Přes 90 % vývojářů používá API. Stojí na nich byznys i většina digitálního provozu

Přes 90 % vývojářů využívá při své práci API rozhraní (application programming interface). Vyplývá to z průzkumu Developer Economics Survey společnosti Slashdata, na který odpovědělo přes 17 tisíc vývojářů po celém světě. Z těchto vývojářů jich 69 % používá API třetích stran a 20 % využívá API interní. „Přes API dnes prochází většina digitálního provozu, a tím i byznysu. Tyto ‚mosty‘ mezi aplikacemi, přes které proudí data, tvoří náplň práce významné skupiny vývojářů. Ti chtějí využívat taková API, která jsou uživatelsky přívětivější – přináší nejlepší vývojářskou zkušenost,“ říká Prokop Simek, CEO české firmy DX Heroes, která se soustředí na vývojářskou zkušenost a adaptaci softwaru ve vývojářské komunitě.

Prokop Simek, CEO DX Heroes

S nejpopulárnějšími API se lze běžně setkat na webech a v mobilních aplikacích, kterým dodávají specifickou funkci. Mezi nejoblíbenější se dle průzkumu řadí lokalizace a mapy (využívá 37 % vývojářů), dále platby (36 %) a e-mailové služby (34 %). Na čtvrtém místě se shodně umístily ještě platformy pro posílání zpráv a sociální sítě (obě 29 %).

„Průzkum ukazuje, že průměrně vývojář stráví kódováním API až 30 % pracovní doby. Není divu, že je API věnována stále větší pozornost, protože u některých produktů je snadná integrace na prvním místě. Dobrým příkladem mezi platebními bránami je Stripe, který sice není zdaleka nejlevnější, ale z hlediska API designu a tím i nasaditelnosti je pro vývojáře první volbou,“ vysvětluje Prokop Simek.

Jak na kvalitní API design? Myslete na vývojáře a službu jim dobře popište

Kvalitní API by mělo přinášet dobrou vývojářskou zkušenost. To znamená kompletní dokumentaci a návod, jak při integraci postupovat. Vývojář by měl pochopit byznysový přínos vaší služby.

Jak zlepšit vývojářskou zkušenost pro vaši API:

  • Kvalitní dokumentace – popište, co API přesně dělá, jak ji používat, co zahrnuje každé API volání a jak optimalizuje rychlost integrace. Ukažte na konkrétních příkladech, jak lze API využít.
  • Optimalizujte výkon – API, která musí provést několik volání, aby provedla jednu operaci, zpomalují aplikaci a vývojářům práci jenom ztěžují. Optimalizujte proto API na co nejméně volání nesoucí co největší množství informací.
  • Pamatujte na podporu a chybové hlášky – vývojář, který používá vaše API, nemusí znát chybové hlášky a jejich význam. Poskytněte jim proto podrobné vysvětlivky ke každé události, která může nastat.
  • Dbejte na bezpečnost – vývojářská zkušenost a bezpečnost jdou ruku v ruce. Nezapomeňte na šifrované připojení (HTTPS), ochranu uživatelských dat, správné schéma ověřování (autentizaci) a správu oprávnění.

„Aby se z API stal efektivní prodejní kanál, musí být vývojářská zkušenost na prvním místě. K tomu však nestačí pouze kvalitní kód, ale také externí pohled – a to jak na základě odezvy uživatelů-vývojářů, tak i prostřednictvím zpětné vazby konzultantů a analytiků, kteří se na vývojářskou zkušenost specializují. Na základě sledování správných metrik a dat lze dosáhnout kvalitních API, která budou kladně přijata vývojářskou a následně i byznysovou komunitou, jelikož se tyto světy neustále sbližují,“ uzavírá Josef Zeman, analytik DX Heroes.

Více o DX Heroes

DX Heroes pomáhají vývojářským týmům zefektivnit vzájemnou spolupráci a doručit tak klientům produkt rychleji a bez chyb. Zkratka DX představuje pojem developer experience – tedy vývojářskou zkušenost a s ní související technicky správné programování, firemní kulturu, rituály, technologie, postupy či validaci produktu. DX Heroes české komunitě představují dosud neznámý pojem, který zahrnuje veškeré zásady pro kvalitní vývoj. Přehledně je shrnují na portálu Developer Experience Manifesto. Komunitu vývojářů, kteří mají o zlepšování DX zájem, pak sdružují na platformě Developer Experience.io, kde mohou členové komunity sdílet své znalosti. Vizí DX Heroes je evangelizace a vzdělávání komunity, sdílení nejlepších praktik a zavedení jednotných standardů pro správný vývoj a veškeré procesy v týmech, od prvotního návrhu produktu až po jeho doručení klientům.

Newsletter