Přeprava nákladu v České republice loni vzrostla o desetinu a byla nejvyšší za osm let. Přepraveno bylo 594,8 milionu tun nákladu, z toho téměř tři čtvrtiny po silnicích, na železnici připadla zhruba šestina. Silniční přeprava tak stoupla výrazněji než železniční, dařilo se však i přesunu nákladu po vodě. Letadlem putovalo zhruba stejné množství nákladu jako předloni. Vyplývá to z čísel, která tento týden zveřejnil Český statistický úřad.
Náklad přepravený po silnicích i po železnici se v předchozích třech letech každoročně zvyšoval, až se loni vrátil nad úroveň roku 2008. Zatímco v silniční dopravě dominuje vnitrostátní přeprava s 85procentním podílem, na železnici je situace opačná. Po kolejích se věci přepravují převážně do zahraničí, i když převaha není výrazná. Mezinárodní přeprava si ukrajuje 57procentní podíl.
V loňském roce výrazně vzrostla především silniční přeprava, množství přepravených věcí se meziročně zvýšilo o 13 procent. Po železnici bylo přepraveno o 6,4 procenta více nákladu než předloni a po vodě přeprava vzrostla o čtyři procenta na 1,85 milionu tun. Letecká přeprava loni téměř stagnovala, z celkového objemu 58,4 milionu tun nákladu putovalo téměř veškeré zboží přes hranice. Do zahraničí odletělo 55 procent přepraveného objemu, naopak v tuzemsku přistálo 45 procent.
Výkon železniční nákladní dopravy v tunokilometrech byl loni vyšší o 4,65 procenta. Zhruba dvě třetiny přepravních výkonů představovala mezinárodní doprava, jejíž růst byl téměř desetinový. Výkon vnitrostátní dopravy po železnici naproti tomu klesl o 2,5 procenta. V rámci mezinárodní železniční nákladní dopravy byl růst vývozu i dovozu výraznější při hodnocení přepravního výkonu v tunokilometrech než při hodnocení hmotnosti přepravených věcí. Naopak hmotnost přepravených věcí v rámci tranzitní přepravy přes území ČR loni klesla o půl procenta na 8,88 milionu tun, předloňských 8,93 milionu tun byl ovšem rekord.
Výhodou dopravy nákladů po silnici v porovnání s přepravou po železnici je flexibilita a rychlost. Hmotnost přepraveného zboží po silnici se loni zvýšila o 13 procent, výkony ale rostly o 5,75 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost se loni zkrátila o devět kilometrů na 130,9 kilometru. Za tím stojí především zkrácení přepravní vzdálenosti mezinárodní přepravy o 16 kilometrů na průměrných 584 kilometrů. Naopak ve vnitrostání přepravě se trasa prodloužila o 4,3 kilometru na 56,2 kilometru. Rozdílně se vyvíjela vnitrostátní a mezinárodní silniční doprava. Zatímco výkon vnitrostátní silniční nákladní dopravy vzrostl o čtvrtinu, mezinárodní o tři procenta klesla.
Nákladní doprava v Česku (v milionech tun):
Rok | železniční | silniční | vodní | letecká | CELKEM |
2015 | 97,401 | 437,118 | 1,853 | 58,445 | 594,817 |
2014 | 91,564 | 386,243 | 1,780 | 58,312 | 537,899 |
2013 | 83,957 | 351,517 | 1,618 | 58,018 | 495,110 |
2012 | 82,968 | 339,314 | 1,767 | 58,679 | 482,722 |
2011 | 87,096 | 349,278 | 1,895 | 69,523 | 507,792 |
2010 | 82,900 | 355,911 | 1,642 | 65,772 | 506,225 |
2009 | 76,715 | 370,115 | 1,647 | 54,248 | 502,725 |
2008 | 95,073 | 431,855 | 1,905 | 56,392 | 585,225 |
2007 | 99,777 | 453,537 | 2,242 | 61,208 | 616,764 |
Zdroj: ČSÚ