Pravicová opozice kritizuje uzavření dodatku na provoz mýtného systému s firmou Kapsch, o kterém dnes ministerstvo dopravy informovalo. ODS to označila za selhání ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží. Podle koaliční ČSSD, která proti uzavření dodatku dříve vystupovala, jde o odpovědnost ministra Ťoka. Pozice ministerstva v případných sporech s konkurenty Kapsche není podle ČSSD neotřesitelná. Ťoka se naopak zastává jeho vládní kolega a šéf ANO Andrej Babiš.
Šéf poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura kritizuje především to, že provozovatel mýta nebyl vybrán v otevřené soutěži. „Právě otevřená soutěž měla umožnit ostatním společnostem, které elektronické mýto již jinde provozují, aby o zakázku soutěžily, a byly tedy nucené poskytnout České republice co nejvýhodnější nabídku,“ uvedl Stanjura.
„Ministr dopravy i celá vláda vystavuje zemi riziku soudů či arbitráží včetně pozastavení platnosti uzavřené smlouvy,“ reagoval šéf poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát. Podle něj tím ministerstvo dalo signál, že nejjednodušší je problém neřešit a prodlužovat stávající stav bez ohledu na ekonomické zájmy státu.
Rozhodnutí o prodloužení smlouvy se společností Kapsch je plně v kompetenci ministra dopravy a zároveň jde i o jeho odpovědnost, řekl ČTK odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy Jan Birke. S tím souvisí i skutečnost, že vláda Ťokův návrh na prodloužení smlouvy s Kapschem neschválila, ale pouze vzala na vědomí.
Česku rovněž hrozí, že se proti rozhodnutí ministerstva prodloužit výběrové řízení s Kapschem postaví firmy, které měly o výběr mýta zájem. Přestože ministr Ťok dnes uvedl, že tyto společnosti mají na námitky právo a úřad se jejich postupu neobává, podle ČSSD není pozice ministerstva dopravy neotřesitelná. Pokud by byl postup ministerstva dopravy bezchybný, nabízí se otázka, proč se pod dodatky nepodepsal přímo pan ministr Ťok, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva, dodal Birke.
Ministra Ťoka se naopak zastává jeho vládní kolega a šéf ANO Andrej Babiš. „My jsme zdědili tu smlouvu, která byla od počátku velice kontroverzní. Zápasili jsme s tím, nebylo jiné řešení,“ poznamenal Babiš. Podle něj se navíc podařilo vyjednat, že stát díky dodatku ušetří 500 milionů korun ročně.
Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.