Úroveň bezpečnostních prvků a komfortu u ojetin za posledních 30 let rapidně vzrostla

Bezpečnostní a komfortní prvky jsou dnes prakticky neodmyslitelnou součástí téměř všech vozů. Zatímco dnes má téměř každé ojeté vozidlo alespoň 1 airbag, posilovač řízení, elektrická okénka, ABS nebo klimatizaci a asi tři čtvrtiny mají ESP nebo tempomat, před třiceti lety byly nejdůležitějšími modely na trhu škody Favorit, Forman a 105/120/130, u kterých se řidič i posádka museli bez těchto prvků výbavy zcela obejít. AAA AUTO v rámci připomenutí 30ti let své existence přichází s přehledem vývoje bezpečnostních prvků a komfortu za tři poslední desetiletí.

Značné modernizace se u nás v masivním měřítku dočkala auta v roce 1994, resp. v následujících letech, kdy si čeští zákazníci mohli začít pořizovat cenově dostupnou Škodu Felicia, součástí jejíž výbavy byla často i klimatizace.  Mezi zahraničními vozy hrály v nabídce ojetin prim např. Fordy Escort a Sierra, Opely Kadett a Astra, Fiaty Tipo a Uno, Volkswageny Golf nebo Renaulty 19. Airbag měl tou dobou každý čtvrtý vůz. Posilovač řízení také nebyl samozřejmostí, měl jej každý druhý. Elektrickými okénky disponoval každý třetí, ABS každý šestý a klimatizaci 1 z 10. Tempomat měl 1 vůz ze 100 a ESP nebylo na trhu ojetin rozšířené vůbec, vždyť se v nabídce nejluxusnějších nových vozů objevilo teprve v roce 1995 a jeho tržní podíl mezi novými vozy začal rychleji růst až po přelomu milénia.

Z tuzemských vozů mohla airbag, posilovač řízení, elektrická okénka, ABS nebo klimatizaci mít za příplatek poprvé až Škoda Felicia, která na čele prodejních statistik v áčkách Favorita vystřídala až v roce 1999, s ESP a tempomatem se řidiči u tuzemských vozů poprvé setkali až ve Fabii a Octavii, které prodejním statistikám v áčkách začaly dominovat ještě později.

Naopak, např. vozů s tažným zařízením na začátku devadesátých let bylo kolem 15-20%, zatímco nyní jich je kolem čtvrtiny, takže jejich podíl roste jen pomalu. Otevírací střešní okno má dnes kolem 10% vozů, zatímco dříve to byl téměř každý třetí. A třeba CD měnič, dříve žádaný symbol luxusu, dnes z vozů téměř definitivně vymizel. „Nebude dlouho trvat a na ojetý automobil s CD měničem prakticky nebude možné narazit,“ uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings. Nejčastěji býval v přihrádce spolujezdce, pod jeho sedačkou, nebo v zavazadlovém prostoru a umožňoval střídavé přehrávání nejčastěji 6 CD, aniž by je řidič musel vyměňovat přímo v přehrávači.

Komfortních a bezpečnostních prvků je v nových, ale už i v ojetých automobilech celá řada. „Jsem rád, že žijeme v době, kdy si drtivá většina řidičů pod pojmem ojetina nevybaví zákonitě pouze staré a dost možná nebezpečné auto, ale už spíše vůz, který sice není zbrusu nový, ale je dobře vybavený,“ zakončuje Vaněček.

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence k dnešnímu dni obsloužila již přes 2,7 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 86 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím již jedenácti poboček společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter