Dnes v 18:40 vystoupí guvernér Fedu Powell. Střední a delší výnosy US bondů klesají. Dolar v zisku testuje úroveň 1,0700 za euro. Měny regionu včera oslabily. Koruna se posunula nad 23,85 za euro, dnes mírně sílí pod tuto hranici.

Zánovních aut je méně, ale na trhu razantně přibývají ojeté elektromobily a hybridy

Segment zánovních vozů zaznamenal výrazný pokles nabídek o 16 %

Loňský rok byl ve srovnání s tím předchozím ve znamení úbytku ojetin z trhu. Celkově jich bylo nabízeno o 4,6 % méně než v roce 2021. Ještě větší pokles zaznamenal segment zánovních vozů, kde meziročně ubylo 16% nabízených aut. V roce 2021 bylo celkově inzerováno 87 512 zánovních vozů, zatímco v loňském roce pouze 73 482. Větší tržní podíl stále více ukrajují nové technologie v podobě elektromobilů a vozů s hybridním pohonným ústrojím. Zánovních elektromobilů bylo na českém sekundárním trhu meziročně nabízeno o 39,5 % více, hybridů v roce 2022 přibylo oproti předchozímu roku 12,1 %. Výrazný pokles nabídky u zánovních ojetin zaznamenaly dříve velmi oblíbené vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Meziročně jich v nabídce ubylo 38,4 %.

„Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická ‚černá labuť ‚ v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. Svůj tržní podíl naopak zvyšovaly alternativní a nové technologie. „Vzhledem k současné zelené politice v Evropě se automobilky snaží dostat na trh co největší množství vozů, které jsou čistší, aby se jejich flotilové emise co nejvíce blížily stanoveným limitům. Pokud si tedy v loňském roce mohly automobilky vybrat, jestli z dostupných dílů vyrobí vůz se spalovacím motorem, nebo jeho čistší alternativu, pak nepochybně volily alternativu. Zároveň o tento segment roste zájem i u zákazníků, kteří za současné ekonomické situace hledají provozně levnější vozy. To je i důvod poklesu zájmu o vozy na stlačený zemní plyn, který byl v loňském roce enormně drahý,“ dodává Vaněček.

Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku, s nejčastějším nájezdem 15 456 km a střední hodnotou ceny 369 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku, s nejčastějším nájezdem 6 033 km a mediánovou cenou 1 498 900 korun. Mezi hybridy pak tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19 155 kilometrů a nejčastější cenou 630 000 korun.

 Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 31 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu.Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter