Americké výnosy po včerejším poklesu rostou. Dolar umazává předchozí ztráty a vrátil se zpět pod 1,0400 za euro. Předběžný odhad inflace za leden byl vyšší, než trh čekal. Koruna proti euru zpevnila pod 25,15. Proti dolaru drží ztráty nad 24,25.

Průzkum CBRE: Čtyři z deseti Čechů plánují nakoupit vánoční dárky v obchodním centru nebo kamenné prodejně. Většina utratí zhruba stejnou částku jako loni

CBRE, světový lídr v oblasti komerčních realitních služeb, nedávno provedl spotřebitelský průzkum mezi zákazníky obchodních center s cílem zjistit, jak se pandemie koronaviru promítne do vánočních nákupů. Z výsledků průzkumu vyplývá, že 42 % zákazníků čekalo s pořízením dárků na znovuotevření kamenných prodejen. Necelá třetina lidí plánuje nakoupit dárky online a přibližně stejný počet nakoupilo již během lockdownu. Pozitivním signálem pro maloobchod je, že téměř 70 % Čechů plánuje za vánoční nákupy utratit zhruba stejně vysokou částku jako minulý rok. Naopak šetřit na dárcích bude zhruba čtvrtina dotázaných.

„Až 37 % zákazníků chce ještě letos pořídit vánoční dárky v obchodních centrech či outletech a dalších 5 % v samostatných kamenných prodejnách. Hlavní motivací lidí pro nákup v obchodním centru jsou nejen speciální nabídky a akce obchodů (oceňuje je 78 % respondentů), ale i dostupnost širokého spektra prodejen na jednom místě (to potvrdilo 64 % dotazovaných). Polovina zákazníků přiznává, že míří do obchodních center za inspirací a hledá vhodné tipy na dárky ve vystaveném zboží. Nadpoloviční většinu také láká vánoční atmosféra a tematická výzdoba center,“ komentuje Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE.[1]

Zákazníci dle průzkumu vnímají  jako překážku pro nákup vánočních dárků v obchodních centrech  větší koncentraci lidí na jednom místě, což uvedlo přes 70 % dotázaných. Necelé třetině respondentů brání osobní nepohodlí v souvislosti s dodržováním zavedených opatření a také obava ze šíření nemoci. Tuto domněnku však mírní Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE: „Obchodní centra se ve spolupráci s jednotlivými obchody poslední týdny důkladně připravovala na znovuotevření a intenzivně pracovala na tom, aby byla dostatečně technologicky, personálně i prostorově přizpůsobena k zajištění maximální bezpečnosti svých návštěvníků. Jsou nastavená taková opatření – ať už jde o nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů, regulaci počtu zákazníků v obchodech či pravidelnou dezinfekci prostor – že se z pohledu dodržování protikoronavirových opatření nákupní centra řadí k nejbezpečnějším veřejným místům v ČR. Dle výsledků průzkumu navíc část zákazníků již nakoupila vánoční dárky online, takže letošní návštěvnost center očekáváme o cca 20 až 30 % nižší než loni. To jejich provozovatelům umožní koordinovat návštěvníky tak, aby nedocházelo k vyšší koncentraci lidí v určitých částech centra. V případě vyšší vytíženosti jsou provozovatelé schopni rychle zareagovat prodloužením otevírací doby.“

Řada zákazníků se naučila nakupovat v e-shopech, ale osobní zkušenost stále vítězí

Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že zhruba 40 % zákazníků se během uzavření kamenných obchodů naučilo nakupovat určitý sortiment ve větší míře online: konkrétně 52 % módu a obuv, 42 % elektroniku, 38 % hračky nebo knihy 31 % knihy. Částečně v tom chtějí pokračovat i nadále, ovšem současně si stále více uvědomují limity e-commerce – ať už jde o absenci osobní zkušenosti, možnosti si zboží vyzkoušet či zážitku z nakupování. Lidé, kteří s pořízením vánočních dárků počkali na prosinec a mají tudíž na výběr z obou možností nakupování, preferují osobní výběr na kamenné prodejně u drogistického zboží (77 %), oblečení, obuvi a doplňků (58 %) i sportovního vybavení (53 %). Vysokých hodnot kolem 80 % dosahují i nákupy vánočních zásob potravin a nápojů. Naopak u sortimentu elektroniky převažuje nákup na e-shopech (38 %). Zde májí vyznamný podíl i hračky (29 %) a knihy (27 %).

„Z výsledků průzkumu vyplývá ještě perlička na závěr: to, že muži odkládají vánoční nákupy na poslední chvíli. Pouze 17 % mužů mělo začátkem prosince dárky nakoupené. Obdobně nízké číslo (pouhých 13 %) se ukázalo i u seniorů, nicméně v jejich případě sehrála hlavní roli menší ochota nakupovat online formou než záměr shánět dárky na poslední chvíli,“ uzavírá Klára Bejblová.

[1] Poznámka: U některých otázek byla možnost výběru jedné anebo více možností, tudíž součet nutně nepředstavuje 100 %.

Více o průzkumu CBRE

Zákaznický průzkum proběhl v době od 30. listopadu do 3. prosince 2020 s cílem zjistit změny v nákupním chování zákazníků v době nouzového stavu a těsně před znovuotevřením většiny maloobchodních prostor v České republice. Mezi klíčové otázky patřilo, jak plánují lidé nakupovat vánoční dárky (v kamenných obchodech či onlline), co je přivede zpět do obchodních center a zda by je naopak mohlo něco odradit. Skupinu respondentů tvořilo téměř 400 zákazníků obchodních center napříč Českou republikou.

CBRE Group, společnost figurující na žebříčku Fortune 500 a indexu S&P 500 se sídlem v Los Angeles, je světovou vedoucí společností v oblasti realitních služeb a investic (z hlediska výnosů za rok 2019). S přibližně 100 000 zaměstnanci poskytuje služby majitelům nemovitostí, investorům a nájemníkům prostřednictvím více než 530 poboček po celém světě (do tohoto součtu nejsou započteny dceřiné společnosti). Společnost CBRE poskytuje širokou škálu integrovaných služeb od správy a údržby nemovitostí, obchodních transakcí, projektového managementu, investičního managementu přes oceňování nemovitostí, pronájmu a prodeje nemovitostí, strategického poradenství až po hypoteční a developerské služby. S téměř 350 zaměstnanci CBRE v České republice spravuje téměř 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze téměř 1,2 mil. m2. Pro více informací navštivte internetové stránky společnosti na www.cbre.cz.

Newsletter