Rebrandingem Twitteru na X ale velkolepá Muskova vize nekončí. Technologický inovátor a podnikatel se chystá udělat krok, který by mohl posunout platformu na zcela novou úroveň. Muskova iniciativa rozpoutala vlnu diskusí a spekulací o tom, jaké jsou možné důsledky nejen pro platformu samotnou, ale i pro celý digitální ekosystém. Jak se na to dívají marketingoví experti?
Je děsivé pomyslet na to, kolik změn bylo na Twitteru zavedeno od nástupu podnikatele v říjnu 2022. Propustil téměř 75 % zaměstnanců, kvůli obavám ze změn komunitárních směrnic naplánoval spuštění předplatného. Ano, to vše se stalo za méně než rok.
Musk, který Twitter loni koupil za 44 miliard dolarů, nedávno překvapivě oznámil plány na přeměnu sociální sítě na „aplikaci na všechno“. Byl zřejmě inspirován v Čině populární super aplikací WeChat, jež představuje komplexní digitální systém, v němž se snoubí celá řada funkcí od komunikační platformy až po univerzální platební metodu. Uživatelé této aplikace jí používají jako sociální síť pro komunikaci, placení účtů, nakupování, rezervaci letenek a správu energetických plateb. Firmy přes ní řídí komunikaci anebo obchodování.
Každodenní život v čínských městech se bez WeChatu téměř neobejde, a to až do té míry, že nepřítomnost či úplná absence na sociální síti je přirovnána k „digitální smrti“. Platforma, která by zahrnovala podobně široké spektrum funkcí jako WeChat, zatím na západě neexistuje. Nicméně, myšlenka „Everything“ aplikace není zcela nová, a byla prozkoumána i jinými společnostmi, včetně dalšího digitálního gigantu, společnosti Microsoft.
Twitter 2.0: Vstupujeme do nové éry?
Společnosti jako Meta a Twitter (nově X) investují obrovské částky do rozvoje metaverze a placených předplatných. Tyto sociální sítě se snaží posunout od reklamního modelu k vytváření hodnoty přímo na svých platformách. Chtějí, aby uživatelé platili za předplatné a transakční poplatky, místo aby spoléhali pouze na značky a inzerenty. Tento přechod z reklamy na přímý platící model můžeme vnímat jako vytvoření prémiové verze sociálních sítí.
Tímto způsobem se snaží diverzifikovat své příjmy a zároveň minimalizovat rizika spojená s možnými bojkoty. Vstupujeme do druhého věku sociálních sítí, a X se snaží být první platformou, která tímto směrem kráčí. Během následujících let bude rozhodující, jakým způsobem uživatelé na tuto změnu zareagují, a jestli i nadále budou aplikaci X používat.
X vs. další aplikace: Co si myslí experti
Musk je známý jako vizionář a úspěšný podnikatel, ale od jeho převzetí Twitteru společností projela velká vlna nesouhlasu se změnami v aplikaci, a ačkoliv některá Muskova rozhodnutí na první pohled mohou působit záhadně, tak nám nezbývá nic, než doufat že má své racionální důvody. Jeho ambice vytvořit super aplikaci může být revoluční, ale zda se jí podaří uskutečnit nebo zda to celé bude jen velký projekt za miliony dolarů bez úspěchu, se ukáže až za několik let.
U projektů tohoto typu je vždy klíčová role uživatelů a jejich aktivit. Západní online trhy jsou mnohem méně centralizované než trh v Číně a nabízejí více alternativ.
„WeChat je úspěšný především v Číně, kde jsou ostatní nejpoužívanější sociální sítě zakázané a zároveň podléhá přísné státní cenzuře. V Americe i v Evropě je jiná mentalita, politické a obchodní prostředí. Každý se může rozhodnout, jakou sociální síť chce používat, není nic, co by bylo podmíněno užíváním některé konkrétní, jako je tomu u WeChatu. Možná toho Muskova platforma nabídne více na jednom místě, nemyslím si ale, že by nahradila nebo nějak výrazně oslabila uživatelskou základnu ostatních sociálních sítí, “ komentuje Jakub Laštůvka, vedoucí marketingu v digitální a brandingové agentuře Ler Studio.
Za úspěchem WeChat totiž ve velké míře stojí nejen timing, kdy v začátcích pomohla běžným Číňanům naplno využívat jejich smartphone, ale i aktivní ban konkurenčních aplikací typu Facebook, Youtube nebo X. Takovou podporu jednomu hráči u nás rozhodně očekávat nemůžeme, protože jednotlivé aplikace běžně kopírují funkce ostatních, Muskova konkurence zcela jistě nebude v případě ohrožení své uživatelské základny jen nečinně přihlížet.
Nerd a génius
Dle Vítka Lustyka, specialisty sociálních sítí z Ler Studia, Muska nesmíme podceňovat: „Jeho schopnost měnit svět projekt po projektu je nezpochybnitelná. Nyní vstupuje do světa sociálních sítí a bylo by víc než naivní odsoudit jeho práci hned na začátku – zvláště když vidíme, do jak velkého boje Musk s x.com vstupuje”.
Podobně to vidí i CEO Ler Studio Tomáš Zadák: „Elona Muska vnímám jako největšího vizionáře dnešní doby, ale zároveň jeho nápady a prohlášení beru vždy s rezervou. Co se týče Twitteru, dnes už x.com fandím. Myslím, že v jeho rukách může vzniknout něco, co žádná jiná sociální síť zatím nedokázala. Cesta to bude velice trnitá, ale oproti ostatním má Musk kolem sebe obrovskou mediální auru. Myšlenka jedné hlavní komplexní digitální platformy, přes kterou mohu komunikovat, platit, sdílet média se mi líbí. Už jenom ta představa, že bych mohl zahodit Instagram nebo Facebook… Možná stojíme u zrodu nové digitální kultury a zániku některých platforem. Jestli se tak opravdu stane, uvidíme za pár let. “
Co nás čeká po rebrandingu?
Není pochyb o tom, že rychlost změn, které Musk podniká, se zdá být šílená. X se nyní vydává na cestu k tomu, aby se stal super aplikaci. V souvislosti s rebrandingem platformy se však na internetu objevuje spousta “vážných” dotazů… Například: Jak se bude nově říkat tweetu?
Pokud se sociální sítě stanou něčím víc než jen profilem a příspěvky, tak Twitter (nově X) bude pravděpodobně na Západě první. Koncept „Everything“ aplikace se nyní zdá být trochu nejasný, ale bude představovat přímou hrozbu pro řadu dalších velkých technologických šelem. Možná dojde i k určitým vazbám a exkluzivním partnerstvím ve snaze udržet si uživatele.