Méně poutačů i světel na hospodách – Plzeňský Prazdroj letos výrazně rozšířil svou aktivitu v boji proti vizuálnímu smogu v tuzemských městech a vesnicích. Celkem už pivovar vylepšil vzhled 2300 tuzemských restaurací a hospod, kam dodává pivo. Namísto agresívní reklamy lákají na uměřené označení i na opravené fasády. Zároveň se snižuje množství použitého plastu a hospodští ušetří na energiích.
Plzeňský Prazdroj loni zásadně změnil prezentaci svých značek ve veřejném prostoru. Na hospody a restaurace, kam dodává pivo, začal instalovat střídmější reklamu a ve spolupráci s jejich majiteli upravuje vzhled exteriéru podniků, aby snížili vizuální smog v ulicích měst a vesnic. Letos, i navzdory koronavirové pandemii, celý projekt, který nese název Fresh Outlet, výrazně akceleroval.
„Jen od letošního ledna jsme ve spolupráci s hospodskými upravili přes dva tisíce podniků. Střídmější prezentace hospody, přehlednější označení, lepší navigace zákazníků a úspora energií. To jsou důvody, proč nás stále častěji kontaktují i samotní hospodští a chtějí změnu. Většinou nám volají poté, co na vlastní oči vidí proměny jiných hospod a dostanou na ně pozitivní ohlasy. Jen letos jsme na žádost hospodských připravili tisíc vizualizací s navrhovanými úpravami,“ říká Markéta Bláhová, která má projekt v Prazdroji na starosti.
Nový vizuální styl si pochvalují i sami provozovatelé. „Já jsem z toho úplně nadšený. Restaurace má šedivou fasádu a bílý nápis v kombinaci s černou vypadá skvěle. Nejde o žádný kýč, jaký bývá často vidět jinde. I hostům se to líbí. Měl jsem představu o změně směrem k zelené, ale návrh od Prazdroje mi doslova vyrazil dech,“ dodává Karel Vlček, nájemce Restaurace Česká brána v kempu Oleška.
Do projektu Fresh Outlet se Prazdroj pustil, protože si jako jedna z nejznámějších a nejviditelnějších tuzemských firem uvědomuje odpovědnost za to, jak navenek působí podniky, kam dodává pivo i svá reklamní označení. Spolupracuje na něm s tuzemskými odborníky z oblasti designu, architektury a reklamy. „Praxe nám ukázala, že střídmější prezentace je pro hosty mnohem přehlednější a zlepšuje jejich orientaci a navigaci do podniků. Zároveň hospoda působí navenek mnohem přívětivěji a má tak předpoklady nalákat i nové hosty,“ doplňuje Markéta Bláhová. To, že nadbytečná reklama v ulicích i na hospodách lidi ruší, si loni Prazdroj ověřil v průzkumu mezi tisícovkou lidí. Většina jasně deklarovala, že jsou jí ve veřejném prostoru vizuálně přehlceni.
Střídmější označení i reklamu Prazdroj instaluje u všech nových či rekonstruovaných hospod, nebo tam, kde nově odebírají jeho piva. Změnu tak dělá postupně. Nejde přitom o unifikaci tuzemských podniků, k úpravě exteriéru přistupují designéři vždy individuálně. „Nemáme jeden vzor, který bezhlavě aplikujeme všude stejně. Našim zákazníkům nabízíme poradenství, ukazujeme jim, jak by mohl podnik vypadat a běžně od nás dostávají více návrhů, aby si mohli vybrat. Někde dojde po dohodě s majitelem ke kompletní úpravě vzhledu včetně fasády, někde instalujeme jen nové označení. Svou roli v konečném vzhledu hospody hraje také podoba celé budovy i její umístění v ulici,“ dodává Markéta Bláhová. To dokládá Marek Plíhal z restaurace Nové Slunce v Novém Jičíně: „Naše restaurace je v secesním domě, takže žádný kýč se k ní opravdu nehodí. Teď po změně je vše v černém a vypadá to mnohem lépe. Ne jako kasino, ale důstojně.“
Nový přístup je nejen v souladu s okolní zástavbou, ale často i s novou politikou mnoha tuzemských měst, která se rozhodla reklamu ve veřejném prostoru regulovat. Prazdroj s nimi svůj záměr konzultuje, podílí se na veřejné diskusi na téma vizuální smog a s některými se podílí na tvorbě manuálu pro reklamu ve veřejném prostoru.
Změny exteriérů a výměna intenzivně svítících poutačů za uměřené reklamní prvky přináší i úspory. „Pokud počítáme všechny změněné provozovny, pak roční úspora elektřiny představuje 252 tisíc kilowatthodin, tedy asi tolik, kolik jí spotřebuje 100 českých domácností. Vedle toho jsme si dali cíl snížit množství vyprodukovaného plastu, což se nám díky novým výstrčím daří. Jen letos jde o úsporu 16 m krychlových plastů, což je objem menšího bazénu u rodinného domku,“ vysvětluje Markéta Bláhová.
Důraz Prazdroje na šetrný přístup k přírodě se projevuje i v dalším prvku, který tvoří nedílnou součást exteriéru tuzemských hospod. Letos pivovar začal na předzahrádky dodávat slunečníky z recyklovaných plastů.