Evropské i americké výnosy klesají. Dolar se drží v zisku pod 1,0600 za euro. Měny regionu zahájily středu zpevněním. Postupně ale část zisků odevzdávají. Koruna zpět nad 24,40 za euro.

Vzdělání je tou nejlepší investicí. IROP podpořil vzdělávací projekty za 23,7 mld. Kč

Vzdělávání v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) představuje více než šestinu podpořených projektů. Celkem byly k začátku září z IROP podpořeny téměř 3 tisíce projektů za 23,7 mld. Kč. Díky evropským dotacím tak mohou žáci a studenti využívat například 4 164 nových učeben s moderním vybavením, které přispějí k přípravě na budoucí zaměstnání.

„Více než na statistická čísla je zajímavé podívat se na to, jak se evropská podpora v praxi projevuje ve fungování škol, a jak ovlivňuje profesní budoucnost žáků. Jejich připravenost na trh práce posílí moderní učebny a nové vybavení, bez kterých se současná výuka zkrátka nemůže obejít,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

K začátku září bylo podpořeno 2 947 vzdělávacích projektů za 23,7 miliardy korun z evropských zdrojů, přičemž dokončeno bylo 2 174 z nich. Díky podpoře z IROP se v rámci těchto projektů zmodernizovalo nebo vybudovalo už celkem 4 164 učeben. Z toho bylo 1 111 učeben přírodních věd, 603 učeben jazyků a 568 učeben informačních technologií a 552 odborných učeben (např. dílny) na základních školách. Na středních školách pak jde o 314 přírodovědných, 193 IT, 161 jazykových a 662 odborných (řemeslných) učeben. Počty se budou ještě navyšovat, neboť projekty se mohou realizovat až do roku 2023.

Střední školy pro Průmysl 4.0

Dotaci využila například Sigmundova střední škola v Lutíně, ve které už v první polovině dvacátého století vychovávali učně pro firmu bratří Sigmundů (v současnosti je jejím nástupcem Sigma Group). Evropská dotace z IROP ve výši téměř 25 milionů korun spolu s prostředky Olomouckého kraje zásadně změnila školní dílny. Kromě rekonstrukce a přístavby pořídila škola nové vybavení zahrnující například pětiosé CNC centrum a moderní frézky, soustruhy, vrtačky či lasery, se kterými se v současném strojírenství pracuje. „Je to, jako když vstoupíte z minulého století do současného. Vybavením i prostředím jsme se dostali na úroveň současných strojírenských firem,“ uvedl ředitel školy Pavel Michalík.

Podobným příkladem je i centrum odborného vzdělávání Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické a Vyšší odborné školy Liberec. S podporou IROP ve výši 71,2 milionů korun zrekonstruovali budovu školy a doplnili technologické vybavení, robotické přístroje či vstřikovací lis na plasty. „Firmy oceňují vybavení, které odpovídá požadavkům trendu digitalizace Průmysl 4.0. Pozitivní ohlas přinesly návštěvy zástupců ze Švýcarska, Německa a Polska,“ říká ředitel školy Jaroslav Semerád. Z návštěvy zástupců z polského města Dzierżoniów dokonce vzniká spolupráce se školou. I zdejší studenti těží ze špičkově vybaveného pracoviště: firmy mají zájem je zaměstnávat, přičemž 80 % absolventů pokračuje ve studiu na technických vysokých školách.

Příprava techniků začíná už dřív

Na Základní škole Tomáše Šobra a Mateřské škole Písek si uvědomují, že je nutné začít vytvářet zájem o technické profese co nejdříve, a proto si jako prioritu stanovili návrat řemesel do výuky. S dotací IROP 20,3 milionů korun vybavili školu tak, aby se žáci naučili pracovat například s aku vrtačkou, vibrační bruskou nebo přímočarou či okružní pilou, vyzkoušeli si programování robotických stavebnicových modelů nebo 3D skenování a výrobu předmětů na 3D tiskárnách. „O řemesla a polytechniku bude na naší škole ze strany dětí velký zájem,“ říká ředitel školy Jaroslav Volf na základě prvních zkušeností. Už teď má škola podepsáno několik memorand o spolupráci s firmami z oboru řemesel, stavebnictví a strojírenství. „Z důvodu nedostatku pracovních sil na trhu práce jsou firmy v očekávání, jak se výuka s tak komplexním vybavením bude vyvíjet,“ dodává Volf.

 

Newsletter