobility. Přichází největší změna v historii společnosti. Elektromobilita a digitalizace, změna klimatu a nové emisní normy vyžadují zcela nové produkty, procesy a obchodní modely. Porsche Česká republika se hodlá angažovat také v čím dál větším rozvoji elektromobilní infrastruktury a nezapomíná ani na lidské zdroje: pokračující projekty Best Employer – QHERO, Autoopravář Junior nebo nový portál CARJOBS.CZ dokládají široký přesah největšího importéra aut do ČR.
V letošním roce uvede firma Porsche Česká republika, největší importér automobilů do České republiky, na trh devět modelů s elektrickým pohonem, z toho tři čisté elektromobily a šest plug-in hybridních vozidel. Elektromobilní ofenzivu odstartuje Volkswagen ID.3 – první síťově propojený elektromobil pro každodenní provoz bez kompromisů, který bude díky ceně začínající pod hranicí 800 tisíc korun včetně DPH dostupný mnohem širšímu okruhu zákazníků. Stranou nebude ani Audi e-tron Sportback a řada plug-in hybridů: od kompaktního Golfu GTE přes TFSIe modely Audi až po špičkový Touareg R Hybrid o výkonu bezmála 500 koní. Porsche ČR očekává, že již v roce 2025 budou elektrické a hybridní vozy tvořit až pětinu prodejů společnosti.
Volkswagen Group plánuje do roku 2029 uvést na trh až 75 čistě elektrických modelů a zhruba 60 hybridů. Celkový počet prodaných elektromobilů koncernu Volkswagen by se do roku 2029 měl zvýšit přibližně na 26 milionů, hybridů by pak mělo být 6 milionů. „Stojíme na prahu nové doby, která přináší elektromobilitu a my budeme tím, kdo udává trend,“ komentuje zlomové období Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika. „Kromě čistě elektrických modelů představíme rovněž hybridní vozy, jež jsou nedílnou součástí nových trendů mobility. S tím musí jít ruku v ruce vybavenost dealerů. U nich intenzivně probíhají školení personálu s cílem nejen prodávat, ale také servisovat hybridy a elektromobily, a proces vybavenosti potřebnými zařízeními, zejména pak dostatečným množstvím nabíječek.“
„Po rekordním roce 2017 jsme v souvislosti s komplikacemi spojenými se zavedením nových pravidel pro testování emisí WLTP čelili poměrně citelným výpadkům výroby u našich značek jak v roce 2018, tak loni,“ říká Franz Pommer, jednatel společnosti Porsche Česká republika. „Navzdory těmto okolnostem značky Volkswagen osobní vozy a Volkswagen Užitkové vozy obhájily pozici importéra č. 1 ve svých segmentech. Chtěl bych za to poděkovat nejen celé prodejní a servisní síti, ale zejména našim zákazníkům. Jejich důvěra je pro nás v tomto náročném období velmi důležitá a motivuje nás, abychom nadále úroveň našich prodejních a servisních služeb posouvali kupředu,“ dodal Franz Pommer.
Dodávky zákazníkům v roce 2019 činily 41 743 vozů (- 7,0 %). Obrat společnosti Porsche Česká republika dosáhl v roce 2019 hodnoty 25,609 miliardy korun (-1,7 %). „Významnou roli v našich aktivitách hrají servisní služby,“ uvádí Franz Pommer. „Kladná hodnocení v průzkumech spokojenosti i obchodní výsledky v této oblasti potvrzují, že se nám tato činnost daří. Loni jsme dosáhli celkového obratu v oblasti After Sales ve výši 4,204 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 6,6 %.“
Společnost Porsche Česká republika s.r.o. vstoupila do roku 2020 se 173 zaměstnanci (+ 2 proti 2019). Prodej všech zastupovaných značek zajišťuje celkem 124 smluvních partnerů, servisem koncernových vozů je v České republice pověřeno 237 smluvních partnerů. Značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy jsou díky tomu zastoupeny na téměř 100 místech naší země, přičemž celkový počet zaměstnanců dealerské organizace přesahuje 3 tisíce.
Volkswagen
Volkswagen zůstává přes pokles celkového trhu na pozici nejúspěšnější importované značky s počtem 20 869 registrací. Na tomto výsledku mají své podíly žádané modely Passat či Touareg, jež se staly jedničkami svých segmentů (dle SDA). Společnost Porsche Česká republika samozřejmě nezapomíná ani na tradiční automobily se spalovacím motorem. Pro rok 2020 chystá řadu zásadních novinek v čele s nedávno představenou osmou generací legendárního modelu Volkswagen Golf, jehož předprodej byl zahájen v polovině ledna. „Model Golf po desetiletí definuje značku Volkswagen a širokému spektru našich zákazníků přináší pokrok a nové technologie z vozů vyšších tříd. Osmou generaci charakterizuje digitalizace a konektivita, v základní výbavě již figuruje například digitální panel přístrojů či LED světlomety,“ říká Jiří Štoček, vedoucí divize Volkswagen osobní vozy.
