Češi se vyžívají ve slevových akcí a se závěrem roku podléhají nákupní horečce, které jdou internetové obchody naproti. Jen období od Black Friday až do konce roku zpravidla vygeneruje téměř třetinu celkového ročního obratu české e-commerce, odhadují analytici ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení. Šikovným prodejcům se podaří i zdvojnásobit tržby oproti průměru běžných měsíců. Obvykle obchodníci zlevňují zboží v průměru o pětinu, někteří na hranici ziskovosti ale s vidinou dalších objednávek v budoucnu.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) samotný den Black Friday přináší české e-commerce tržby ve výši 7,5 miliardy korun, což představuje 4 % celoročního obratu. Jen malá část majitelů e-shopů ale spustila slevové akce pouze v pátek. Především kvůli velkým hráčům na trhu se z posledního listopadového pátku v uplynulých letech stává minimálně týden slev. „Většina e-shopů slevové akce prodlužuje na týden i déle, čímž se podíl tržeb z tohoto období zvyšuje na 8 až 10 %. Black Friday je dnes více než jen jeden den. Stal se symbolem startu hlavní nákupní sezóny, která trvá až do Vánoc,“ vysvětluje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Klíčové nákupní období roku, které trvá od Black Friday až do Vánoc, představuje 25 až 30 % celoročních tržeb e-commerce. „Naopak leden a únor již patří mezi slabší měsíce – dohromady tvoří pouhých 10 až 15 % ročního obratu. Záleží však také na segmentu trhu nebo regionu,“ upřesňuje Michal Benatzky. Na místě je však třeba zmínit, že zatímco vánoční dárky jsou určeny především pro rodinu a blízké, zboží z povánočních výprodejů si lidé pořizují hlavně pro vlastní potěšení.
Výrobci mají pro slevy větší prostor
Některým e-shopům se jen během Black Friday podařilo zvednout tržby až o 100 % oproti předcházejícím měsícům. Sleva, kterou obchodníci nabízejí během Black Friday a adventu, činí v průměru 20 %, přičemž u některého zboží dosahuje i 30 %. Výraznější slevy si mohou dovolit prodejci, kteří jsou zároveň výrobci, nebo ti, kteří se potřebují zbavit přebytečných zásob.
„Výrobci většinou pracují s vyššími maržemi, takže mají pro slevy více prostoru. U přeprodejců je výše slevy otázkou kompromisu mezi uskutečněním objednávky a marží. Často jsou ochotni přistoupit na vyšší slevu a vzdát se marže v naději, že zákazník do košíku přihodí zboží, které už zisk přináší. Nebo taky sázejí na to, že spotřebitel v budoucnu opět nakoupí a třeba už bez slev,“ přibližuje Michal Benatzky.
Nové e-shopy potřebují dlouhodobou vizi
Pozitivním trendem je růst tržeb u novějších e-shopů, které se stále etablují na trhu. V meziročním srovnání dokázaly překonat výsledky z loňska. „Dobře připravení prodejci mohou v závěru roku dosáhnout nárůstu tržeb až o stovky procent ve srovnání s běžnými měsíci. Úspěch však nepřichází automaticky ze dne na den, je potřeba si jej trpělivě odpracovat a průběžně budovat silnou zákaznickou skupinu,“ dodává závěrem Michal Benatzky.