Trh s NFT prochází očistcem. Přežijí jen kvalitní projekty, které nabídnou reálnou hodnotu, říkají zakladatelé NFTScoring

Trh s digitálním vlastnictvím, které ztělesňují nezaměnitelné tokeny NFT, prochází očistným procesem. Technologie umožňující do blockchainu zapsat nezpochybnitelný důkaz o vlastnictví zažila obrovský rozmach během růstu celého krypto trhu v roce 2021, kdy většinu obchodů tvořily emise uměleckých sérií. Na začátku května 2022 ovšem ceny kryptoměn až o 60 % klesly a NFT investoři vystřízlivěli, protože očekávané zbohatnutí na sériích digitálních obrázků se ve většině případů nedostavilo. Aktuální situace na NFT trhu je podle zakladatelů analytické platformy NFTScoring charakteristická až o 80 % nižším celkovým objemem obchodů oproti nejvyšším hodnotám letošního roku a intenzivní snahou investorů hledat tokeny nabízející reálnou hodnotu.

„Na naší platformě měříme real-time data pro více než 55 tisíc prověřených NFT projektů. V současné době je evidentní ochlazení trhu, ale rozhodně to neznamená, že z něj odchází investoři nebo obchodníci. NFT jako technologie má za sebou první fázi, kdy s ním experimentovali především umělci a digitální vlastnictví testovali na sériích různě kvalitního umění. Přeprodeje těchto tokenů ale byly na sekundárním trhu, kromě několika málo výjimek, hluboko pod původní cenou, takže investoři dnes mnohem pečlivěji u projektů hledají kvalitní tým, dlouhodobou strategii a reálnou hodnotu,“ říká Adam Zvada, spoluzakladatel a CEO nástroje pro profesionalizaci obchodů s nezaměnitelnými tokeny NFTScoring.

Aktuální čísla o NFT trhu hovoří jednoznačně, alespoň podle odhadů na základě dat z primárních blochchainových platforem, které v součtu tvoří většinu současných obchodů s NFT. Celková hodnota trhu dosahuje 800 milionů dolarů, přičemž denní objem obchodů klesl ve druhé polovině 2022 o zhruba 85 %. „Propad v hodnotě 85 % odhadujeme na základě reálných obchodů, které evidujeme. Náš odhad je očištěný o technické transakce a formální přesuny NFT tokenů mezi peněženkami stejných majitelů, typicky tržišť, která se tímto způsobem snažila čísla nafukovat. Jiné zdroje proto místo 85 % uvádí i extrémní propad o 97 %. Tak moc ale aktivita kolem NFT neochladla,“ vysvětluje Adam Zvada.

Skokový růst nároků na kvalitu NFT projektů

Kromě opadnutí nadšení do NFT kolekcí k poklesu přispěl i propad hodnoty etherea, které z květnových 3 000 dolarů spadlo na třetinu – to přispělo ke snížení průměrné hodnoty transakce z 8 000 dolarů na 1 400 dolarů. I přes medvědí náladu na trhu ovšem alespoň jedno NFT za poslední tři měsíce pořídilo přes 300 tisíc obchodníků či investorů.

„NFT jelo na vlně růstu kryptoměnových trhů a investoři neřešili kvalitu NFT kolekcí a nehledali způsoby, jak token osvědčující vlastnictví využít v reálném životě. Hledali hlavně místo, kam uložit naspořené kryptoměny, a doufali v jejich bleskové zhodnocení. To se ale dnes otáčí a investoři začínají NFT projekty podrobovat důkladnému průzkumu,“ upřesňuje druhý spoluzakladatel a CTO NFTScoring David Mokoš.

Kritickým faktorem předurčujícím úspěch daného projektu je dle zakladatelů NFTScoring složení týmu, který za daným NFT stojí – takovým projektům se daří držet hodnotu. Samotné vydání tokenů je tedy úvodní pre-seed investicí do lidí, kteří se na NFT projektu podílí. Tým musí svým podporovatelům dokazovat, že svůj slib plní, a neustále přinášet držitelům tokenů určitou výhodu. Pokud se to nedaří, vybrané peníze se postupně utratí a tým přestane komunikovat, převáží nedůvěra v jeho schopnosti. Držitelé tokeny prodají a cena daného NFT výrazně klesne.

Očistný proces započal, rozhodovat bude reálný užitek

Světem NFT ovšem dnes rezonují novinky, které posun od umění k reálné hodnotě stvrzují. Jedním příkladem je například funkce ohlášená společností Meta v září, která umožňuje uživatelům Facebooku a Instagramu pochlubit se NFT díly. „Po Twitteru jde už o druhou integraci NFT v prostředí sociálních sítí. Za mě je to přesně to, co celý ekosystém posune dopředu. Kromě určitého symbolu, kterým pořízení NFT bylo, je konečně možné ho i náležitě ukázat,“ dodává Mokoš. NFT tokeny k doručování reálného užitku ovšem začínají využívat i firmy z tradičního světa. Americký kavárenský řetězec Starbucks spustil program Starbucks Odyssey, skrze který mohou zákazníci získat limitované NFT tokeny. Ty fungují jako vstupenka do digitální komunity a opravňují držitele čerpat výhody věrnostního programu – přesně v souladu s myšlenkou decentralizace internetu s názvem Web3.

„Web3 jako digitální prostředí založené na digitálním vlastnictví je prekurzorem hodnoty většiny NFT projektů. VC investoři začínají významu této inovace rozumět a učí se oceňovat Web3 společnosti. V následujících 12 měsících budeme svědky intenzivního marketingu ze strany projektů testujících hranice nového hřiště, které budou jistě zajímat investory hledající příležitosti s vidinou extrémního růstu. NFTScoring má za cíl v tomto procesu přispět profesionalizací obchodování s digitálním vlastnictvím a kultivací divoce se rozvíjejícího prostředí. Do další etapy NFT a budování Web3 se můžeme pustit hned potom, co uklidíme stůl od zbytečností, které se nám na trhu v bujarém nadšení nashromáždily. Očistný proces již běží,“ shrnuje Adam Zvada.

NFTScoring je český startup provozující pokročilou platformu, která nabízí možnosti profesionálního obchodování s NFT. Ukazuje, že NFT lze dnes obchodovat podobně jako akcie, kryptoměny a další komodity. V tomto směru se soustředí na maximální snižování rizik při nákupu nezaměnitelných tokenů a poskytuje o nich transparentní data. Od spuštění v roce 2021 má firma stovky tisíc uživatelů, kterým umožňuje hledat nové a bezpečné příležitosti k investování do NFT. Cílem startupu je připravit oblast digitální ekonomiky a vlastnictví na transformaci podle konceptu Web3.

Newsletter