Koruna se pohybuje do strany, drží se v rozmezí 24,31 až 24,36 EURCZK. Index S&P 500 včera zavřel pod hranicí 4000 USD. Výnosy amerických státních dluhopisů dnes klesají.

Z Ukrajiny do Česka se nyní cestuje méně než před invazí, ukazují data platformy Omio

Platforma Omio svým uživatelům umožňuje vyhledávat, srovnávat a objednávat jízdenky na vlaky a autobusy, letenky a lístky na trajekty, a to ve 37 zemích světa. Jak ukazují aktuální data společnosti, počet cestujících z Ukrajiny do Česka a Slovenska v posledních měsících postupně klesá. V porovnání se třetím červnovým týdnem, kdy počet cestujících do Česka narostl na více než čtyřnásobek oproti lednovým číslům, nyní cestování výrazně oslabilo a poptávka klesla dokonce pod lednovou úroveň. Podobný trend se odehrává i v cestách na druhou stranu z Česka na Ukrajinu, které v půlce června vyrostly na osminásobek lednových čísel a od té doby postupně klesají. Cestování mezi Ukrajinou a Slovenskem taktéž klesá, ale výrazně pomaleji. Omio čísla z průběhu roku srovnává s prvním lednovým týdnem.

„Během prvních sedmi týdnů roku od začátku ledna do půlky února byla poptávka velice vyrovnaná bez velkých výkyvů. První vlna zájmu o cestování mezi Ukrajinou a Českem samozřejmě přišla s vypuknutím konfliktu na konci února, se začátkem června pak přišla druhá a výraznější. Od té doby počet cestujících do Česka pomalu, ale stabilně klesá. V našich datech také vidíme, že od června tento trend kopíruje také cestování opačným směrem z Česka na Ukrajinu. To si lze vysvětlit tím, že část cestujících jezdí do Česka za svými rodinami a naopak tyto rodiny jezdí navštěvovat příbuzné v bezpečnějších oblastech Ukrajiny. Určitý podíl také pravděpodobně budou zastávat ti, kteří se na Ukrajinu vrací,“ říká Tomáš Vocetka, CTO traveltechu Omio.

Cestování mezi Ukrajinou a Slovenskem klesá pomaleji

Odlišný trend vykazují cesty lidí mezi Ukrajinou a Slovenskem. Tam Omio zaznamenalo větší vlny poptávky se začátkem konfliktu ke konci února a následně v průběhu celého srpna a září. Největší poptávka po dopravě z Ukrajiny na Slovensko však byla nárazově ke konci dubna s 11krát více cestami než v lednu. Cesty zpět ze Slovenska na Ukrajinu jsou pak poměrně vyrovnané od června až do konce září s vrcholem během prvního srpnového týdne, kdy se počet cest vyšplhal na 1 341 % lednové poptávky. Že je pohyb mezi Slovenskem a Ukrajinou o něco více volatilní a dosahuje vyšších maxim než v případě Česka, si Vocetka vysvětluje zejména geografickou blízkostí.

„Jelikož Slovensko s Ukrajinou přímo sdílí hranice, je cestování finančně i časově méně náročné a lidé tak mohou mezi oběma zeměmi cestovat častěji a bez většího plánování. Například rodina z Ukrajiny, která před válkou uprchla na Slovensko, tak může častěji jezdit kontrolovat svůj domov či příbuzné. U cest z a do Česka to většinou vyžaduje více času, prostředků i plánování. Proto na Slovensku sledujeme i o něco výraznější vrcholy v poptávce než v případě cestování mezi Ukrajinou a Českem, kde je poptávka časově rozložena více rovnoměrně,“ domnívá se Vocetka.

V říjnu cestování na Ukrajinu významně pokleslo

Se začátkem podzimu poptávka po cestování mezi Ukrajinou a Českem a Slovenskem výrazně poklesla, v případě Česka dokonce pod lednové hodnoty. V týdnu od 9. října byl počet cest z Ukrajiny do Česka dokonce o více než polovinu nižší než v lednu. V případě cest na Slovensko se poptávka zatím drží kolem dvojnásobku lednových čísel, avšak také postupně klesá. V opačném směru z Česka na Ukrajinu míří o osm procent méně lidí než v lednu, ze Slovenska je to zatím zhruba dvojnásobně více cest než v lednu. „Důvodů může být několik, od nepříznivého počasí až po začátek školního roku a nástup ukrajinských dětí do českých a slovenských škol,“ uvažuje nad aktuálními čísly technologický ředitel Omio.

Omio je vyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem, nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 300 pracovníků a kromě berlínského sídla má kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.

Newsletter