Twisto v roce 2022 rostlo. Má rekordní počet transakcí, vyšší průměrnou hodnotu transakcí a nové velké e-shopy a platební brány

Fintechu Twisto se za uplynulý rok podařilo vyrůst. Ukázal to o pětinu vyšší počet transakcí, které jeho uživatelé v loňském roce s Twistem uskutečnili. Lidé skrze Twisto uhradili přes devět milionů plateb, oproti zhruba osmi milionům v roce 2021. Češi Twisto využívají o 13 % více, Poláci o 27 %. O téměř čtvrtinu vzrostla také celková hodnota plateb, které Twisto zprostředkovalo. Společnost uzavřela významná partnerství včetně těch s e-shopy AboutYou, KNIHY DOBROVSKÝ, XXXLutz nebo Möbelix. Dalším mezníkem byla integrace odložené platby po vyzkoušení a novinky Nákup na třetiny bez navýšení do platební brány Comgate. Ta služby Twista zpřístupnila až 12 tisícům českých e-shopů, celkem 29 tisícům i s Polskem. Právě Nákup na třetiny, který lidem umožňuje zcela bezplatné rozdělení plateb na tři části, v minulém roce úspěšně odstartoval – zákazníci ho využili na více než 300 e-shopech.

„Navzdory turbulentnímu vývoji na trhu se nám v uplynulém roce podařilo udělat další krok kupředu. Čísla jasně ukazují, že se služby BNPL mezi Čechy a Poláky těší stále rostoucí popularitě. Kromě dalšího nárůstu v odložených platbách pozorujeme i vyšší zájem o Nákup na třetiny bez navýšení, který lidem v dnešní nelehké době pomáhá lépe zvládat vyšší jednorázové výdaje,“ komentuje uplynulý rok Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista.

Češi se učí rozkládat platby na třetiny bez poplatku

Hlavním tématem minulého roku byl Nákup na třetiny bez navýšení a bez registrace, dostupný přímo v nákupním košíku e-shopů. V loňském roce ho uživatelé Twista využili k placení nákupů už na více než 300 e-shopech, například KNIHY DOBROVSKÝ, Eyerim či platforma GoOut, která Nákup na třetiny nabídla k předprodeji vstupenek na letní hudební festival Rock for People. Novinku navíc do své platební brány loni integrovala i společnost Comgate, díky které ji mohou využívat tisíce dalších e-shopů.

„Partneři po zavedení Nákupu na třetiny pozorovali pozitivní efekt na prodeje. U jednoho z e-shopů například došlo ke zvýšení obratu o 60 %, průměrná hodnota objednávky vzrostla o 400 % a o 11 % se zvýšil počet schválených nákupů. Málokterá platební metoda má natolik viditelný efekt na chování zákazníků jako právě Nákup na třetiny bez navýšení. Úspěch přisuzujeme i tomu, že náš proces je velice jednoduchý, obejde se bez občanky a uživateli stačí mail a karta. Navíc je úplně bez poplatků,“ popisuje Renata Salata, CCO Twista.

Odloženou platbu po vyzkoušení, se kterou Twisto před devíti lety vstoupilo na český trh jako první, v loňském roce také implementovala řada významných e-commerce hráčů, například About You, Möbelix či XXXLutz. Do své aplikace ji integroval i český fintech Qerko, díky kterému je nyní možné takto platit útratu v restauracích.

Transakce rostly v Česku i Polsku

Počet všech transakcí, které zákazníci s Twistem loni zaplatili, vzrostl na více než devět milionů, téměř o 20 % více ve srovnání s minulým rokem. V Polsku Twisto roste rychleji, konkrétně o 27 %, zatímco Česko roste pozvolněji o 13 %. Kromě toho se zvýšila také celková hodnota transakcí – téměř o čtvrtinu oproti roku 2021. Hlavní zásluhu na tom má polský trh, kde se hodnota transakcí zvedla o rovných 50 %, v Česku to bylo o 21 %. Polsko také zaznamenalo několik velkých nových partnerství, včetně integrace na e-shopu Biedronky, největší polské sítě supermarketů.

„Skutečnost, že v uplynulém roce rostl jak počet transakcí, tak jejich hodnota, a to na domácím i polském trhu, je pro nás velmi motivující. Nižší růst na českém trhu v porovnání s polským je logický, neboť Twisto je na tuzemské scéně dospělejší a zdejší trh je více konsolidovaný. Polsko je stále ve fázi růstu a i nadále v něm vidíme velký potenciál pro další růst. V letošním roce proto očekáváme podobný trend,“ dodává Renata Salata.

Za čísly jsou stovky lidí a desítky jednotlivých projektů

Zkraje roku se 180členný tým Twista v Praze a Varšavě zapojil do pomoci Ukrajině, a to jak v terénu, tak darem převyšujícím 1 milion korun. Během roku 2022 Twisto obdrželo několik ocenění, mimo jiné získalo třetí místo v soutěži Zlatá koruna v kategorii fintech, cenu pro skokana roku v mobilních transakcích od Mastercard a v polské soutěži YouTube Works Award 2022 byla v konkurenci největších polských značek oceněna vánoční kampaň z roku 2021, kterou Twisto vytvořilo in-house.

V Polsku Twisto uspořádalo další ročník studie Košík roku 2022, která zkoumá zákaznickou cestu e-shopů, zatímco v Česku vydal průzkum Platební trendy 2022, jenž se zaměřil na to, jak Češi platí na internetu a které platební metody jim e-shopy nabízí. Výsledky například ukázaly aktuální potenciál odložených plateb po vyzkoušení – až čtvrtina zákazníků je k placení využívá, nebo je při zaplacení zvažuje. Dále průzkum ukázal na rychlý růst mobilních plateb a význam bezpečnosti při placení.

„Uplynulý rok je pro nás povzbuzením a letos na to hodláme navázat. Už nyní chystáme nové služby, které podle nás zákazníci ocení. Zároveň brzy začneme ohlašovat další vlnu nových významných partnerství a také během roku oslavíme desetileté výročí Twista. A přestože to je místy hrbolaté a ještě to chvíli potrvá, věřím, že jsme aktuálně na dobré cestě k soběstačnosti,“ uzavírá Michal Šmída.

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo odložené platby, známé také pod zkratkou BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 30 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2018 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. V roce 2021 Twisto koupil australský fintechový lídr Zip, český fintech se tak stal centrální součástí jeho evropské strategie.

Newsletter