Prosecco oslovuje lidi po celém světě a rekordní úspěch slaví i v Česku, kde jeho prodeje rostou nepřetržitě již sedmou sezónu. V roce 2022 se k nám podle údajů italského sdružení výrobců prosecca dovezlo téměř 10 milionů lahví, což je o 9,6 % více než v roce 2021.
Z koktejlů tahounem kategorie
Prosecco, které se mimo jiné proslavilo jako jedna ze složek koktejlů typu Spritz, v posledních letech láme prodejní rekordy a je leaderem mezi šumivými víny. Mezi roky 2013 a 2022 vzrostly celosvětové prodeje (mimo Itálii) z 155 milionů[1] na 563 milionů lahví, což představuje nárůst 263 %. Vloni se mimochodem prodalo na světě prosecca prakticky stejně jako francouzského Champagne a španělské Cavy dohromady.
Prosecco se vyrábí ve variantách spumante, frizzante a okrajově jako nešumivé (tiché) tranquillo. Globální jedničkou je šumivé spumante, které tvoří téměř 90 % prodejů. Charakteristické je vyšším a déletrvajícím perlením, tlakem v láhvi nejméně 3 bary a korkovým uzávěrem ve tvaru hříbku. V této variantě se vyrábí prosecca nejvyšší kvality. Zbylých 10 % prodejů připadá na frizzante, jednodušší perlivé víno s tlakem v láhvi do 2,5 baru, mírnějším perlením a šroubovacím uzávěrem.
Prosecco a Češi
V Česku roste obliba prosecca nepřetržitě od roku 2016. V roce 2022 prodeje překročily 9,8 milionu lahví, což je čtyřnásobek stavu z roku 2016. Loňským výsledkem se Česko umístilo na 12. příčce v žebříčku zemí dovážejících prosecco. Na rozdíl od globálního trendu u nás ale výrazně převažuje spotřeba perlivého frizzante nad šumivým spumante.
Pokračující zájem o prosecco zaznamenala i značka Mionetto Prosecco, jejíž prodeje vzrostly meziročně v letech 2021 a 2022 o 24 % na více než 1,5 milionu lahví. „K růstu celé kategorie prosecca přispěla dlouho očekávaná růžová varianta, která si okamžitě získala pozornost spotřebitelů. Poslední roky dál narůstá trend nákupu lahví domů, v poslední době také v menších 200 mililitrových baleních,“ vysvětlil manažer značky Mionetto Prosecco pro Českou republiku Marek Žižkovský.
Rok 2023 se vyvíjí slibně
Letos se od ledna do ČR dovezlo více než 4,5 milionu lahví prosecco, proti stejnému období loňského roku o 45 % více, a Česko je tak dokonce celosvětově 6. nejvýznamnějším dovozcem prosecca.
Průvodce šumivými víny ve světě
Na trhu je celá řada šumivých vín, každé s jinými charakteristikami a původem. Zjistěte, čím se odlišují a co je pro ně typické.
Prosecco – proslulé italské šumivé víno se vyznačuje lehkostí a svěžestí. Má nekomplikovanou chuť s ovocnými tóny, díky které se snadno páruje s pokrmy a spíše nižším obsahem alkoholu okolo 11 %. Vyrábí se z moštové odrůdy Glera (doplněné o maximálně 15 % dalších povolených odrůd) metodou Charmat, tedy zráním v tlakových tancích. Aby mohlo být víno nazýváno proseccem, musí pocházet z konkrétních lokalit Veneto (Benátsko) a Friuli Venezia Giulia na severu Itálie, kde se zároveň pěstují hrozny pro jeho výrobu. Další zákonnou podmínkou je prodej prosecca v lahvích. Mezinárodní den prosecca se slaví 13. srpna.
