Evropské i americké výnosy klesají. Euro smazalo část včerejších zisků pod 1,0400 EURUSD. Koruna umazává část předchozích zisků nad 25,05 za euro. Proti dolaru mírně nad 24,10.

Předvánoční nákupy vytvoří skoro třetinu ročních tržeb e-shopu. Klíčová sezóna e-commerce vrcholí

Češi se vyžívají ve slevových akcí a se závěrem roku podléhají nákupní horečce, které jdou internetové obchody naproti. Jen období od Black Friday až do konce roku zpravidla vygeneruje téměř třetinu celkového ročního obratu české e-commerce, odhadují analytici ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení. Šikovným prodejcům se podaří i zdvojnásobit tržby oproti průměru běžných měsíců. Obvykle obchodníci zlevňují zboží v průměru o pětinu, někteří na hranici ziskovosti ale s vidinou dalších objednávek v budoucnu.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) samotný den Black Friday přináší české e-commerce tržby ve výši 7,5 miliardy korun, což představuje 4 % celoročního obratu. Jen malá část majitelů e-shopů ale spustila slevové akce pouze v pátek. Především kvůli velkým hráčům na trhu se z posledního listopadového pátku v uplynulých letech stává minimálně týden slev. „Většina e-shopů slevové akce prodlužuje na týden i déle, čímž se podíl tržeb z tohoto období zvyšuje na 8 až 10 %. Black Friday je dnes více než jen jeden den. Stal se symbolem startu hlavní nákupní sezóny, která trvá až do Vánoc,“ vysvětluje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Klíčové nákupní období roku, které trvá od Black Friday až do Vánoc, představuje 25 až 30 % celoročních tržeb e-commerce. „Naopak leden a únor již patří mezi slabší měsíce – dohromady tvoří pouhých 10 až 15 % ročního obratu. Záleží však také na segmentu trhu nebo regionu,“ upřesňuje Michal Benatzky. Na místě je však třeba zmínit, že zatímco vánoční dárky jsou určeny především pro rodinu a blízké, zboží z povánočních výprodejů si lidé pořizují hlavně pro vlastní potěšení.

Výrobci mají pro slevy větší prostor

Některým e-shopům se jen během Black Friday podařilo zvednout tržby až o 100 % oproti předcházejícím měsícům. Sleva, kterou obchodníci nabízejí během Black Friday a adventu, činí v průměru 20 %, přičemž u některého zboží dosahuje i 30 %. Výraznější slevy si mohou dovolit prodejci, kteří jsou zároveň výrobci, nebo ti, kteří se potřebují zbavit přebytečných zásob.

„Výrobci většinou pracují s vyššími maržemi, takže mají pro slevy více prostoru. U přeprodejců je výše slevy otázkou kompromisu mezi uskutečněním objednávky a marží. Často jsou ochotni přistoupit na vyšší slevu a vzdát se marže v naději, že zákazník do košíku přihodí zboží, které už zisk přináší. Nebo taky sázejí na to, že spotřebitel v budoucnu opět nakoupí a třeba už bez slev,“ přibližuje Michal Benatzky.

Nové e-shopy potřebují dlouhodobou vizi

Pozitivním trendem je růst tržeb u novějších e-shopů, které se stále etablují na trhu. V meziročním srovnání dokázaly překonat výsledky z loňska. „Dobře připravení prodejci mohou v závěru roku dosáhnout nárůstu tržeb až o stovky procent ve srovnání s běžnými měsíci. Úspěch však nepřichází automaticky ze dne na den, je potřeba si jej trpělivě odpracovat a průběžně budovat silnou zákaznickou skupinu,“ dodává závěrem Michal Benatzky.

Newsletter