Vyhledávání při nákupu potravin online použije přibližně čtvrtina zákazníků. Výjimkou je internetový supermarket Košík.cz, kde tuto funkci využívá až 40 % nakupujících. Zásadního rozdílu dosáhl nejen vylepšením uživatelského prostředí (UX) stránek, ale i vylepšením vyhledávacího systému, díky kterému navíc zvýšil celkové konverze z nákupu o 10,5 %. Technologie od slovenského startupu Luigi’s Box využívají k optimalizaci vyhledávání i doporučování produktů umělé inteligence. Díky tomu za posledních 12 měsíců na Košíku nakoupilo 130 tisíc domácností a e-shop pomohl zákazníkům snáze a rychleji najít více než 18 000 druhů zboží.
„Přemýšleli jsme, jak vylepšit vyhledávání v rámci našeho webu a jak ulehčit našim zákazníkům nakupování. Zvolili jsme si Luigi’s Box, protože nám dává garanci odbornosti a technologický fokus jejich týmu zaměřený na optimalizaci vyhledávání nás dokáže posunout rychle k našim cílům. Důkazem je, že se nám díky tomuto nástroji podařilo zvýšit vyhledávání a konverze na Košík.cz, které nyní využívá 40 % zákazníků a 40 % z nich taky přidává zboží do košíku,“ říká o spolupráci Robin Rezek, produktový manažer Košík.cz. E-shop má ve své široké nabídce zboží mnoha druhů, od čerstvých potravin přes drogerii až po produkty pro domácí mazlíčky. Je jedním z největších českých internetových prodejců potravin.
„V případě Košíku jsme vyvinuli technologii pro lepší porozumění frázím do té míry, že lidé mohou bez obav zadat do vyhledávače, co chtějí, a vyhledávač to pochopí a splní. Dalším důležitým krokem je personalizace, zejména v případě e-shopu, kam se lidé vracejí a nakupují stejné produkty. Na základě nákupní historie jim dokážeme nabízet nejen jejich oblíbené potraviny, ale i doporučit případnou alternativu,“ vysvětluje Michal Barla, CPO a spoluzakladatel slovenského startupu Luigi’s Box. Jeho nástroje pro optimalizaci vyhledávání a doporučování produktů pomocí umělé inteligence využívají značky Answear, Dedoles, Electroworld či Zoot. Po integraci nástroje zaznamenal Košík.cz nárůst konverzí z vyhledávání o 10,5 %, proklikovost zboží nabízeného přes funkci Našeptávač stoupla o 83 %. Navíc se snížil počet celkových vyhledávání bez výsledků o 74 % a o 38 % klesla i odchodovost zákazníků (tzv. exit rate) z vyhledávání.
Optimalizace díky diagnostice
Hlavním důvodem, proč zákazníci na e-shopech nenakoupí, je, že nenaleznou hledaný produkt. Jen málokdy totiž hledají zboží přesně podle názvu či popisu, pod nímž e-shop výrobek eviduje. „Pro zjednodušení můžeme uvést například slovo ‚pivo‘, které v názvu svého produktu obsahuje jen velmi málo značek. Pokud by vyhledávač pracoval fulltextově a bral v potaz jen přesnou shodu zadání s názvem produktu, zákazníkovi by nemusel zobrazit žádné výsledky. A to i přesto, že by dané zboží e-shop v nabídce měl,“ uvádí Michal Barla. Mezi nejčastější problémy, se kterými by si měl vyhledávač umět poradit, jsou přitom překlepy, cizojazyčné pojmy, slangové výrazy či jednotné a množné číslo. Podle Barly totiž u e-shopů, které optimalizaci vyhledávání neřeší, končí 10–20 % vyhledávání bez výsledků. V některých případech dokonce až 40 %. Naopak u těch, které ji upřednostňují a soustředí se i na přiřazování relevantních alternativ k produktům, se toto číslo pohybuje mezi 1–3 %.
„Častým problémem, se kterým se nevyladěné vyhledávače potýkají, je hledání zboží fulltextově. Tedy že srovnávají hledaný pojem s textem, který k produktu zadal prodejce. Což představuje zásadní překážku ve chvíli, kdy například zákazník zadá pojem chybně nebo jinak, než jak je výrobek evidován v internetovém obchodě,“ podotýká Michal Barla. Původní vyhledávání internetového supermarketu komplikovalo také zobrazování určitých produktů v nelogických kategoriích. Například při hledání tabulky čokolády se objevovaly jogurty, proteiny a zmrzliny, které čokoládu obsahovaly. Stejně tak se třeba hovězí svíčková objevovala v kategorii ryby, spadala totiž do nadřazené kategorie masa.
Optimalizace slovenským nástrojem dokázala problémy vyřešit, díky čemuž se už zákazníkům ukazují jen relevantní produkty. Pokud se totiž nakupujícím nezobrazí ve vyhledávání relevantní či žádné výsledky, až 30 % z nich e-shop ihned opouští. Optimalizací prošly i sezonní produkty jako svatomartinská husa, aby se ve správném období ukazovaly na prvních místech vyhledávání, přestože v porovnání s běžnými produkty mají mnohem nižší míru vyhledávání i nákupu.
Luigi’s Box je slovenská technologická firma, která poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká jednoduchou implementací do jakéhokoli e-shopu, která zabere pouhých deset minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak seřadit nejlépe výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. Za firmou, která vznikla v roce 2014, dnes stojí spoluzakladatelé Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Boxu využívá přes 1 600 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Electroworld, Benu, O2, Astratex, Košík.cz, Lékárna.cz či Dedoles.
Košík.cz je online supermarket s potravinami, drogerií a potřebami pro domácnost, které dokáže přivézt na jakoukoli adresu v České republice. Čtyřem milionům zákazníků v Praze a středních Čechách, Polabí, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na Pardubicku, ale také v jižních Čechách nebo v okolí Litoměřic, Teplic, Mostu, Litvínova a Chomutova pak Košík přiveze rovněž čerstvé, chlazené nebo mražené položky. Skvělé produkty za férovou cenu pak přináší v rámci své výběrové značky Authentic, která si zakládá na řemeslném zpracování a kvalitních surovinách. Do oříškového a cereálního světa zákazníky zavede značka Mr. Nutly, nejkvalitnější a nejširší nabídku ryb a mořských plodů pak najdou pod značkou Fish & Fresh.