Síť nezávislých výdejních míst balíků se rok od roku těší větší oblibě. Téměř polovina Čechů (46 %) si nechává posílat své balíčky právě tam. Naopak zájem o doručování na domácí adresu výrazně klesá. Oproti roku 2022 až o 12 procent. Jako hlavní důvod využívání výdejních míst lidé uvádějí, že se nemusí časově vázat na kurýra (51 %), ušetří na přepravném (25 %) a je to pro ně pohodlnější (19 %). Údaje vyplývají z průzkumu realizovaného pomocí aplikace Instant Research pro společnost GLS.[1]
Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS téměř polovina respondentů (46 %) využívá pro doručování svých balíčků síť výdejních míst. Oblíbené jsou také kamenné výdejny online obchodů, které občas volí více než třetina lidí (39 %), nebo balíkomaty (30 %). „Trend práce z domova pomalu oslabuje a pro lidi docházející několik dnů v týdnu do kanceláře je mnohem pohodlnější vyzvednout si svoji zásilku ve výdejním místě poblíž svého bydliště či na obvyklé každodenní cestě z práce. Z průzkumu nám vyplynulo, že oproti předcovidovému období je zájem o výdejní místa 1,5násobně vyšší. A tento trend potvrzují i naše interní data,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Z průzkumu rovněž vyplývá, že si výdejní místa oblíbili také starší lidé. Ve srovnání s rokem 2020 jich výdejní místa využívá dvojnásobně více.
Zájem o doručování na domácí adresu klesl o čtvrtinu
Se stoupající oblibou výdejních míst úměrně klesá zájem o doručování na domácí adresu, které ještě v roce 2016 využívali téměř všichni respondenti (94 %), zatímco dnes je to o více než čtvrtinu méně (68 %). „Pokud kurýr nezastihne příjemce doma, téměř v polovině případů lidé zvolí uložení zásilky do výdejního místa a balík si vyzvednou ještě týž den. Doručení na domácí adresu se tak často stává službou pro příjemce z odlehlejších oblastí, vázané na pobyt na dané adrese, nebo výhodnou pro těžší balíky,“ vysvětluje Pavel Včela.
Výběr dopravce určuje i možnost výdejních a podacích míst
K nejdůležitějším kritériím balíkové přepravy patří již tradičně kvalita, spolehlivost a také cena služby. Jako zcela zásadní se po zkušenostech mnoha příjemců jeví schopnost daného dopravce zásilku dopravit výhradně do sjednaného výdejního místa a v případě jakýchkoliv nepředvídatelných okolností vyřešit situaci rychle a dle pokynů příjemce. „Opět se nám potvrzuje, jak rychle a silně roste využívání výdejních míst a zvyšuje se poptávka po vysoké kvalitě služby známé z dosavadního doručení na adresu. Proto GLS neustále rozšiřuje svoji síť o stovky výdejních míst, vždy však s ohledem na udržení vysokých standardů kvality. Aktuálně má GLS v Česku 1300 GLS Parcel Shopů a 150 GLS Parcel Boxů doplněných o možnost doručení do téměř 1500 AlzaBoxů, které vhodně doplňují pokrytí celého území ČR,“ uzavírá Pavel Včela.
[1] Průzkum přes aplikaci Instant Research agentury Ipsos realizovaný v březnu 2023 na 1050 respondentech.
GLS Group je předním poskytovatelem mezinárodní balíkové přepravy. Společnost svým zákazníkům napříč 40 zeměmi poskytuje spolehlivé a kvalitní zásilkové služby doplněné o nákladní a expresní služby. Díky rozsáhlé mezinárodní síti a výborným znalostem lokálního trhu mohou zákazníci očekávat bezproblémové, flexibilní a osobní služby napříč Evropou i mimo ni. GLS rovněž působí prostřednictvím dceřiných společností, které má ve stoprocentním vlastnictví také v Kanadě a na západním pobřeží USA. Síť GLS se skládá ze 120 ústředních a regionálních překladišť a z 1 600 dep, které využívají přibližně 37 000 dodávek a 4500 nákladních vozů. GLS zaměstnává přibližně 21 000 lidí. V roce 2021/22 dosáhla společnost GLS rekordního obratu ve výši 5 miliard EUR a navzdory globálním výzvám doručila 870 milionů balíků.