Asti Spumante – další italské šumivé víno je vyrobeno z odrůdy hroznů Moscato Bianco a vyznačuje se tóny akácie, broskve, pomerančové květy a medem. Výroba probíhá jako u prosecca metodou Charmat, s tím rozdílem, že víno prochází jen prvotním kvašením. Výsledkem tohoto procesu je sladší víno s jemným perlením a nižším procentem alkoholu. Asti se vyrábí na jihovýchodě regionu Piemont v Itálii, většinou v okolí měst Alba a Asti.
Sekt – sekt je jiný název pro jakostní šumivé víno užívaného ve střední Evropě a nejoblíbenější variantou „bublin“ v České republice. Zde má prim značka Bohemia Sekt ze Starého Plzence. Sekt se vyznačuje příjemnou chutí a vyšším perlením, které je dáno tlakem v lahvi nejméně 3,5 baru. Může být vyráběn metodou Charmat s dobou zrání 6 měsíců nebo tradiční metodou s druhotným kvašením v lahvi s dobou zrání 9 měsíců.
Champagne – prolomilo formu tradičního vinařství a bylo prvním šumivým vínem na světě. Veškeré Champagne je vyrobeno tradiční metodou, nazývanou proto jako „šampaňská metoda“, s dobou zrání v lahvi nejméně 15 měsíců. Výroba je povolena ze 3 možných odrůd, a to Chardonnay, Pinot Noir (Rulandské modré) či Pinot Meunier (Mlynářka), jako doplňující jsou schválené ještě další. Šampaňské se dále dělí na druh Vintage Champagne, kdy musí všechny hrozny pocházet ze stejné sklizně a Non-Vintage Champagne, kdy mohou být hrozny směsí z různých sklizní. Smí se vyrábět pouze ve stejnojmenné oblasti Champagne ve Francii.
Crémant – druhé nejznámější francouzské šumivé víno, které lze vyrábět v 8 různých regionech, například v Alsasku, Burgundsku nebo na Loiře. Všech 8 apelací podléhá společným pravidlům, například povinnosti ruční sklizně hroznů, výroby tradiční metodou zrání v lahvi a délce zrání minimálně 9 měsíců v lahvi a následně 3 měsíci zrání před uvedení na trh.
Cava – španělské šumivé víno s ovocnou chutí je vyráběno, stejně jako šampaňské, tradiční metodou s druhotným kvašením v lahvi. Zrát musí nejméně 9 měsíců. Cava se smí vyrábět ve variantě bílé a rosé, a to výhradně v zákonem vymezených oblastech Penedès (zde vzniká přes 90 % produkce), Valencie, Aragon, Extremadura, La Rioja, Baskicko a Navarra a povolených klasických španělských odrůd Macabeo, Parellada a Xarel-lo.
Espumante – Portugalsko a Argentina jsou domovem méně známého šumivého vína Espumante. Na rozdíl od Champagne nebo prosecco není Espumante vázáno na konkrétní region, údajně nejkvalitnější verze ale pochází z regionu Bairrada. Může být suché nebo polosladké a vyrábí se jak charmatovou tak tradiční metodou.
[1] https://wineindustryadvisor.com/2014/07/02/prosecco-doc-sales-continues-growth
O značce Mionetto Prosecco
V roce 1887 začal vinař Francesco Mionetto stáčet a prodávat prosecco v městečku Feltre a jeho okolí v oblasti Valdobbiadene, odkud pochází ta nekvalitnější prosecca. Svou značku vždy zakládal na tradici, inovaci a jedinečnosti, a právě tyto znaky ji na trhu odlišují dodnes. Mionetto Prosecco se vydalo cestou nových postupů výroby vína a dosáhlo jedinečnosti, kterou podtrhuje elegantní balení lahví i způsob prezentace na trhu. Ladné křivky lahví spojují kulturu kraje Valdobbiadene s designem, jenž vyjadřuje modernost a živost italského stylu. Díky svému výraznému charakteru se Mionetto stalo značkou, která je dnes ve světě šumivých vín měřítkem světové kvality.