Průzkum: Češi letos mají v plánu více cestovat. Pojištění proti stornu ale chtějí ponechat

Čechy už omrzelo být doma a nevydat se na dovolenou. Letos plánují procestovat jak Českou republiku, tak poznat i krásy více či méně vzdálené ciziny. V roce 2021 mnoho Čechů holdovalo spíše tuzemské dovolené, trend se ale obrací a letos se mnozí chystají i do zahraničí. Ukázal to nejnovější společný průzkum portálu Hotel.cz, který je součástí největší středoevropské ubytovací skupiny Szallas Group, a společnosti Nielsen IQ uskutečněný v České republice, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

hotel.cz, Villa Beatika, Krumlov
hotel.cz, Villa Beatika, Krumlov

Průzkum z listopadu 2021 ukázal, že 64 % respondentů z řad turistů z České republiky plánuje v roce 2022 vycestovat alespoň do jedné z dalších zemí střední a východní Evropy.

Díky pandemii lidé v roce 2021 více cestovali na vlastní pěst než v době před covidem. Letos mají v plánu sice řešit své cesty po vlastní ose více, než tomu bylo v dobách před pandemií, ale méně než v roce 2021.

Ochota Čechů k individuálně organizovaným cestám před, během a po Covidu

„Jak pozorujeme každým dnem, poptávka po cestování v regionu roste. Stále více zákazníků ze střední a východní Evropy se rozhoduje objevovat krásy tohoto regionu. V reakci na tento trend se skupina Szallas Group zaměřuje na rozšíření nabídky regionálního ubytování, propojení více turistických atraktivit v regionu a na podporu turistů pro pobyty napříč zeměmi, vysvětlil József Szigetvári, generální ředitel společnosti Szallas Group.

Průzkum ukázal, že lidé už nechtějí podnikat jen cesty po českých luzích a hájích. Zajímavostí je, že pobyty po České republice plánují místní jednou za čtvrt nebo půl roku, zatímco cesty do zahraničí jsou častější jednou za rok. Avšak v roce 2022 podstatně více Čechů plánuje cestovat do zahraničí. Češi chtějí navštívit cízí země alespoň jednou za šest měsíců.

Lepší storno podmínky chtějí cestovatelé ponechat

Výsledky průzkumu ukázaly, že více než 90 % respondentů se domnívá, že například bezplatná a flexibilní storno politika a dodatečné hygienické služby budou pokračovat i v následujících letech.

„Kategorie ubytování s bezplatným zrušením rezervace byla na Hotel.cz spuštěna na jaře 2020, měsíc po vypuknutí pandemie. Nyní zahrnuje více než 2 000 ubytovatelů a většina současných rezervací směřuje právě k nim,“ říká Daniel Gönci, předseda představenstva Hotel.cz, který je součástí Szallas Group.

Stejně jako v jiných oblastech došlo i v turismu v době pandemie k rychlejší digitalizaci. Ubytovací zařízení zlepšila možnosti svých rezervačních systémů a cestovatelé své digitální dovednosti.

Pokud se jedná o digitální rezervace, v regionu je na prvním místě Maďarsko, kde je více než 90 % tuzemských rezervací uskutečněno prostřednictvím digitálních komunikací, ve srovnání s Chorvatskem (65 %), Českou republikou (60 %), Polskem (54 %) a Rumunskem (26 %).

Navíc ve všech zemích se většina (přes 50 %) ubytovacích zařízení připojila k platebním systémům provozovaným online cestovatelskými portály OTA, zatímco zavedení platebních řešení poskytovatelů fintech (např. Revolut, PayPal, GooglePay, AliPay) zatím není příliš rozšířené (1–22 %).

O průzkumu

Průzkumu, který provedla skupina Szallas Group, která vznikla sloučením největších středoevropských a východoevropských ubytovacích portálů a maďarské společnosti Szallas.hu Zrt., se zúčastnilo celkem více než 500 poskytovatelů ubytování. Dotazník, terénní výzkum a analýzy dat připravila globální společnost pro výzkum trhu Nielsen IQ. Vzorek je složen z respondentů, kteří jsou registrovanými partnery produktů skupiny Szallas, a je tedy reprezentativní pouze pro zainteresované a cílené partnery ubytování. Kvantitativní výsledky průzkumu byly doplněny řadou dotazníkových rozhovorů, kterých se zúčastnili majitelé a manažeři ubytovacích zařízení z Maďarska, České republiky, Polska, Rumunska a Chorvatska. Celkový počet respondentů z řad hostů přesahuje více než 6 000.

O skupině Szallas Group

Hotel.cz a Spa.cz jsou součástí skupiny Szallas Group, multi produktové cestovní platformy v regionu střední a východní Evropy. Díky strategii „local-to-local“ je tato skupina lídrem na technologicky a zákaznicky orientovaném trhu online cestovních kanceláří ve střední a východní Evropě. Se svými 12 online cestovními produkty, více než 80 000 partnery, u nichž lze rezervovat ubytování, a týmem více než 350 pracovníků si společnost klade za cíl poskytovat co nejjednodušší a nejlevnější domácí a regionální rezervace pro 85 milionů lidí v regionu střední a východní Evropy. Hodnota poplatků za ubytování, které skupina Szallas Group realizovala, přesáhne v roce 2021 částku 150 milionů eur, a to navzdory pandemii.

Newsletter