Tržby v maloobchodě očištěné o kal. vlivy se v září zvýšily meziročně reálně o 5,1 %, bez očištění o 7,3 %

AKTUALIZOVÁNO – Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v září zvýšily reálně o 5,1 %, bez očištění o 7,3 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,7 %. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy zvýšily v září reálně o 0,7 %, přičemž za potraviny a nepotravinářské zboží vzrostly shodně o 0,8 % a za pohonné hmoty o 0,2 %.

Meziročně maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy vzrostly o 5,1 %, v tom za nepotravinářské zboží o 8,7 %, za potraviny o 2,1 % a za pohonné hmoty o 0,6 %. V září 2019 bylo o dva pracovní dny více než v září 2018.

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 7,3 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 12,3 %, za pohonné hmoty o 3,2 % a za potraviny o 2,2 %.

Nejvyšší růst tržeb zaznamenal prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb (o 25,9 %). Rostly také tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 18,1 %), s výrobky pro domácnosti (o 10,4 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 10,2 %), s oděvy a obuví (o 9,7 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 5,6 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 2,4 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 0,2 %.

„Maloobchodní tržby v září byly sice opticky vyšší, stály za tím však kalendářní vlivy. I po jejich očištění však tržby pokračovaly v solidním růstu, který byl srovnatelný s dosavadním letošním vývoje. Letošní dynamika maloobchodních tržeb (bez automobilů) kolem 5 % tak zůstává obdobná jako v předchozích letech a ve srovnání s průměrem eurozóny je dvojnásobná. Navzdory tomu, že indikátory důvěry domácností z titulu obav ze zpomalování ekonomické aktivity v letošním roce poklesly a nachází na nejslabší hodnotě za poslední 3 roky, zůstává spotřeba tuzemských domácností nadále příznivá z titulu přehřátého trhu práce a solidní dynamiky mezd,“ sdělil hlavní ekonom ING ČR Jakub Seidler.

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,9 % a byl ovlivněn zejména nižšími cenami počítačového a komunikačního zařízení, pohonných hmot, oděvů a obuvi a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Naopak ceny vzrostly v prodejnách s potravinami, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím a s výrobky pro domácnost.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o 1,0 % a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 3,7 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 10,5 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 11,2 % a za opravy motorových vozidel o 7,7 %.

Newsletter