Zatímco globální trh se seznamovacími aplikacemi loni vyrostl pouze o 6 %, LGBTQ+ seznamky od českého Cosmic Latte zaznamenaly rekordní rok. Společnost oznámila růst o 21 % a její obrat se vyšplhal na 65 milionů korun (3 miliony dolarů) se ziskem 9,3 milionu korun (428 tisíc dolarů). Portfolio složené ze seznamek Zoe pro lesby a Surge pro gaye v prosinci poprvé pokořilo hranici půl milionu stažení během jednoho měsíce. Celkem má přes 25 milionů stažení a 17 milionů uživatelů. K výsledkům přispívá i expanze na asijských trzích, kde se Zoe řadí na první místo v počtu stažení mezi seznamkami pro lesby. Již zavedená Zoe vyrostla v prosinci meziročně o 24 %, rychleji rostoucí Surge dosáhl na 44 %. Nadprůměrný růst připisuje CEO Milan Kovačič, jenž byl zařazen do slovenského výběru Forbes 30 pod 30, mimo jiné důrazu, který Cosmic Latte klade na umělou inteligenci.
„Rok 2023 byl pro nás v Cosmic Latte klíčovým úspěchem. Podařilo se nám růst výrazně rychleji než ostatním hráčům na trhu. To je důkaz, že jdeme správným směrem, a to díky naší sázce na umělou inteligenci, neustálou inovaci a diferenciaci od ostatních. Kromě produktu jsme zapracovali i na naší interní organizaci – máme profesionálnější tým, nastavili jsme pevnou organizační strukturu s jasným vedením a rozdělením rolí. Zároveň je náš tým více diverzifikovaný a mezinárodní, což dále přispívá ke zlepšování našich služeb,“ komentuje loňské úspěchy Milan Kovačič, CEO Cosmic Latte.
Cosmic Latte loni zaznamenalo obrat přes 65 milionů korun. Zároveň si firma udržuje profit margin kolem 15 % a letos zaznamenala zisk 9 milionů korun, a to přes značné investice do vývoje nové technologie a rozšiřování týmu, který od minulého roku ustavil širší management a profesionalizoval své fungování. Dnes tým Cosmic Latte tvoří do patnácti interních lidí a tucet externích administrátorů jednotlivých zemí, kde se seznamovací aplikace Zoe a Surge vyskytují.
Jedním z hlavních faktorů ovlivňujících nynější formu Cosmic Latte byl příchod současného CEO Milana Kovačiče, člověka se zkušenostmi z poradenských společností McKinsey a PwC, ve kterých dohlížel na digitální transformaci, obchodní analýzu a projektování portfolia. Kovačič se netají svou orientací a používá svou pozici k podpoře queer lidí v byznysu v Česku i na Slovensku. Začátkem roku spustil i vlastní YouTube kanál, kde se věnuje LGBTQ+ tématům v souvislosti s byznysem a technologiemi.
Umělá inteligence mění seznamování
„Klíčovým faktorem pro náš růst je využívání umělé inteligence, které nám umožňuje udržovat menší efektivní tým a zároveň vylepšuje produkt a optimalizuje příjmy. Naše AI umí vyhodnocovat atraktivitu jednotlivých uživatelů, což otevírá dveře úplně novým funkcím a také zdrojům příjmů. Můžeme například uživatelům dát možnost připlatit si za to, aby jim algoritmus házel ‚atraktivnější‘ profily. Skrze AI umíme dynamicky naceňovat předplatné pro jednotlivé uživatele, moderovat obsah a zvládá také náš copywriting,“ popisuje Kovačič, který je postgraduálním studentem na Oxfordské univerzitě, kde v rámci stipendia Directors Award vystudoval obor umělá inteligence a leadership.
Cosmic Latte s využitím AI experimentovalo u obou aplikací svého portfolia a výsledkem byly nové funkce, zvýšení příjmů a zlepšení funkčnosti. Zoe je už dnes globální dvojkou v aplikacích pro lesby. Poslední dobou se těší zvýšenému zájmu v Asii, kde je podle počtu stažení jedničkou v Jižní Koreji v LGBTQ+ kategorii a Japonsku a Tchaj-wanu vede mezi aplikacemi pro lesby. V USA je Zoe jedničkou u klíčových slov jako „lesbian dating“, „lesbian chat“ nebo „gay dating apps“ (podle portálu Sensor Tower). Popularitě aplikací od Cosmic Latte pomohlo také jejich zařazení mezi Featured Apps na App Storu během června, měsíce Pride Month zaměřeného na podporu práv LGBTQ+.
Letošní cíle? Vyšší obrat, ziskovost, počet uživatelů a více AI
S vývojem umělé inteligence však firma zdaleka neskončila. Letos má v plánu například automatizovat verifikace profilů, zlepšit marketingové kampaně a zajistit další rutinní úkoly zejména ve vztahu ke správě aplikací v jednotlivých zemích. Chce tak uchovat nízký počet lidí v týmu a maximalizovat finanční výsledky. Těm má pomoci také nový zdroj příjmů z reklamy, který firma začala do aplikací nasazovat loni a prozatím tvoří 2 % příjmů. To se má brzy změnit, zatím se jim totiž každý kvartál příjmy z reklamy zdvojnásobují. Klíčovým produktovým zaměřením také bude vyšší diferenciace oproti konkurenci.
„Náš obor je extrémně konkurenční, zvláště pak segment seznamovacích aplikací pro gaye. Je proto důležité se od ostatních co nejvíce odlišit a nabídnout lepší možnosti pro seznamování. Surge se snažíme udělat maximálně vizuálně, budeme přidávat možnost pohyblivých profilových fotografií, výběr tvaru těla nebo množství ochlupení, což jsou všechno parametry, které pomáhají uživatelům přesněji vybírat podle svých preferencí. U Zoe se snažíme posilovat sociální aspekt aplikace, tvořit kolem ní komunitu, která u aplikace zůstane i po úspěšném nalezení partnerky,“ přibližuje plány Kovačič.
Více o Cosmic Latte
Cosmic Latte je česká technologická společnost vyvíjející seznamovací aplikace pro LGBTQ+ komunitu. Stojí za druhou celosvětově nejpoužívanější aplikací pro uživatele hledající ženy – Zoe, zatímco na konkurečnějším poli seznamek pro uživatele hledající muže je se svou aplikací Surge mezi TOP 10. Aplikace z dílny Cosmic Latte dohromady využívá přes 17 milionů lidí, zaznamenaly přes 25 milionů stažení a dosahují průměrného hodnocení 4,5 hvězdičky z pěti. Za Cosmic Latte stojí společnost STRV, od které se tým vyvíjející aplikace Zoe a Surge osamostatnil.
Více o STRV
STRV je český tým designérů a vývojářů tvořících špičkové digitální produkty. Od roku 2004 uvedl na trh stovky softwarových řešení ve spolupráci s klienty Porsche, Microsoft, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble nebo Arnoldem Schwarzeneggerem. STRV se každoročně umisťuje na předních místech žebříčku 1 000 nejlepších globálních firem podle platformy Clutch. Pod značkou STRV Labs firma vyvíjí vlastní úspěšné aplikace v čele s LGBTQ+ dating aplikacemi Cosmic Latte, aplikací Float pro dechová cvičení nebo ticketingovou platformou Enter. Hranice technologií v STRV posouvá přes 200 talentovaných lidí, kteří jej hodnotí 4,8 hvězdami na portálu Glassdoor. Firma pečuje o rozvoj české technologické scény organizováním meetupů pro designéry a vývojáře a akcí STRV Talks pro širší startupovou a technologickou komunitu.