Americký index cen výrobců v červenci meziměsíčně poprvé po dvou letech vykázal zápornou hodnotu. Euro vůči dolaru se obchoduje nad 1,0300 EURUSD. Měny regionu korigují ranní zisky, koruna se obchoduje zpět nad 24,30 EURCZK. Nejsilnější je forint, který se pohybuje pod 395 EURHUF.

Vliv alkoholu a kofeinu na testosteron? Velký. Nejen během horkého léta byste to s ním neměli přehánět

Pivo patří mezi mnoha muži k nejoblíbenějším nápojům. Pokud jste jedním z nich, máme pro Vás špatnou zprávu. Pivo je totiž jedním z nejhorších alkoholických nápojů pro Váš testosteron. A dnes si řekneme, proč tomu tak je a kterým jiným druhem alkoholu ho můžete nahradit. Přestože je pivo typický mužský nápoj, je z několika důvodů nevhodný pro Vaše hormonální zdraví. A my si vyjmenujeme rovnou čtyři. Pozor bychom si měli dávat hlavně, v létě, kdy obecně stoupá spotřeba.

1) 8-PN

Tato látka vyskytující se v chmelu je silný fytoestrogen, který dokáže u žen v době menopauzy snížit návaly horka. Další studie dokonce potvrdila, že ženy sbírající chmel rukama bez ochranných pomůcek trpěly menstruačními poruchami (kvůli vysoké dávce estrogenu).

2) Xanthohumol

Tato sloučenina vyskytující se v chmelu je sice považována za silný antioxidant (při velkých dávkách), který by mohl mít proti rakovinové účinky, ale bohužel také blokuje tvorbu testosteronu.

3) Estrogen

etanol v pivu stejně jako v jiném alkoholickém nápoji zpomaluje produkci enzymu P45 v játrech díky kterému zůstává hormon estrogen déle ve Vašem těle. A jak už víme, čím více estrogenu v těle – tím méně testosteronu. 100 gramů chmelu obsahuje okolo 30.000 do 300.000 IU jednotek estrogenu!

4) Více tělesného tuku

Jedno velké pivo má v sobě 200 kalorií což je stejně jako v koblize s marmeládou. Dále pivo pozitivně ovlivňuje chuť k jídlu a pomáhá urychlit trávení. „Všechno dohromady je vražedná kombinace. Pár sklenic piv, něco k zakousnutí a kila jdou rychle nahoru. A čím více máte v těle tuku, tím snadněji udržujete ženský hormon estrogen a potlačujete tvorbu testosteronu. Jak vidíte z informací výše, pivo opravdu není pro muže nejlepším přítelem,“ varuje David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS, www.primulus.cz.

A co tedy pít místo piva?

Samozřejmě nechceme nikoho nabádat k pití alkoholu, ale pokud už z nějakého důvodu toužíte zvýšit své promile alkoholu v krvi, sáhněte raději po kvalitní pálence nebo červeném vínu. První jmenovaný nápoj neobsahuje žádné přidané (a pro testosteron negativní) látky a cukry. Suché víno obsahuje málo cukrů a je bohaté na antioxidanty.

„Ale snažte se vypít maximálně 2-3 drinky. V případě, že je příjem alkoholu pod 1g na kg Vaší hmotnosti, nemá to na hladinu testosteronu žádný vliv (dokonce dle některých studií dojde i k mírnému zvýšení,“ dodává David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS.

Kofein a testosteron

Dlouhou dobu byl kofein spojován s úbytkem testosteronu. A to hlavně z důvodu, že vyšší dávka kofeinu zvedá hladinu kortizolu v těle. „A jak už víme, více kortizolu rovná se méně testosteronu. Dle posledních studií, však může být kofein pro testosteron užitečný. Existuje několik zpráv, které dokazují pozitivní vliv kofeinu na sílu a anaerobní výkon člověka,“ uvádí David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS.

Proto není překvapením, že mnoho návštěvníků fitness center rádo používá kofeinové přípravky před cvičením. A dělají dobře. Kofein před tréninkem má totiž pozitivní vliv na tvorbu testosteronu. Pár vědeckých zpráv, které to dokazují. V této studii dokázaly 4mg/kg kofeinu hodinu před tréninkem, zvýšit hladinu testosteronu o 12% u profesionálních atletů v porovnání s placebem.

Tato studie ukazuje, že žvýkání kofeinové žvýkačky se 240 mg kofeinu, dokáže zvýšit vyplavení testosteronu po cvičení o 14% v porovnání s placebem. V této studii dali vědci testovaným subjektům různé dávky kofeinu před cvičením (200, 400, 600 a 800mg). Všechny skupiny zaznamenaly nárůst hladiny testosteronu po cvičení. Nejvyšší výsledky však byly u skupiny, která dostala 800mg kofeinu (19% nárust testosteronu).

Kofein obecně zvyšuje hladinu kortizolu, což není pro Váš testosteron žádoucí. Dle studií výše, to ale neplatí pro kofein konzumovaný před tréninkem. Tehdy totiž dokáže zvýšit hladinu testosteronu i přes fakt, že se mírně zvýší hladina kortizolu. „Cvičíte a chcete mít po tréninku extra nášup testosteronu? Dejte si před tréninkem malé espresso nebo kofeinové tablety,“ doporučuje David Buchta, propagátor zdravého životního stylu z PRIMULUS, www.primulus.cz.

Newsletter