Maloobchodní prodejce spotřební elektroniky DATART zjednodušil svým zákazníkům online nakupování – využil inteligentní nástroje slovenského startupu Luigi’s Box, který e-shopům pomáhá optimalizovat vyhledávání a vést zákazníka od jeho příchodu na domovskou stránku až po cílové zboží. Při vyhledávání dokáže eliminovat zákazníkovy chyby jako překlepy, použití slangových výrazů nebo cizího jazyka. Toho dosahuje využitím umělé inteligence a strojového učení. DATART nové nástroje nasadil na české i slovenské verzi e-shopu poté, co technologie v A/B testu zvýšily konverze z vyhledávání o 14, respektive 19 procent.
„Hlavním parametrem, který jsme při testování pozorovali, byl konverzní poměr zákazníků, kteří v průběhu nakupování využili inteligentní vyhledávání. Po vyhodnocení testů se nám potvrdilo, že v porovnání s původní verzí vyhledávání vedlo použití Luigi’s Box Search na obou jazykových verzích e-shopu k prokazatelně lepším výsledkům,“ komentuje testování Gejza Nagy, spoluzakladatel a CEO Luigi’s Boxu.
Inteligentní vyhledávání prodejce elektroniky nejprve podrobil A/B testu, ve kterém nástroj Luigi’s Box mělo k dispozici 50 procent zákazníků. Ukázalo se, že jeho nasazení zvýšilo ve srovnání se starším řešením konverzní poměr na české verzi e-shopu o 14 procent. Na slovenské verzi e-shopu pak DATART zaznamenal navýšení o téměř 19 procent.
Eliminace zákaznických chyb
Jeden z největších elektro prodejců v Česku a na Slovensku po novém řešení sáhl v rámci zavádění řady prozákaznických inovací. „DATART dbá na trvalé zlepšování zákaznické zkušenosti a spolupráce s Luigi’s Box Search tuto zkušenost výrazně zlepšuje. Trvale měříme spokojenost zákazníků s naším e-shopem. Přesnost a kvalita vyhledávání zboží ovlivňuje vnímání značky DATART jako skutečného elektro specialisty,“ říká Kateřina Jurková, manažerka B2C zákaznických aplikací HP TRONIC, které do svého portfolia zahrnuje i společnost DATART.
Mimo to slovenská technologie pomůže vyřešit i nejčastější důvody neúspěšného vyhledávání na e-shopech, kterých se dopouští zákazníci – překlepy, slangové obraty či třeba cizojazyčná slova. E-shop také nakupujícím nově díky funkci našeptávače – autocomplete – zobrazí výsledky již od zadání prvního písmene v dlaždici vyhledávání, neboť reflektuje jejich historii nákupů či vyhledávání zboží jinými návštěvníky. Nástroj rovněž dokáže pomocí strojového učení lépe řadit produkty dle jejich relevance a žádanosti tak, aby se zákazníkovi zobrazily mezi prvními výsledky vyhledávání.
Špičky v e-commerce
DATART se vedle své mateřské společnosti HP TRONIC řadí mezi další přední hráče v české i slovenské e-commerce, kteří využívají inteligentní nástroje od Luigi’s Boxu. Ty dnes zkvalitňují vyhledávání na více než 2 000 evropských e-shopech, mezi nimiž jsou i značky Benu, O2, Astratex či Košík.cz. Například síti lékáren Benu zvýšil Luigi’s Box prodeje v e-shopu o 9,49 procenta, internetovému supermarketu Košík.cz – kde funkci vyhledávání používá až 40 procent nakupujících – zvedl celkové konverze z nákupu o 10,5 procenta.
Právě funkce vyhledávání je e-shopy často opomíjena, přitom je jedním z nejčastějších důvodů, proč internetové obchody přicházejí o konverze. „Zákazníci přicházející na e-shop již obvykle přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu tak přirozeně vede přes vyhledávání. Pokud ale nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence,“ upozorňuje Nagy. Funkci vyhledávání používá při nákupu přibližně pětina návštěvníků, v některých segmentech je to ale až 50 procent. Při správném nastavení skončí pouhých 2–5 procent vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, to je v průměru 20–40 procent.
Více o Luigi’s Boxu
Luigi’s Box je slovenský startup, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká díky jednoduché implementaci do jakéhokoli e-shopu, která zabere pouhých pět minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. Za startupem, který vznikl v roce 2014, dnes stojí spoluzakladatelé Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Boxu využívá přes 2 000 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří DATART z portfolia HP TRONIC, Benu, O2, Astratex či Košík.cz.
Více o DATARTU
DATART je jedním z největších elektro prodejců v České republice a na Slovensku. Je součástí skupiny HP TRONIC Zlín, spol. s r. o. Má 107 prodejen na českém a 17 prodejen na slovenském trhu, více než tisíc elektro specialistů a síť DATART dopravců. Je držitelem ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii elektro a titulu Nejdůvěryhodnější značka obchodníků 2020 a 2021.