Kromě modelu Golf letos Volkswagen představí i jeho sportovně laděné deriváty jako naftové GTD, legendární benzinové GTI či špičkový Golf R s výkonem 333 koní a pohonem všech kol. V druhé polovině roku rodinu Golf doplní praktické kombi Variant a outdoorový Alltrack. Milovníky jízdy s nebem nad hlavou Volkswagen potěší kabrioletem T-Roc Cabriolet, jehož předprodej byl již spuštěn. Momentálně nejsilnější segment SUV letos Volkswagen obohatí faceliftovaným modelem Tiguan a vrcholným plug-in hybridem Touareg R. Po úspěšném etablování modernizovaného manažerského bestselleru Passat se modernizace dočká rovněž stylový Arteon doplněný atraktivní karosářskou verzí Shooting Brake. Zdravý životní styl bude Volkswagen nadále podporovat partnerstvím běžeckého seriálu Run Czech s vrcholem v podobě Volkswagen Maratonu Praha, jehož další ročník se v květnu uskuteční v ulicích Prahy. Pro rok 2020 se značka Volkswagen, mimo jiné globální partner fotbalového šampionátu EURO 2020, rozhodla podpořit fotbal rovněž v České republice partnerstvím s Petrem Čechem, jeho Fotbalovou školou a také mediálním projektem České fotbalové legendy, který vznikne ve spolupráci s Českou televizí.
Audi
„Uplynulý rok byl z našeho pohledu rokem stabilizačním. Doplnili jsme portfolio modelů a motorizací, zahájili nástup nízkoemisní mobility reprezentované modely Audi e-tron a PHEV vozy, zároveň jsme rozšířili i nabídku vysokovýkonných sportovních modelů RS a faceliftovali supersport R8,“ zhodnotil uplynulý rok Marcel Archleb, vedoucí divize Audi. „Naši pozornost jsme celkově směřovali k dlouhodobě udržitelným obchodům a v některých případech upřednostnili kvalitu před kvantitou.“
Značka Audi loni registrovala 2600 vozů, přičemž zaznamenala 32% meziroční nárůst klientských objednávek. Na něm mají významný podíl nejúspěšnější modely značky Audi: nová generace A6 (540 vozů), faceliftované provedení Q7 včetně oblíbené výkonné verze SQ7 a SUV Q8/SQ8 (obě modelové řady shodně 418 vozů). Vřele přijaté Audi Q8 se dočkalo špičkové benzinové verze RS Q8, paletu SUV z opačné strany doplnilo atraktivní Audi Q3 Sportback a model Q5 se dočkal hybridního provedení TFSIe s možností externího dobíjení PHEV, které v roce 2020 doplní spektrum plug-in hybridních typů A6, A7, A8 a Q7 TFSIe. Modernizací prošla také tradiční modelová řada A4 a také supersportovní R8 s unikáním atmosférickým motorem V10.
Na prodejním poli značka Audi uvedla na trh nabídku značkového financování operativním leasingem Audi Now. Pokud jde o marketingové aktivity, rok 2019 s přesahem do letoška přinesl spolupráci s jediným českým basketbalistou NBA Tomášem Satoranským a na poli sportu Audi mimo jiné podporuje i zimní Audi Snow Jam v českém „Home of quattro“ ve Špindlerově Mlýně.
SEAT/CUPRA
Španělské značce se loni dařilo a s globálním růstem 10,9 % dodala zákazníkům 574 100 vozů, čímž překonala rekord z roku 2018. „Těší mě, že k celkové pozitivní bilanci značky SEAT výraznou měrou přispěl také náš trh. S 6671 registrovanými vozy jsme zaznamenali meziroční nárůst o 9,96 %, za což bych rád poděkoval všem našim nadšeným a spokojeným zákazníkům,“ říká Aleš Novák, vedoucí divize SEAT/CUPRA.
Klíčovým bodem pozitivního trendu se kromě SUV Arona, Ateca a Tarraco stal hlavně model Leon, který se úspěšně prodává již od roku 2012. Po osmi letech ho vystřídá zbrusu nová, v pořadí již třetí generace oblíbeného kompaktu, která bude hlavní novinkou značky SEAT pro letošek. Ještě letos se na platformě MEB odprezentuje první elektromobil SEAT, typ el-Born, jehož první kusy se objeví v Česku do konce roku.
