Za posledních 7 let vzrostla obliba výdejních míst čtyřnásobně. Doručování na domácí adresu je na ústupu, ukázal průzkum

Síť nezávislých výdejních míst balíků se rok od roku těší větší oblibě. Téměř polovina Čechů (46 %) si nechává posílat své balíčky právě tam. Naopak zájem o doručování na domácí adresu výrazně klesá. Oproti roku 2022 až o 12 procent. Jako hlavní důvod využívání výdejních míst lidé uvádějí, že se nemusí časově vázat na kurýra (51 %), ušetří na přepravném (25 %) a je to pro ně pohodlnější (19 %). Údaje vyplývají z průzkumu realizovaného pomocí aplikace Instant Research pro společnost GLS.[1]

Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS téměř polovina respondentů (46 %) využívá pro doručování svých balíčků síť výdejních míst. Oblíbené jsou také kamenné výdejny online obchodů, které občas volí více než třetina lidí (39 %), nebo balíkomaty (30 %). Trend práce z domova pomalu oslabuje a pro lidi docházející několik dnů v týdnu do kanceláře je mnohem pohodlnější vyzvednout si svoji zásilku ve výdejním místě poblíž svého bydliště či na obvyklé každodenní cestě z práce. Z průzkumu nám vyplynulo, že oproti předcovidovému období je zájem o výdejní místa 1,5násobně vyšší. A tento trend potvrzují i naše interní data,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Z průzkumu rovněž vyplývá, že si výdejní místa oblíbili také starší lidé. Ve srovnání s rokem 2020 jich výdejní místa využívá dvojnásobně více.

Pozn. Otázka s možností více odpovědí

Zájem o doručování na domácí adresu klesl o čtvrtinu

Se stoupající oblibou výdejních míst úměrně klesá zájem o doručování na domácí adresu, které ještě v roce 2016 využívali téměř všichni respondenti (94 %), zatímco dnes je to o více než čtvrtinu méně (68 %). „Pokud kurýr nezastihne příjemce doma, téměř v polovině případů lidé zvolí uložení zásilky do výdejního místa a balík si vyzvednou ještě týž den. Doručení na domácí adresu se tak často stává službou pro příjemce z odlehlejších oblastí, vázané na pobyt na dané adrese, nebo výhodnou pro těžší balíky,“ vysvětluje Pavel Včela.

Výběr dopravce určuje i možnost výdejních a podacích míst

K nejdůležitějším kritériím balíkové přepravy patří již tradičně kvalita, spolehlivost a také cena služby. Jako zcela zásadní se po zkušenostech mnoha příjemců jeví schopnost daného dopravce zásilku dopravit výhradně do sjednaného výdejního místa a v případě jakýchkoliv nepředvídatelných okolností vyřešit situaci rychle a dle pokynů příjemce. „Opět se nám potvrzuje, jak rychle a silně roste využívání výdejních míst a zvyšuje se poptávka po vysoké kvalitě služby známé z dosavadního doručení na adresu. Proto GLS neustále rozšiřuje svoji síť o stovky výdejních míst, vždy však s ohledem na udržení vysokých standardů kvality. Aktuálně má GLS v Česku 1300 GLS Parcel Shopů a 150 GLS Parcel Boxů doplněných o možnost doručení do téměř 1500 AlzaBoxů, které vhodně doplňují pokrytí celého území ČR,uzavírá Pavel Včela.

[1] Průzkum přes aplikaci Instant Research agentury Ipsos realizovaný v březnu 2023 na 1050 respondentech.

GLS Group je předním poskytovatelem mezinárodní balíkové přepravy. Společnost svým zákazníkům napříč 40 zeměmi poskytuje spolehlivé a kvalitní zásilkové služby doplněné o nákladní a expresní služby. Díky rozsáhlé mezinárodní síti a výborným znalostem lokálního trhu mohou zákazníci očekávat bezproblémové, flexibilní a osobní služby napříč Evropou i mimo ni. GLS rovněž působí prostřednictvím dceřiných společností, které má ve stoprocentním vlastnictví také v Kanadě a na západním pobřeží USA. Síť GLS se skládá ze 120 ústředních a regionálních překladišť a z 1 600 dep, které využívají přibližně 37 000 dodávek a 4500 nákladních vozů. GLS zaměstnává přibližně 21 000 lidí. V roce 2021/22 dosáhla společnost GLS rekordního obratu ve výši 5 miliard EUR a navzdory globálním výzvám doručila 870 milionů balíků.

Newsletter