Prosecco se stalo celosvětovým fenoménem a rekordní úspěch slaví i v České republice. V roce 2021 se do ČR podle údajů sdružení výrobců prosecca dovezlo přes 8,7 milionu lahví. Průměrně tak dnes každý dospělý Čech vypije 1 lahev o objemu 0,75 litru ročně.
Prosecco je chloubou regionů severní Itálie a našlo si bezpočet příznivců po celém světě. Jeho popularita od roku 2016 strmě stoupá také u nás. České republice dokonce patří 13. příčka v žebříčku zemí dovážejících prosecco.
Podle údajů sdružení výrobců prosecca DOC Consortium – Valori Italia se k nám v roce 2021 dovezlo přes 8,7 milionu lahví, tedy o téměř 27 % více než v roce předchozím. Oproti roku 2016, kdy se dovezlo 2,5 milionu lahví, se import zvýšil dokonce o 250 %.
Stále větší oblibě se těší i značka Mionetto Prosecco, kterou u nás distribuuje společnost BOHEMIA SEKT. Její prodeje vzrostly meziročně v letech 2020 a 2021 o 36 % a přesáhly milion lahví. „V Česku je prosecco fenoménem, každý dospělý Čech průměrně vypije jednu lahev prosecca ročně. Dokonce jsme se umístili na 12. příčce v žebříčku importu prosecca na osobu. Stejně jako celá kategorie rostou šestým rokem i prodeje Mionetta, jedné z celosvětově nejúspěšnějších značek,“ uvádí Marek Žižkovský, manažer značky Mionetto Prosecco pro Českou republiku.
Celosvětově, vyjma Itálie, se v roce 2021 prodalo více než 546 milionů lahví prosecca. Největší podíl na tom má Velká Británie (18,1 %), USA (17,4 %) a Německo (6,7 %). Následuje je Francie, Belgie a Švýcarsko.
Trend zvyšující se poptávky po proseccu pokračoval i v prvních měsících letošního roku. Od ledna do března se z Itálie do celého světa vyvezlo už 118 milionů lahví, což je o 22 % více než za stejné období v roce předcházejícím. Jen do Česka připutovalo 1,6 milionu lahví, což představuje meziroční nárůst o 25 %.
Češi vyměnili koktejly za prosecco
Hlavní sezonou prosecca je jednoznačně léto, které si, podle nového průzkumu pro značku Mionetto, bez skleničky vychlazeného prosecca neumí představit třetina Čechů. Italské šumivé víno si otevřou při mnoha různých příležitostech a během celého dne. Nejraději si ho vychutnávají s přáteli, na večírcích a party, při letním grilování nebo romantických chvilkách ve dvou. Za uplynulých šest let se také proměnily chuťové preference Čechů. Zatímco dříve si dopřávali prosecco hlavně jako součást míchaných koktejlů, dnes téměř 60 % konzumentů preferuje pití čistého prosecca a dalších 20 % si ho zpestří kostkou ledu. Díky své popularitě se zapsalo také do kalendáře. Mezinárodní den Prosecca připadá na 13. srpna.
O značce Mionetto Prosecco
V roce 1887 začal vinař Francesco Mionetto stáčet a prodávat prosecco v městečku Feltre a jeho okolí v oblasti Valdobbiadene, odkud pochází ta nekvalitnější prosecca. Svou značku vždy zakládal na tradici, inovaci a jedinečnosti, a právě tyto znaky ji na trhu odlišují dodnes. Mionetto Prosecco se vydalo cestou nových postupů výroby vína a dosáhlo jedinečnosti, kterou podtrhuje elegantní balení lahví i způsob prezentace na trhu. Ladné křivky lahví spojují kulturu kraje Valdobbiadene s designem, jenž vyjadřuje modernost a živost italského stylu. Díky svému výraznému charakteru se Mionetto stalo značkou, která je dnes ve světě šumivých vín měřítkem světové kvality.