Už máte svoji datovku? Každy týden přibývají tisíce zájemců

Datové schránky jsou v Česku stále oblíbenější a uživatelé přibývají každý týden po tisících. Zatímco dříve byla datovka pouze v zájmu podnikatelů, v posledních dvou letech výrazně vzrostl také zájem fyzických osob a stále více využívají výhody datových schránek také další podnikající fyzické osoby jako advokáti, tlumočníci, soudní znalci a podobně.

Volný čas namísto osobní návštěvy úřadu si oblíbilo stále více uživatelů, a proto tolik roste popularita datovek, které vám v mnoha situacích ulehčí život, ať už jde o pracovní záležitosti nebo o vyřízení osobních záležitostí.  Nemusíte se bát byrokracie, založení je jednoduché a můžete ho provést několika způsoby. Stačí váš občanský průkaz nebo jiný platný doklad totožnosti, žádné další dokumenty s sebou nepotřebujete.

Některé profese dostávají datovku ze zákona, fyzické osoby si ji mohou zařídit sami

Datové schránky znalců, tzv. profesní datové schránky, jsou pro znalce a soudní tlumočníky povinné a jsou zřizovány Ministerstvem vnitra automaticky a bezplatně na základě zákona, kdy ministerstvo zahájilo rozesílání přístupových údajů k datovým schránkám znalců a datovým schránkám  tlumočníků od 12. května 2021. Přístupové údaje jsou potom zasílány do vlastních rukou adresáta bez možnosti náhradního doručení, a to na adresu sídla znalce, případně soudního tlumočníka. Více informací si můžete přečíst zde. V případě fyzických osob si může datovku zřídit úplně každý, a to na kontaktních místech veřejné správy Czech POINTu, tedy na poště a místním úřadu i mimo místo svého trvalého pobytu. Stačí vyplnit a podepsat žádost, vyčkat na potvrzovací e-mail s přihlašovacími údaji a datovou schránku můžete ihned používat.

Pokud vlastníte eObčanku, kartu STARCOS, aktivovaný uživatelský účet, mojeID nebo vaše banka poskytuje služby bankovní identity na eidentita.cz, datovou schránku si můžete založit přímo v Portálu občana nebo v klientském portálu datových schránek.

Pokud již datovou schránku máte, pro bezpečnější a rychlejší přihlašování do datové schránky a ostatním online službám státu doporučujeme využívat aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu, která umožňuje dvoufázové ověřování bez nutnosti pamatovat si uživatelské jméno a heslo. Do datové schránky se tak jednoduše přihlásíte například pomocí obrázkového hesla, otiskem prstu anebo pomocí rozpoznání tváře (tzv.Face ID).

Komunikace kdykoliv i bez čekání

Snadnější komunikace s finančním úřadem, Českou správou sociálního zabezpečení i třeba zdravotní pojišťovnou. Výhodou datové schránky je také možnost vyřízení úředních záležitostí při pobytu v zahraničí jako je například vydání voličského průkazu anebo potvrzení o studiu, pokud to škola přes datové schránky umožňuje. Pakliže jste na mateřské dovolené, oceníte i možnost podání žádosti o rodičovský příspěvek.

Ve schránce se vám už neztratí důležité informace o přestupku a také budete včas upozorněni na blížící se konec platnosti pravidelné technické kontroly (dále jen „STK“). Nově je možné požádat i o ošetřovné. Postačí vám vyplnit formulář, který naleznete na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu, a ten společně s požadovanými přílohami přes datové schránky odešlete. Veškerá komunikace prostřednictvím datových schránek s úřady je navíc bez poplatků.

Svou datovou schránku fyzické osoby si kromě toho můžete přidat i do svého profilu v Portálu občana. Odtud máte také přístup k elektronickým žádostem o výpisy z veřejných a neveřejných rejstříků a registrů. Díky přidané datové schránce fyzické osoby si v prostředí portálu můžete zdarma elektronicky zažádat například o výpisy z Rejstříku trestů, z bodového konta řidiče nebo o i nový řidičský průkaz z důvodu konce platnosti.

Nejen potvrzení, ale i výpisy

Zdarma můžete z Portálu občana požádat on-line i o další výpisy z informačních systémů veřejné správy, tedy veřejných i neveřejných rejstříků. Budete-li potřebovat, můžete si tak jednoduše zažádat například o výpis z živnostenského rejstříku, registru osob, registru obyvatel, insolvenčního rejstříku anebo seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Také se jednoduše můžete na portálu Českého úřadu zeměměčického a katastrálního (dále jen „ČÚZK“) informovat o změnách v katastru nemovitostí i o vyrozumění k provedenému vkladu do katastru nemovitostí a následné odeslání daně z převodu nemovitostí.

Newsletter