Nezanedbatelnou měrou se k úspěchům španělské automobilky zařadila rovněž značka CUPRA s absolutními prodejními růsty přes 70 % v globálním měřítku – letos portfolio rozšíří nový crossover CUPRA Formentor a samozřejmě také CUPRA Leon, vycházející z nové generace Leonu. Široké spektrum úspěšnosti značky SEAT pak dokresluje 11 000 celosvětově prodaných městských koloběžek EXS. Letos dá SEAT mikromobilitě další rozměr s novým e-Scooterem, prvním (elektrickým) motocyklem v dějinách společnosti.
Volkswagen Užitkové vozy
„Říci, že rok 2019 byl pro značku Volkswagen Užitkové vozy v České republice mimořádně úspěšný, je málo. V uplynulém roce jsme totiž dosáhli nejlepších prodejních výsledků v historii. Velký dík za to patří všem našim klientům i celé naší prodejní a servisní síti,“ děkuje Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.
Značka Volkswagen Užitkové vozy uzavřela loňský rok s 6637 registracemi nových vozů, a s velkým odstupem se tak umístila na prvním místě v segmentech N1+N2/M1+M2. Díky nárůstu o 6,3 % v porovnání s rokem 2018, který výrazně překonal vývoj celkového českého trhu (+1,9 %), se tržní podíl zvýšil o 0,7procentního bodu na 16,9 %. Volkswagen Užitkové vozy udává tón také v samotném segmentu N1, v němž si na své konto připsal 2962 registrací, což mu vyneslo tržní podíl 14,5 %.
Na vynikajících obchodních výsledcích se podílejí všechny modelové řady – podíly ve svých segmentech trhu navýšily Transporter, Caddy, Crafter i Amarok (největší meziroční skok + 15,2 %). Největší poptávce se tradičně těší modelová řada T, která byla v závěru loňského roku uvedena na český trh v modernizovaném provedení T6.1 – již s novým logem a brand designem, který postupně aplikuje na všechny modely v roce 2020, kdy představí další generaci oblíbeného Caddy. Kultovní Transporter letos oslaví kulaté výročí 70 let na šestnáctém ročníku Transporter srazu v Praze.
Projekt MOON
V roce 2019 společnost Porsche Česká republika odstartovala projekt komplexního řešení nabíjecí infrastruktury s názvem MOON. Česko se tak stalo jednou z pěti pilotních zemí, kde začala působit stejnojmenná dceřiná firma Porsche Holding Salzburg, která je mateřskou společností i Porsche Česká republika. Značka MOON, poprvé prezentovaná vloni na brněnském oborovém veletrhu Ampér, nabízí dealerům i zákazníkům nejmodernější nabíjecí infrastrukturu, zahrnující od elektronicky řízeného kabelu pro nabíjení střídavým proudem až 22 kW přes nástěnné nabíječky, domácí akumulátorové systémy a fotovoltaické systémy až po zařízení pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 300 kW. Zákazník si tak bude moci již při objednání nového elektromobilu zvolit sofistikovaný nabíjecí systém ovládaný přes aplikaci v chytrém telefonu. Za krátké působení v roce 2019 se podařilo klientům dodat 117 zařízení MOON za bezmála 6,5 milionu Kč, přičemž nejprodávanějším produktem se stal Wallbox MOON connect AC 22 kW.
CSR aktivity
Trvale velkou pozornost věnuje společnost Porsche Česká republika zajištění dostatečného množství pracovníků pro svoji prodejní a servisní síť. V rámci projektu „Best Employer“ podporuje autorizovanou síť v oblasti vzdělávání a tréninku zaměstnanců, employer brandingu i získávání nových zaměstnanců včetně učňů, v čemž plánuje pokračovat i v roce 2020. Právě jim je určen unikátní projekt na podporu vzdělávání v automobilových školách QHERO. Porsche Česká republika se rovněž podílí na organizaci profesní soutěže Autoopravář Junior, kterou organizují pilotní, krajské školy.
Podporu personálního zajištění v celé síti Porsche ČR navíc nově poskytuje portál CARJOBS.CZ, který představuje užitečný nástroj pro personální oddělení autorizovaných prodejců a servisů i skvělou příležitost pro uchazeče, jak snadno najít práci v automobilové branži. Na portálu CARJOBS.CZ jsou inzerovány rozmanité možnosti uplatnění v nejrůznějších profesích, od recepční přes automechanika a vedoucího skladu až po prodejce nových či ojetých vozidel nebo manažera.