Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Tržby české e-commerce překonaly ty z covidového roku 2020 o 0,5 %. Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů vzrostly oproti danému roku o 15 %

Česká e-commerce zažila první meziroční pokles, ale tržby e-shopů velkých kamenných hráčů dosáhly větších tržeb než v covidovém roce 2020. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 % obratu celého trhu, tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči. Meziroční pokles trhu je spíše stabilizací po skokovém růstu během covidových let a v roce 2023 očekáváme opět mírný růst. Podíl české e-commerce na maloobchodu je aktuálně zhruba v polovině celkového potenciálu, takže z dlouhodobého pohledu prodeje v online prostředí dále porostou.

V důsledku konce pandemie a války na Ukrajině zažila česká e-commerce poprvé v historii pokles. Podle dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) prodeje na internetu mezi roky 2022 a 2023 klesly celkově o 12 %, kdy nejvýraznější meziroční pokles zaznamenal první kvartál roku 2022 s propadem 25 %. Celkový obrat české e-commerce tedy meziročně klesl z 223 mld. na 197 mld., ale ve srovnání s covidovým rokem 2020 tržby stouply o 1 mld. “Po raketovém růstu v letech 2020 a 2021, kdy tržby českých e-shopů vystřelily neočekávanou rychlostí, přišlo v roce 2022 prudké ochlazení trhu, které vrátilo českou e-commerce zhruba na tržby covidového roku 2020. Když ovšem uvážíme, jak velké poklesy zažívala e-commerce v prvních kvartálech minulého roku, tak můžeme říct, že se situace na trhu stabilizovala,” uvádí Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Z dat společnosti Shopsys také vyplývá, že ačkoliv tržby české e-commerce z roku 2022 stouply pouze o 0,5 % oproti roku 2020, ale růst e-shopů velkých kamenných hráčů v tomto meziročním srovnání dosahuje mnohem výraznějšího rozdílu. “Pokud se podíváme na tržby e-shopů velkých kamenných hráčů z roku 2022 a porovnáme si je s tržbami z roku 2020, který byl svou velikostí srovnatelný, tak vidíme, že rostly o 15 %. To potvrzuje dlouhodobý trend, že e-shopy velkých kamenných hráčů rostou rychleji než zbytek trhu a postupně si začínají brát zpátky to, co jim online vzal,” říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Co očekáváme v roce 2023

Pokračující válka na Ukrajině, vysoké ceny energií i stoupající inflace. Všechny tyto faktory budou pravděpodobně i nadále ovlivňovat celý trh, tak co to může znamenat právě pro e-commerce? “Vzhledem k současné stabilizaci e-commerce trhu nepředpokládáme, že by e-commerce dále meziročně klesala, protože si bude postupně ukrajovat stále větší podíl z maloobchodu. Ten byl v roce 2021 dle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 17 % a podle našich průzkumů (jestliže nenastane nestandardní situace nebo transformační změna) může dosáhnout ve výhledu deseti a více let na 34-38% podílu z celkového maloobchodu. Zároveň ale neočekáváme ani žádný skokový růst jako v předchozích letech a domníváme se, že vzhledem k výše zmíněným faktorům v roce 2023 nepřesáhne více než 10 %,” říká Matěj Kapošváry.

Společnost Shopsys pomáhá předním B2B i B2C hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě. Pro své zákazníky je spolehlivým full-service e-commerce partnerem s nejlepšími technologiemi a mnohaletým know-how. Mezi největší klienty, o které se stará přes 70 IT odborníků, patří Tescoma, SCONTO Nábytek, Mountfield, Bushman, Démos, B2B Partner, Office Depot nebo Agátin svět.

Newsletter