Trh s ojetými vozy se začíná oživovat, doba inzerce vozu se ale prodloužila

Průměrná doba prodeje vozu od prvního inzerátu meziročně stoupla z 32 na 40 dní. Nejrychleji se prodávají veterány v perfektním stavu. Škodu 105 tak můžete prodat za dva dny za 429 900 korun.

V loňském roce se postupně začala uklidňovat situace na sekundárním automobilovém trhu. Nabídka se začala konečně rozšiřovat a letos v lednu byla dokonce nejvyšší za posledního půl roku. Stabilizovaly se ceny a průměrná doba, po kterou jsou inzerované automobily v nabídce, meziročně stoupla z 32 dní na 40. Tento trend je patrný i u nejoblíbenějších modelů, kdy například nejprodávanější Škoda Octavia se prodá nejčastěji za 39 dní, o deset dní pomaleji než vloni. Nejrychleji se pak prodávají veteráni a investiční vozy. Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Poslední tři roky se sekundární automobilový trh potýká s velkými výpadky ve výrobě a klesající nabídkou. Posledních několik měsíců se situace uklidnila – auta přibývají a ceny jsou stabilní. Mění se ale vnímání zákazníků. Zatímco v pandemii lidé měnili auta v rekordním čase podle aktuální potřeby, vloni se doba prodeje vozu o něco prodloužila. Lidé v důsledku krize déle vybírají automobily, protože si chtějí koupi lépe promyslet, aby jejich investice dávala v současné ekonomické situaci opravdu smysl,“ upozornil Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Průměrná doba, po kterou jsou inzerované vozy v nabídce, se tak prodloužila meziročně o osm dní na nejčastějších čtyřicet. I tak jde o druhou nejnižší dobu za posledních pět let. Před pěti lety se vůz prodával v průměru o deset dní déle. „Lidé vidí v automobilech jistou formu investice, protože ceny ani u ojetin neklesají tak rychle. Nejrychleji pak mizí vozy s investičním potenciálem. Za pouhé dva dny tak vloni prodali inzerenti třeba Škodu 105 nebo Škodu 135. V obou případech byla cena výrazně nad 400 000 korun,“ doplnil Vaněček.

Doba inzerce se prodloužila u všech nejžádanějších automobilů. Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodá za 39 dní, tedy o deset dní pomaleji než loni. V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u které se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o 24 dní. Naopak se meziročně snížila doba inzerce u elektromobilů. BMW i3 se prodává nejčastěji 44 dní, Model 3 od Tesly 37 dní, Škoda Enyaq 36 dní. „U elektromobilů se díky zvýšené poptávce v loňském roce snížila průměrná doba inzerování na polovinu. U hybridů je doba prodeje ještě nižší. Například Toyota Corolla nebo Toyota RAV se prodávají většinou za 31 dní, Toyota C-HR pak 29 dní,“ uzavřel Petr Vaněček.

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 31 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter