V polovině loňského října se český energetický trh otřásl v základech, když se téměř milion zákazníků kvůli náhlému konci Skupiny Bohemia Energy ocitlo bez dodavatele energií. Během listopadu a prosince tak měnilo dodavatele 10krát více zákazníků než obvykle. Obrovskému počtu klientů bylo potřeba okamžitě opatřit elektřinu i plyn. ČEZ Prodej jako dodavatel poslední instance (DPI), který převzal ze dne na den přes 373 000 nových zákazníků, okamžitě zmobilizoval veškeré rezervy. Nabral stovky interních i externích pracovníků do zákaznické obsluhy, na brigádu při zpracování agendy spojené s DPI chodili zaměstnanci z nejrůznějších částí firmy.
Režim dodavatele poslední instance zafungoval velmi dobře a nikdo ze zákazníků se neocitl ani na okamžik bez dodávek elektřiny a plynu. Za půl roku se ČEZ Prodej podařilo převést 99 % ze zákazníků Bohemia Energy na standardní smlouvy, takže v DPI na konci zůstalo jen 2 157 z nich. Z toho je 432 podnikatelů a 1 725 domácností. Celkem 750 z těchto zbývajících odběrných míst nemělo během celého období žádnou nebo mělo jen minimální spotřebu.
Zvládnout tak obrovský nápor pomáhala ČEZ Prodej posílená call centra a zákaznická centra, která v prvních týdnech po pádu Bohemia Energy vyřizovala až čtyřnásobný počet požadavků. Zafungoval také on-line podpis nové smlouvy, který ČEZ Prodej okamžitě zprovoznil. Jen během prvního měsíce od spuštění využilo on-line přechod z DPI na 100 000 odběratelů, což významně ulevilo přetíženým kontaktním centrům.
ČEZ Prodej od začátku zákazníky upozorňoval na to, že režim DPI je dočasný a že je třeba urychleně přejít na standardní smlouvu. Řada zbylých zákazníků byla na základě spolupráce v posledních týdnech zároveň kontaktována starosty obcí a pracovníky úřadů práce, kteří jim vysvětlovali nutnost přechodu na standardní smlouvu.
„Klíčové pro nás bylo převést maximum zákazníků co nejrychleji z režimu DPI na cenově výhodnější standardní smlouvu, ať už u nás nebo u jiných dodavatelů. Během šesti měsíců jsme tak odeslali přes 3 miliony dopisů, e-mailů a SMS zpráv. Naše call centra vyřídila v souvislosti s režimem DPI přes 750 tisíc hovorů a e-mailů. V průměru jsme tak každého zákazníka v DPI kontaktovali sedmkrát a patnáctkrát pak ty, kteří zůstávali v DPI až do poslední chvíle. I díky této masivní komunikaci se nám podařilo převést drtivou většinu zákazníků na standardní smlouvu,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Dedikovaný web k DPI navštívilo 822 tisíc unikátních návštěvníků. Zákazníkům, kteří se kvůli DPI dostali do finanční tísně, ČEZ Prodej poskytl přes 4 000 splátkových kalendářů v objemu 50 milionů korun. Všechny tyto splátkové kalendáře jsou bezúročné.
Prvním zákazníkům končí DPI
Po půl roce DPI ze zákona končí. Zákazníky, kteří DPI neopustili, nyní kontaktuje distributor, protože nemají uzavřenu smlouvu o zajištění služby distribuční soustavy ani smlouvu na dodávku energií. Pokud urychleně tito zákazníci nevyřeší smlouvu s novým dodavatelem, dostanou se následně do takzvaného „neoprávněného odběru“ a bude jim v dalších týdnech přerušena dodávka a odmontován elektroměr.
Ze zbývajících 2 157 odběrných míst převedených od Bohemia Energy k ČEZ, jejichž majitelé si po půl roce stále standardní smlouvu nezajistili, je 432 podnikatelů a 1 725 domácnosti. Celkem 750 z těchto odběrných míst mělo během režimu DPI žádnou nebo minimální spotřebu elektřiny a nejsou tedy zjevně příliš využívána.
V současnosti dále zůstává v režimu DPI u ČEZ 1 680 zákazníků společností Český Energetický Dodavatel, Energo LaR, Kolibřík energie, KOMTERM Morava, Lumius, Manta Commodities, Microenergy, Nezávislá energie, První Moravská plynární a Ray Energy.