Výzkum Chytrého Honzy: Více než třetina Čechů využívá služby finančních poradců, prim hrají hypotéky a investice

Ve více než třetině případů jsou u finančního rozhodování lidí přítomni finanční poradci. Z dat dubnového výzkumu finančněporadenské platformy Chytrého Honzy vychází, že 66,7 % z 511 respondentů alespoň jednou v minulosti využilo služeb poradce. Nejčastěji se dle odpovědí na poradce lidé obracejí pro jejich přehled v labyrintu finančních produktů, protože dokážou vybrat nejvhodnější produkt pro daného klienta, anebo také proto, že dokážou nalézt nejlepší nabídku. 82 % dotázaných je spokojeno se službami, které jim poradci nabízejí. Přes 67 % lidí by si podle dat průzkumu řeklo o pomoc finančního poradce se sjednáním hypotéky, 63 % se sestavením investičního portfolia a 47 % při sjednání neživotního pojištění. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

„Výsledky našeho výzkumu ukazují, že se celý trh finančního poradenství profesionalizuje. Zlepšuje se vnímání poradců, jejichž služby lidé vyhledávají pro jejich know-how a přehled v záplavě produktů. Lidé se svými financemi začínají poradcům důvěřovat stále více, protože nastavení trhu mění směr od tlaku na produkci spíše k orientaci na spokojenost klienta a tím na budování osobních vztahů klient–poradce,“ komentuje dění na finančním trhu Jiří Havrlant, CEO společnosti Chytrý Honza.

Z analýzy Chytrého Honzy, finančněporadenské sítě, online srovnávače a také provozovatele online srovnávače hypoték Hypo-portal.cz, vychází, že stále více lidí při sjednávání nějakého finančního produktu volí pomoc finančního poradce. Tři čtvrtiny dotázaných považují poradce za významnou součást finančního systému. O oblibě poradenských služeb svědčí i míra spokojenosti klientů. Z 38 % respondentů, kteří aktuálně mají svého finančního poradce, je 97,5 % spokojeno se službami, které jim poradce poskytuje. Pomoc, kterou lidé u poradců vyhledávají, se liší v závislosti na konkrétním produktu. Pouze 9,3 % dotázaných v minulosti využilo pomoci poradce pro sjednání havarijního pojištění, přičemž téměř dvojnásobek (17,4 %) jeho asistenci v minulosti využil při sjednání hypotéky. S životním pojištěním klientům asistoval poradce v 27,3 % případů, tedy trojnásobku oproti havarijnímu pojištění.

„Největší zájem o služby poradců je stále u hypoték, evidujeme silný nárůst i v oblasti investic. Neživotní pojištění si ale lidé často řeší na vlastní pěst. Klienti zřejmě nepovažují pojištění majetku tak odvislé od zkušeností a znalosti finančního trhu jako například sjednávání hypoték. Jistou roli mohou rovněž hrát částky a význam, který danému produktu lidé přikládají,“ komentuje rozdíly mezi segmenty Havrlant.

Finanční portfolio se mění s věkem

Z výsledků výzkumu vyplývá, že mladí lidé začínají pracovat na své finanční gramotnosti poměrně brzy. 58,3 % respondentů z věkové skupiny 18–26 let vypovědělo, že již dříve využilo služeb finančního poradce, a 25,3 % má aktuálně svého poradce.

„Z vlastní praxe poradkyně sleduji, že klienti, kteří využijí služby mé nebo mých kolegů, pak mají širší povědomí o finančním trhu. Dobrý poradce je schopen klientovi na jeho konkrétním případu a finančních možnostech ukázat a srozumitelně vysvětlit poměrně komplikovaný finanční trh tak, že se o něj sám začne více zajímat. Podle mých zkušeností mají lidé využívající služeb poradců širší portfolia finančních produktů a lépe plánují,“ shrnuje výhody služeb finančních poradců Jana Valouchová, hypoteční specialistka Chytrého Honzy. Její slova potvrzují i závěry výzkumu, tedy že více než polovina lidí by si dnes při sjednání nějakého finančního produktu přizvala na pomoc poradce.

Ve výběru finančních produktů, které lidé využívají, se odráží různé životní fáze klientů. Nikdo z respondentů věkové skupiny 18–26 let neměl sjednaný spotřebitelský úvěr. Oproti tomu si ve 24,5 % úvěry sjednávají respondenti věkové skupiny 45–53 let – nejčetněji ze všech věkových skupin. Z respondentů ve věku 18–26 let má 43 % aktuálně spořicí účet a 12,7 % investuje do podílových fondů, akcií či komodit. Pro porovnání, více investují respondenti z věkové skupiny 36–44 let s 23,3 %. Rozdíl je patrný i u skokového nárůstu využívání hypotečních produktů z 1,3 % v případě nejmladší skupiny na 19,3 % u respondentů ve věku 27–35 let. Nejčastěji, s 31,4 %, sahají po hypotečních produktech dotázaní ve věku 36–44 let.

Nový směr Chytrého Honzy

Finančněporadenská platforma Chytrý Honza pod vedením CEO Jiřího Havrlanta vloni prošla rozsáhlou restrukturalizací. Zdokonalila svůj online srovnávač cen, upevnila vztahy s finančními institucemi a zdvojnásobila síť finančních poradců, kterých je v současnosti více než 700. V roce 2021 Chytrý Honza zvýšil svůj zisk o 30 % a klientům pomohl zprostředkovat hypoteční úvěry v celkové hodnotě bezmála 11 miliard korun. Po této revitalizaci letos Chytrý Honza spustil nový portál chytraspoluprace.cz, do kterého se mohou registrovat jednotliví finanční poradci, čímž získají přístup k více než tisícovce ověřených potenciálních klientů, kteří prostřednictvím online srovnávačů ChytryHonza.cz a Hypo-portal.cz vyjádřili zájem o pomoc se sjednáním nějakého finančního produktu.

„Daří se nám růst interně, ale také se stále zvyšují objemy zprostředkovaných finančních produktů, při jejichž sjednávání naši poradci klientům asistují. Letos jsme navíc spustili portál chytraspoluprace.cz, přes který do naší poradenské sítě získáváme nové poradce, s jejichž pomocí dokážeme obsloužit stále širší spektrum klientů,“ shrnuje aktuální dění v Chytrém Honzovi jeho CEO Jiří Havrlant.

Chytrý Honza přináší technologii pro finanční poradenství na rovinu. Tato česká online platforma pro finanční poradce a jejich klienty vznikla v roce 2009 nejprve jako hypoteční portál honzovahypoteka.cz. V roce 2011 rozšířila svou působnost napříč dalšími finančními produkty a přetransformovala se v internetový srovnávač chytryhonza.cz. Z původní pozice tržiště a srovnávače se v roce 2015 strategicky přesunula na současnou pozici online platformy s komplexními službami pro koncové zákazníky i finanční poradce. Díky investici do leadového byznysu je navíc Chytrý Honza schopen propojovat zájemce o finanční produkty s profesionálními poradci. Strukturálně se jedná o takzvaný broker pool sdružující profesionály v oblasti finančního poradenství – to napomáhá organické konkurenci mezi poradci a jejich strukturami, demokratizuje finanční prostředí a napomáhá ochraně spotřebitele.

Newsletter