Reakce na krizi: dvě třetiny lidí stáhly topení, chodíme méně do restaurací. Obliba alkoholu neklesá, ukázal průzkum Edenredu

Ekonomická krize a prudce rostoucí ceny energií přinutily Čechy šetřit. Dvě třetiny lidí v čerstvém průzkumu společnosti Edenred ze začátku topné sezony uvedly, že spoří na energiích – méně vytápějí a svítí. Mezi další reakce na inflaci patří výrazné omezení návštěv restaurací. Aktivně ale také řešíme stránku příjmů – chodíme na brigády anebo hledáme vedlejší úvazky. Průzkum se uskutečnil v první polovině října na vzorku 1000 respondentů.  Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Jídlo a energie jsou dvě oblasti, kde Češi šetří nejvíce. Přes polovinu Čechů omezilo v souvislosti s ekonomickou krizí návštěvy restaurací a téměř stejný počet jich přiznal, že šetří na nákupech a kupuje levnější potraviny. „Tento trend může být v delším časovém horizontu poměrně nebezpečný. Podle nezávislých studií* méně kvalitní stravování zhoršuje zdravotní stav lidí, kvalitu života a má vliv na pohodu v práci i pracovní výkon,“ komentuje výsledky průzkumu ředitelka firemních vztahů společnosti Edenred Aneta Martišková. 

Úspory ale hledají Češi i jinde. Čtyři z deseti lidí chodí méně na kulturní a společenské akce, stejný počet omezuje nákupy oblečení. Třetina lidí odkládá nákupy zboží dlouhodobé spotřeby, tedy například spotřební elektroniky, 28 procent lidí šetří na volnočasových aktivitách. Zajímavostí pak je, že mnohem méně lidí omezuje spotřebu alkoholu, která je dlouhodobě v zemi v mezinárodním srovnání na velmi vysoké úrovni.

Významná číst lidí již také aktivně reagovala, aby zlepšila svou ekonomickou situaci. Téměř třináct procent lidí si našlo brigádu a každý desátý si pak zajistil druhý – vedlejší úvazek. Více než pět procent lidí si úspěšně řeklo o přidání, téměř stejně velký počet si pak zvýšil pracovní úvazek u stávajícího zaměstnavatele.

Celkem 43 procent Čechů v průzkumu uvedlo, že se jim za poslední rok zhoršila životní úroveň. Skutečně výrazné zhoršení situace – o více než čtvrtinu – hlásí sedm procent respondentů, další pětina si pak pohoršila o více než desetinu. Největší skupina lidí –36 procent, pak hodnotí svoji životní úroveň jako setrvalou, více než pětina naopak hlásí nárůst.

Zdroj: Edenred

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům českého trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred, každodenní společník zaměstnanců, poskytovatel přední digitální platformy pro služby a platby spojující přes 50 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím přibližně 900 000 firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na potraviny (stravenky), motivaci (například dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu se záměrem skupiny, „Enrich connections. For good“, umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

10 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se propojený svět práce stal propojeným ekosystémem, který je bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.

V roce 2021 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 30 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC Next 20, CAC Large 60, Euronext 100, FTSE4Good, CAC 40 ESG a MSCI Europe.

Pozn: * – např Food at Work, Chriostopher Wanjek

Newsletter