Evropské výnosy klesají, americké rostou. Dolar zůstává ve ztrátě, část dnešního oslabení ale smazal. Koruna obrátila do zisku. Kurz je pod 25,30 za euro.

Ulovit zaměstnance na nižší mzdu? Musíte nabídnout jiné výhody

I v úsporném režimu, na který začnou v krizi firmy najíždět, lze ulovit špičkové lidi. Musí ale splnit dvě podmínky: Nabídnout jiné důležité výhody a komunikovat otevřeně po celou dobu výběrového řízení. Jinak se připravují nejen o samotné zaměstnance, ale také o významné peníze a reputaci.

V oblasti náboru existuje celé odvětví, považované za jeho královskou disciplínu. Říká se mu „offer management“, doslovně přeloženo nabídkový management, a zabývá se složitým procesem párování nabídek práce a očekávání uchazečů. Jen zkušení personalisté totiž dokážou přesvědčit kandidáty, že mají zvážit i takovou nabídku, která úplně neodpovídá jejich požadavkům. „Právě nižší mzda bývá nejčastější příčinou, proč uchazeč nabídku automaticky odmítne. Pokud mu však dokážete vysvětlit, že firma nabízí jiné benefity, například kvalitní talentový program, získání atraktivních certifikátů, práci na zajímavých projektech či možnost profesního růstu, může se nabídka náhle jevit v mnohem příznivějším světle,“ vysvětluje headhunter Vladimír Kočí ze společnosti R4U, která se offer managementem zabývá.

Neudržujte uchazeče v omylu. Riskujete reputaci

V rozbíhající se krizi bude přibývat případů, kdy se mzdové požadavky zaměstnance a možnosti zaměstnavatele zásadně liší. „Opakovaně řešíme podobné situace. Uchazeči mají například očekávání v rozmezí 120 až 160 tisíc, firma má strop 100 tisíc. Přesto se nakonec domluví na nástupu, pokud kandidát ocení jiné benefity. Nezbytnou podmínkou je ale vždy otevřená komunikace od samého počátku. Není nic horšího, než když se uchazeč dozví až na konci výběrového řízení, že na něj firma nemá rozpočet. Nejen že nenastoupí, ale firma takto postupně přichází o reputaci dobrého zaměstnavatele, kterou trvá vybudovat léta,“ říká Kočí.  Ideální pak je, pokud zaměstnavatel dokáže pro schopného člověka přece jen vydolovat alespoň část peněz nad svůj původní strop. Zaměstnanec se sice stejně nedostane na svou vysněnou odměnu, ale přesto vidí, jak moc si ho firma váží „Dáváte tím zaměstnanci najevo: My vás fakt chceme, jste pro nás důležitý,“ doporučuje Vladimír Kočí.

Šikovní lidé se firmě zhodnotí

Podobné je to z pohledu zaměstnavatelů. Ti by neměli automaticky rezignovat na perspektivní uchazeče jen proto, že vznášejí vyšší finanční požadavky. Pro zaměstnavatele je vždy výhodné, pokud získá šikovného člověka. U vyšších manažerských pozic, stejně jako u žádaných pozic expertních, platí, že schopný zaměstnanec je tou nejlepší investicí a prostředky do něj vložené se dříve či později zhodnotí. „Stává se, že se firmy nechtějí setkávat s kandidáty, kteří jsou o něco dražší, ale svou šikovností by dokázali vydělat násobně více peněz. To platí v podstatě ve všech oborech, kde není zkušených lidí nazbyt, typicky například u obchodních či technických pozic či v informačních technologiích,“ říká headhunterka Tereza Černá z R4U.

Newsletter