Hlavní turistická sezona končí. A byla opět o něco divočejší než ta vloni. Podle společnosti SSI Group, která se stará o bezpečnost desítek hotelů v Praze i dalších městech, je znatelný dopad stále vyššího počtu turistů, kdy přímo úměrně roste i podíl těch problémových. Příčinou může být i snadná dostupnost sdíleného ubytování v metropoli, na kterou některé hotely zareagovaly snížením cen.
„Ze zpráv v médiích je zřetelný nárůst bitek, projevů agresivity nebo vandalismu. To přímo i nepřímo ovlivňuje také bezpečnost hostů také v pětihvězdičkových hotelích,“ konstatuje Radek Škrabal, provozní ředitel SSI Group, do jejíhož portfolia spadají špičkové hotely jako Hilton, Boscolo, Mandarin, Raddison, Palace, Angelo nebo International. Podle něj se počet incidentů, které musejí být řešené školenou ostrahou hotelů, meziročně zvýšil zhruba o třetinu.
O tom, že Praha o nové turisty stojí a potřebuje je, není sporu. Ostatně díky nim prosperuje řada odvětví, včetně samotných hotelů. Rok 2018 bude podle expertů výjimečným co do investic do nových i starších ubytovacích zařízení.
Očekávaný nárůst turistů však s sebou nese i zvýšené nároky na kvalitu provozu, nevyjímaje bezpečnost. I v zavedených hotelích, kde stačili jeden dva guardi takzvaně „na place“, začínají být zapotřebí další posily i mimo samotný objekt hotelu.
Z aktuálních zkušeností SSI Group vyplývá, že stoupají počty případů vandalismu, bitek, slovní i fyzické agresivity. Velmi často je třeba řešit hlučnost, a to nezřídka v brzkých ranních hodinách. S měnícím se profilem návštěvníků Prahy se tak posouvají i pravidla pro bezpečnost hotelů: nadále zůstává klíčová garance soukromí a klidu ubytovaných hostů a dobré jméno hotelu, stále častěji je ale nutné střežit prostor kolem hotelu.
„Nechceme si zvykat, že vandalismus a agresivní projevy jsou každodenní součástí našich životů. A to ze strany našich mladistvých, tak ze strany turistů, kteří by si takové chování v jejich zemi ani nedovolili,“ popisuje palčivý problém Martin Štěch, Area Manager SSI Group zodpovědný za oblast hotelů a rovněž za školení svých týmů na podobné mimořádné situace.
Avšak nejde jen o návštěvníky ze zahraničí. Do Prahy se tradičně stahují z celé republiky lidé s komplikovanou minulostí i přítomností. Podle Štěcha přesto k nejproblematičtějším patří hromadné výpravy mladistvých studentů nebo sportovců ze zahraničí.
Incidentů přibývá i kvůli „levné turistice“. Příliv těchto turistů navyšuje možnost finančně dostupného ubytování prostřednictvím Airbnb. Nárůst poskytovatelů tohoto druhu ubytování jsou faktem, na který si hotely musí zvyknout. Anebo na ni reagovat, například zlevněním služeb a cen, hlavně u 3* hotelů. „Pro koncového klienta je to samozřejmě příjemné, ale zároveň to přineslo dostupnost dříve dražších hotelů a snížilo tak úroveň hotelových hostů,“ doplňuje Martin Štěch. Podle něj je ideální stav, když má každý větší hotel má minimálně po dvou lidech ostrahy na denní i na noční směně.
I v případě bezpečnosti hotelů lze fyzickou ostrahu doplnit moderními technologiemi. Například kvalitní kamerový systém napojený na Dohledové centrum je cestou, jak i díky bezpečnosti zajistit špičkový servis hotelu bez nutnosti zvýšených nákladů za další pracovníky.