Češi již začínají plánovat letní dovolené, přestože do prázdnin zbývá ještě několik měsíců. Důvodem jsou atraktivní nabídky cestovních kanceláří, které mohou přinést úsporu až o 50 % oproti běžným cenám. Preference Čechů se přitom na základě dat největšího prodejce zájezdů u nás nemění, i letos tak vede Řecko, následované Tureckem a Egyptem. Růst zájmu o koupi letní dovolené s předstihem potvrzuje i fakt, že čekat na last minute se nemusí vyplatit.

Poptávka po first minute meziročně stoupá. V porovnání s nabídkami na poslední chvíli, které jsou omezené v možnostech i flexibilitě, totiž přináší lepší kontrolu nad plánováním dovolené za výhodnější ceny. I proto se zákazníci čím dál častěji rozhodují pro včasný nákup, přičemž rodiny s dětmi tvoří téměř polovinu všech letošních first minute nákupů (45 %).
„Díky včasné rezervaci mohou zákazníci často ušetřit až 50 % oproti cenám v hlavní sezóně. Navíc není potřeba investovat celou částku několik měsíců dopředu, zálohy se většinou pohybují v řádech stokorun. Benefitem first minute jsou i flexibilní podmínky storna,“ vysvětluje k popularitě first minute Jiřina Ekrt Jirušková a dodává: „Nákup letní dovolené doporučujeme neodkládat především rodinám s více dětmi. Nabídka zájezdů se s blížící se sezónou zužuje a ty nejoblíbenější hotely s vysokou kvalitou služeb, animačními programy a dostatečným vyžitím pro děti bývají vyprodané už dlouho dopředu.“
Tradičně bývá nejfrekventovanější termín pro letní dovolenou prvních 14 dní prázdnin. „Letos budou Češi nejčastěji odlétat v sobotu 28. června nebo v sobotu 5. července. Plánujete-li odletět k moři v tomto termínu, na last minute nabídku rozhodně nedoporučujeme spoléhat,“ informuje Jiřina Ekrt Jirušková.
Největší zájem je o Řecko
Podle údajů cestovní agentury Invia Češi vyrážejí obvykle na 8 dní (50 %), což je dáno mimo jiné nabídkou zájezdů. Až pětina klientů letos vyrazí na řecké ostrovy (20 %), 18 % se vypraví do oblíbených tureckých letovisek, 15 % Čechů směřuje do oblíbeného Egypta. Trojici nejpopulárnějších destinací následují letoviska v Bulharsku, Španělsku a Tunisku. Vzestupný trend vykazuje i Albánie, která si získala rekordní zájem cestovatelů v minulém roce, kdy prodeje zájezdů do této destinace vzrostly meziročně o 80 % a stala se tak hitem sezóny a skokanem roku 2024.

Komfort na prvním místě
Klienti preferují pohodlnou a bezstarostnou dovolenou. Nejčastějšími stravovacími programy jsou all inclusive nebo ultra all inclusive, což představuje téměř 80 % všech klientů. Patrný je také zájem o kvalitní ubytování, kdy minimálně čtyřhvězdičkový hotel preferuje téměř polovina klientů, další čtvrtina volí luxusnější pětihvězdičkové hotely. „Zákazníci Invia stále více preferují komfort a vysoké služby čtyř a pětihvězdičkových hotelů s all inclusive nabídkou. Na dovolenou také nejčastěji vyrážejí letecky, což potvrzuje, že pohodlí a kvalitní služby jsou pro Čechy při výběru dovolené klíčové,“ doplňuje tisková mluvčí.
Ceny v mnoha případech zůstávají na stejné úrovni jako v minulém roce. V roce 2024 byla průměrná částka za zájezd pro čtyřčlennou rodinu se dvěma malými dětmi 58 525 Kč, za rok 2023 se tato částka liší pouze o 0,5 % (58 225 Kč). Přepočteno na osobu, činila průměrná cena zhruba 17 000 Kč na týden.
O společnosti Invia.cz, a. s.
Společnost Invia.cz, a. s., je největší cestovní agentura v České republice a zároveň prodejce zájezdů od více než 250 pojištěných cestovních kanceláří. Její nabídka je dostupná nejen na internetu, ale i ve více než 120 kamenných pobočkách po celé ČR. Zákazníkům nabízí neustále aktualizovanou nabídku zájezdů nejen českých, ale i zahraničních cestovních kanceláří, včetně rozsáhlé nabídky cenově dostupných zájezdů od německých CK. To vše v přehledné formě a na jednom místě. Tím šetří jejich čas i peníze při plánování dovolené. Služby Invia za 22 let na trhu využilo už více než 5 milionů spokojených cestovatelů.
Invia.cz je součástí Invia Group, která působí také na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku a Polsku. Skupina spolupracuje s největšími cestovními kancelářemi v Evropě a ročně odbaví 3 miliony klientů. Kvalitní servis svým zákazníkům zaručuje prostřednictvím špičkových technologií, znalosti cestovního ruchu a několika moderních call center ve středoevropském regionu.