Technologické a IT obory představují jeden ze základních pilířů moderní společnosti. Přesto v tomto dynamickém prostředí působí ženy celkem okrajově: tvoří méně než pětinu pracovní síly, a to navzdory tomu, že různorodé týmy prokazatelně přinášejí inovativnější a efektivnější řešení. Jak tuto situaci vnímají mileniálky a ženy z generace Z? Nový průzkum agentury IPSOS pro akcelerační program Women in Tech odhaluje, že i pro mladší ročníky zůstává cesta do technologických oborů náročná. Respondentky však zároveň pozorují postupné zlepšování podmínek i větší otevřenost oboru.
Průzkum zahrnul 2100 účastnic ve věku 19 až 65 let s maturitou a vyšším vzděláním, z toho 1019 žen z tzv. generace Z a mileniálek, tedy zhruba ve věku 19–43 let. Sběr dat probíhal začátkem května ve všech regionech České republiky. Na 79 % dotazovaných z generace Z a mileniálek si podle průzkumu myslí, že uplatnění v technologických a IT oborech je pro ženy komplikovanější než pro muže, z toho 28 % uvádí, že uplatnit se je dokonce výrazně obtížnější. Více než třetinu účastnic průzkumu by pak komplikace odradily od budování kariéry ve zmíněných oborech.
„Mileniálky a ženy generace Z představují sílu s potenciálem proměnit IT a technologický sektor zevnitř. Část z nich už má za sebou bohaté profesní zkušenosti, jiné právě vstupují na trh práce nebo se do něj vracejí po rodičovské. Přesto se kvůli přetrvávajícím bariérám často nedostanou ke skutečnému naplnění svého potenciálu – a obor tak ztrácí cenné talenty. Výzkum pomáhá tyto překážky jasně pojmenovat a vytváří prostor pro systémovou změnu,“ říká Linda Štucbartová, ambasadorka iniciativy Women in Tech.

Jaké bariéry odrazují ženy z generace Z a mileniálky od uplatnění v technologickém sektoru? Podle výsledků z těchto věkových skupin patří mezi nejčastěji zmiňované faktory převaha mužského kolektivu (uvedla čtvrtina dotázaných), přetrvávající genderové stereotypy, předsudky či platová nerovnost mezi pohlavími (14 %). Pro oslovené hraje významnou roli také pocit nedostatečné důvěry v jejich schopnosti a přehlížení v pracovním prostředí. Častým důvodem, proč ženy v oboru chybějí, zůstává i nesoulad mezi nároky práce a péčí o rodinu – zodpovědnost, která i dnes díky absenci flexibilních úvazků v mnoha případech zůstává převážně na ženské části populace.
„Stále více žen objevuje v IT novou profesní příležitost díky rekvalifikacím – zejména ty, které se po rodičovské dovolené chtějí vrátit do smysluplné, flexibilní a adekvátně ohodnocené práce. Právě u generace Z a mezi mileniálkami se výrazně prolíná ambice profesního růstu s potřebou vyváženého sladění pracovního a osobního života. O to důležitější je cíleně odbourávat bariéry, které ženám v přístupu do technologických a IT oborů stále brání – ať už jde o předsudky, pracovní podmínky nebo nedostatek příležitostí k rozvoji,“ upozorňuje Linda Štucbartová.
Mění se podmínky pro práci žen v technologickém sektoru? Podle nového průzkumu to tak vnímají samotné respondentky – 66 % žen z generace Z a mileniálek věří, že se možnosti jejich uplatnění v IT a technologiích zlepšují, zatímco pětina zastává názor, že situace zůstává stejná. Tento optimismus ukazuje, že ženy chtějí v těchto oborech pracovat a vnímají rostoucí prostor pro využití svých dovedností a uplatnění svých ambicí.
Pro společnost i technologické firmy je to pozitivní zpráva. Různorodost týmů je otázkou férovosti, ale také přispívají k výkonnosti a inovativnosti. Výzkumy dlouhodobě potvrzují, že týmy složené z lidí s různými zkušenostmi, pohledy a životními realitami dosahují lepších výsledků – navrhují dostupnější produkty, lépe rozumějí potřebám uživatelů a dokážou předvídat rizika. Pokud mají technologie sloužit celé společnosti, musí je tvořit společensky pestrá skupina lidí.
O iniciativě Women in Tech
Iniciativa Women in Tech, speciální vzdělávací program Výzkumného ústavu pro podnikání a inovace (VUPI) Hospodářské komory České republiky a společnosti Huawei, podporuje různé projekty, které ženám otevírají dveře do tech světa. Jejím cílem je pomoci ženám překonávat bariéry a posílit jejich postavení na trhu práce prostřednictvím vzdělávacích programů, mentoringu a podpory rovnosti příležitostí.
Huawei je vedoucím globálním výrobcem infrastruktury informačních a komunikačních technologií a chytrých zařízení. Nabízíme integrovaná řešení ve čtyřech klíčových oblastech, kterými jsou telekomunikační sítě, výpočetní technika, chytrá zařízení a cloudové služby. Naším závazkem je každému jednotlivci, domácnosti a organizaci přinášet digitální řešení pro plně propojený, inteligentní svět.
Ucelená nabídka produktů, řešení a služeb Huawei je současně konkurenceschopná a bezpečná. Pro naše zákazníky vytváříme trvalé hodnoty prostřednictvím otevřené spolupráce s partnery v rámci ekosystému. Pomáháme lidem k jejich růstu, pracujeme na větším komfortu občanů v domácnostech a inspirujeme organizace všech druhů a velikostí k inovativnějším přístupům.
V Huawei se inovace zaměřují na potřeby zákazníků. Silně investujeme do základního výzkumu, přičemž se soustředíme na technologicky přelomová řešení, která posouvají svět kupředu. Máme více než 194 tisíc zaměstnanců a působíme ve více než 170 zemích a regionech. Společnost Huawei byla založena v roce 1987 a funguje jako soukromá společnost plně vlastněná svými zaměstnanci.
Pro více informací prosím navštivte naše webové stránky nebo nás sledujte na:
http://www.linkedin.com/company/Huawei