Na pandemickou situaci nebyla připravena většina vyučujících, tvorba studijních materiálů jim zabere více času než obvykle. Vyplývá to z online dotazníkového šetření, které v dubnu provedl startup Edhance, jenž přináší školám digitální vzdělávací obsah a modernizuje současnou výuku v Česku. Startup zároveň v odpověď na nečekanou situaci přichází s platformou s názvem RE:FORMA, která nabídne učitelům možnost nahrát a sdílet vytvořené materiály na jednom místě. Odborníci je posléze přetaví do uceleného a zábavného edukačního obsahu pro žáky, který učitelům usnadní práci a ušetří drahocenný čas.
Příprava na distanční formu výuky zabere více času než obvykle 64,7 % učitelů. 54 % kantorů si tvoří výukový obsah celý sama, 38,7 % pak částečně. 41 % z nich si vyhledává nové zdroje a 38,7 % čerpá z dosavadních materiálů. To jsou data, která mimo jiné vyplynula z nového průzkumu Edhance. Zúčastnilo se ho 350 učitelů základních škol po celé republice, odpovědi poskytly hlavně ženy (78,7 %), část tvořili také muži (21,3 %), a to napříč všemi věkovými kategoriemi, nejčastěji však se zastoupením v rozmezí mezi 46 až 55 lety. A i toto genderové a věkové rozmezí nejvíce odpovídá průměrnému českému učiteli.
Nedostatek materiálů vyřeší nová platforma
“Zjišťovali jsme, jak se učitelé adaptovali na nečekané podmínky, které ve výuce nastaly tak náhle. Z odpovědí je patrné, že situaci s bravurou zvládá jen menšina z nich – většina při práci narazila na obtíže, zejména na nedostatek kvalitních materiálů pro online výuku. Řada kantorů si musí podklady vytvářet sama, což je časově velmi náročné, zejména v předmětech jako je matematika, chemie či fyzika. Obrazně řečeno je to to stejné, jako kdyby jim do škol přišly prázdné knihy a oni si tam veškerý materiál museli zapisovat sami,” míní Lukáš Rejchrt, zakladatel a CCO edukačního startupu. “Z rozhovorů s učiteli nás dále zaujalo jejich zklamání z chování MŠMT. Až do této doby se většina z nich spoléhala na jejich pomoc, ale nyní zjistili, že neexistuje žádný systém a na všechno jsou jednotlivé školy v podstatě samy,” dodává Rejchrt.
Nepříjemnou situaci způsobenou pandemií COVID-19 má pomoci usnadnit nově vzniklá platforma s názvem RE:FORMA, která bude fungovat jako tzv. “marketplace” pro učitele a školy. Vyučující sem mohou nahrávat své vytvořené materiály, odborný tým Edhance složený z nezávislých kantorů z nich následně vybere ty nejlepší a přetvoří je do ucelené zábavné formy. Vzniklý materiál pak bude zdarma pro všechny zapojené školy a licenčně pro ty, které se na vzniku materiálů nepodílely, ale budou jej chtít využít ve svých online hodinách. Samozřejmostí je také odměna pro učitele, kteří budou s tvorbou nových materiálů pomáhat.
“Průzkum odhalil, že jen 36 % učitelů sdílí své materiály s kolegy, 44 % částečně, ale 20 % vůbec. Přitom platí pravidlo, že víc hlav víc ví! Věříme, že když učitelé spojí své síly, může vzniknout univerzální a informačně bohatý obsah, který pomůže s náročnou výukou nejen v nepříjemných časech, ale i v budoucnu” říká Lukáš Rejchrt, zakladatel a CCO Edhance.
Chybí technické zázemí, Edhance na problém upozorňoval už léta
Studenti jsou podle oslovených učitelů technicky vybavení pro výuku spíše částečně (78,7 %), úplně jen 14,7 % žáků. 48,7 % žáků údajně přijde tento nový způsob výuky náročný a 94 % učitelů se shodlo, že se žákům po výuce v lavicích stýská.
Školy jsou pak podle učitelů technicky vybavené pro výuku spíše částečně (tvrdí 59,3 % dotázaných), jen 28 % říká, že dostatečně. 12,7 % tvrdí, že vybavení nejsou. 76 % učitelů připravena na tuto situaci nebylo, ačkoliv situaci zvládli. 15,3 % bylo přímo zaskočeno.
“Na nedostatky v digitalizaci, která je podle nás pro školství 21. století zcela zásadní, jsme upozorňovali dlouhodobě. Ostatně tyto naše obavy byly potvrzeny už v roce 2018 šetřením NKÚ, který ve své zprávě kritizoval nečinnost MŠMT v této oblasti,” připomíná Lukáš Rejchrt. Ministerstvo podle tehdejší zprávy NKÚ nestanovilo standard digitálních kompetencí žáků, který by určoval požadavky na jejich vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií („ICT“), a nezajistilo odpovídající nabídku dalšího vzdělávání učitelů a digitálních vzdělávacích zdrojů. Zároveň nezavedlo do praxe standard digitálních kompetencí učitelů a nestanovilo technický standard pro vybavení škol ICT.
“Je smutné, že jsme důležitost digitálního vzdělávání museli odhalit takto obtížnou cestou, ale v jistém smyslu by snad nastalá situace mohla pomoci k tomu, aby se jí začaly jisté instituce konečně vážně zabývat. V Edhance věříme, že pro úspěšný život v 21. století – a nejen v pandemické situaci – je zvládnutá online výuka zcela zásadní. Projektem RE:FORMA nechceme suplovat portál RVP ani vytvářet další PDF učebnice. Naším největším cílem je nastavit standardy a vytvořit systematické materiály, které budou pro kantory pomocníkem a studenty budou bavit,” uzavírá téma Rejchrt.