Skoala učí děti hospodařit s penězi. Pro Nadaci České spořitelny vyvinul Applifting platformu pro výuku finanční gramotnosti

Podpora finančního vzdělávání a rozvoj kompetencí mladé generace patří mezi hlavní cíle Nadace České spořitelny. Jak ale děti učit tak, aby problematice rozuměly a učení je bavilo, a zároveň to bylo snadno použitelné i pro učitele? Odpovědí je nová platforma Skoala z dílny české vývojářské společnosti Applifting. S její pomocí se mohou děti učit hospodařit s penězi, chápat jejich hodnotu a zvládat základní finanční operace, včetně reklamací nebo sestavování rozpočtu. Na vývoji se podílela i inovativní agentura HAZE, která zajistila kreativní část projektu.

„Digitální technologie mají obrovský potenciál učit klíčové životní dovednosti, mezi které finanční gramotnost bezpochyby patří. Právě v raném věku se formuje zodpovědný přístup k penězům, který děti ovlivní na celý život,“ říká Jan Černý, head of business & delivery Appliftingu.

Rozpočet na výlet i reklamace sluchátek
V platformě se děti zábavnou a interaktivní formou seznámí se základy finančního vzdělání. Prostřednictvím interaktivních úkolů, her a simulací si osvojují základní finanční koncepty. Platforma využívá reálné příklady z každodenního života. Učí, jak sestavit rozpočet na školní výlet, jak postupovat při reklamaci rozbitých sluchátek nebo jak rozpoznat reálné slevy od těch zavádějících a pochopit cenové triky, jako jsou změny balení či gramáže při zachování stejné ceny. Obsah je přizpůsoben různým věkovým skupinám, takže si základní pojmy mohou osvojit i mladší žáci. Ti starší se postupně propracovávají ke komplexnějším finančním tématům, jako je například investování. Učitelé pak skrze platformu mohou sledovat, jaký pokrok žáci udělali, a na hodinách zadávat další práci a úkoly.

„Smyslem Skoaly je zlepšit finanční gramotnost mladé generace a zpřístupnit ji jednoduchou a srozumitelnou formou. Děti se učí orientovat ve světě peněz, plánovat své výdaje, řešit běžné finanční situace a postupně porozumět i složitějším tématům, jako je investování. Platforma jim pomáhá připravit se na finanční rozhodování, se kterými se setkají v dospělosti,“ popisuje Černý.

Na míru školnímu prostředí
Podle společnosti Applifting, která stojí za kompletním technologickým řešením platformy, bylo nutné vytvořit systém vhodný pro školní prostředí a spolehlivě fungující na různých zařízeních, s nimiž školy pracují. Platforma Skoala také vyhovuje standardům European Accessibility Act, který letos vstupuje v platnost, a mohou ji tedy využívat všechny děti bez ohledu na fyzické hendikepy či jiná tělesná omezení. Do pilotního programu se již zapojilo přes 900 základních a středních škol, více než 2 000 učitelů a desítky tisíc dětí.

„Školní prostředí má svá specifika – od různorodého technického vybavení po požadavky na zabezpečení osobních údajů žáků. Naším úkolem bylo postavit takové řešení, které bude toto vše zohledňovat a bude fungovat plynule bez ohledu na to, jakou techniku škola využívá. Navíc žádný z žáků nesmí být limitován možnostmi zařízení, ze kterého se do Skoaly přihlašuje. Při úvodním Design Sprintu, našem pětidenním workshopu, jsme zjistili, že hlavním problémem není motivace žáků, ale spíše nedostatek kvalitních podkladů pro učitele. Právě proto jsme se rozhodli vytvořit interaktivní platformu, která pedagogům usnadní výuku a poskytne jim potřebné materiály,“ popisuje začátky vývoje platformy Černý.

Projekt je součástí širší iniciativy Nadace České spořitelny, v rámci které hodlá do konce roku 2025 zajistit kvalitní finanční vzdělávání pro všechny tuzemské školy. Platformu Skoala mohou školy již dnes bezplatně využívat.

„Cílem Nadace České spořitelny je podpora finančního vzdělávání a rozvoj kompetencí mladé generace. Hledali jsme způsob, jak dětem přiblížit finanční gramotnost tak, aby jim dávala smysl a zároveň byla snadno použitelná pro učitele. Společnost Applifting a agentura HAZE nám pomohly vytvořit platformu, která propojuje interaktivní výuku s reálnými situacemi a umožňuje školám pracovat s finančními tématy přístupnou a srozumitelnou formou. Spolupráce tří různých subjektů a dalších odborníků byla opravdu výzva. S Appliftingem a HAZE jsme ale našli přístup, díky kterému vše běželo hladce, efektivně, a hlavně správným směrem,“ komentuje David Hubáček, vedoucí týmu Skoala Nadace České spořitelny.

„Díky Skoale jsme de facto vytvořili nový a univerzální standard digitálního vzdělávání. Gamifikace v kombinaci s moderní formou prezentace látky enormně usnadňuje přípravu na výuku a též zaručuje, že děti atraktivně podávaný obsah vstřebají. Díky této platformě může finanční gramotnost vyučovat prakticky kdokoli,“ doplňuje Jakub Hussar, zakladatel a kreativní ředitel HAZE.

„V Appliftingu už dávno nejsme jen výrobci aplikací na zadání. Na každý projekt se díváme komplexně, tedy na jeho účel, byznysový model a technologickou proveditelnost. Právě tento přístup nám otevřel dveře k takto krásnému projektu, jakým Skoala je. Je to projekt, který přesně odpovídá vizi a směřování, se kterým jsme Applifting zakládali, tedy vzdělávat a pomoci zlepšit každodenní životy lidí. Vytvořením platformy pro nás projekt nekončí, naopak její spuštění považujeme za začátek dlouhodobé spolupráce,“ komentuje Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Appliftingu.

Applifting je česká vývojářská společnost, která vytváří digitální produkty a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý Applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. I proto patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty společnosti patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 180 lidí v celé skupině.

Newsletter