Martin Dorotík je novým výkonným ředitelem českého výrobce židlí a kancelářského nábytku RIM CZ. Přichází s manažerskými zkušenostmi z firmy Baťa, jeho úkolem bude převzít část odpovědnosti za každodenní fungování firmy a její rozvoj na světových trzích. Jaké bylo první společné oťukávání a co Martina Dorotíka na jeho nové židli čeká?
Je pro vás RIM novinka nebo jste firmu znal už dříve?
Abych se přiznal, o RIM jsem toho mnoho nevěděl. Z cest vlakem jsem tušil, že tady nějaká taková firma je a že se nejspíš zabývá nábytkem. Nenapadlo mě ale pátrat po tom, co vlastně dělá. První opravdové setkání proto přišlo až v průběhu výběrového řízení a byla to pro mě láska na první pohled.
Co vás teď v roli obchodního ředitele čeká?
RIM je podle mě firma, která má procesy dobře nastavené, na výsledcích je to vidět a není potřeba dělat žádné revoluční změny. Hlavní důvod, proč jsem tady, je přenesení části zodpovědnosti z jednatelů na mě, aby se nemuseli věnovat každodenní operativě, ale víc se zamýšlet nad vizemi a směřováním. Na RIM je skvělé to, že má jednatele, kteří s firmou žijí. Nemusíte se zodpovídat boardu někde v zahraničí, jehož jediným cílem jsou tlustá černá čísla na konci hospodářského roku. S majiteli jste v denním kontaktu a je na nich vidět, že firmu i produkt milují. To mě na tom baví.
Je tahle vášeň vidět na RIM zvenčí?
Firma RIM má relativně úzké vedení a odpovědnosti každého člověka v týmu jsou široké, není tu přísná specializace. I přesto, že tu lidé pracují deset a více let, jsou stále zapálení. To je ojedinělá vlastnost.
Čím to je?
Řekl bych, že je to velkou měrou dílo jednatelů Milana Nagyho a Rudolfa Fukala. Dokázali své kolegy do firmy zapojit a dlouhodobě je motivovat. Nakazili je svou láskou k produktu, a to není jednoduché. Ve firmách je dnes přirozená vysoká fluktuace, vždycky můžete dostat lepší nabídku. Tady ale panuje rodinná atmosféra, lidem se tady dobře pracuje na dobrých věcech a díky tomu jde firma dopředu.
Je zásadní rozdíl mezi vedením obuvnické firmy a vedením firmy, která se zabývá sezením?
Rozdíl je v časování. Výroba sedaček a židlí je zdlouhavější proces, který vyžaduje mnohem větší technologickou přípravu, než výroba bot. Byl jsem zvyklý každý čtvrt rok představovat novou kolekci. Její příprava od momentu, kdy vznikne design, až po konečný výrobek na pultech trvá rok. U židlí a sedaček jsou to dva roky, protože všechny technologie jsou náročnější. U softseatingu a kancelářských židlí se tento proces samozřejmě liší, ale obojí má sloužit třeba deset let, a to od žádné boty nečekáte.
Co je pro vás v RIM úplně nové?
Produkt. Až do chvíle, kdy jsem do RIM přišel, mě nenapadlo přemýšlet nad tím, na čem denně několik hodin sedím. Prakticky mě sezení na kancelářských židlích nikdy nebavilo a bolela mě z něj záda. Až tady jsem zjistil, že jsem seděl na židlích s továrním nastavením a že je obrovské množství funkcí, které židle má. Když máte dobrou židli a umíte ji nastavit, může být i dlouhé sezení velice pohodlné. Všechno tohle musíme postupně učit i naše zákazníky.
Máte nějaký manažerský vzor mezi českými firmami?
Teď mi možná nebudete věřit a řeknete, že jsem zaujatý, ale pořád vidím obrovský vzor v Tomáši Baťovi, který dokázal vybudovat něco, co už po něm nikdo další nezopakoval. Řada světových gigantů dnes používá myšlenky zakladatele moderního Zlína. Třeba to, že vytváří víc než jen pracovní prostor. Vytváří prostředí a sociální platformy, ve kterých lidé fungují. Baťa lidem postavil celé město a staral se o všechny složky jejich života. Dnes firmy přemýšlí, jak motivovat své lidi, aby přišli do práce odpočatí, spokojení a mohli ji dělat dobře.
Mění se v tomhle ohledu i prostředí firem?
Mění a s ním se mění i náš sortiment. V oblasti klasického kancelářského sezení máme obrovskou praxi, se kterou se teď pouštíme i do softseatingu. Ten je obrovským trendem mezi mladými spotřebiteli. Chtějí se pohybovat, nepřipadá v úvahu, že by v kanceláři 8 hodin seděli. Už neocení plně nastavitelnou židli, která pro ně ztrácí význam. Chtějí pracovat v designovém prostředí, střídat pracovní prostory, a právě tady vede krátkodobé sezení. Klidně i 80 % kanceláře dnes může být vybaveno softseatingem. Lidé chtějí mít v kanceláři pohodlné sedačky, bar pulty, barové židle, přísedy, taburety, polohovatelné stoly, křesílka a klubovky. Tohle všechno jsou prvky, které se nemohou vyhýbat zásadám ergonomie. A v té jsme díky kancelářskému sezení silní.