Evropské i americké výnosy klesají. Dolar oslabil nad 1,0670 za euro. Koruna ve ztrátě nad 25,25 za euro.

Zánovních aut je méně, ale na trhu razantně přibývají ojeté elektromobily a hybridy

Segment zánovních vozů zaznamenal výrazný pokles nabídek o 16 %

Loňský rok byl ve srovnání s tím předchozím ve znamení úbytku ojetin z trhu. Celkově jich bylo nabízeno o 4,6 % méně než v roce 2021. Ještě větší pokles zaznamenal segment zánovních vozů, kde meziročně ubylo 16% nabízených aut. V roce 2021 bylo celkově inzerováno 87 512 zánovních vozů, zatímco v loňském roce pouze 73 482. Větší tržní podíl stále více ukrajují nové technologie v podobě elektromobilů a vozů s hybridním pohonným ústrojím. Zánovních elektromobilů bylo na českém sekundárním trhu meziročně nabízeno o 39,5 % více, hybridů v roce 2022 přibylo oproti předchozímu roku 12,1 %. Výrazný pokles nabídky u zánovních ojetin zaznamenaly dříve velmi oblíbené vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Meziročně jich v nabídce ubylo 38,4 %.

„Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická ‚černá labuť ‚ v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. Svůj tržní podíl naopak zvyšovaly alternativní a nové technologie. „Vzhledem k současné zelené politice v Evropě se automobilky snaží dostat na trh co největší množství vozů, které jsou čistší, aby se jejich flotilové emise co nejvíce blížily stanoveným limitům. Pokud si tedy v loňském roce mohly automobilky vybrat, jestli z dostupných dílů vyrobí vůz se spalovacím motorem, nebo jeho čistší alternativu, pak nepochybně volily alternativu. Zároveň o tento segment roste zájem i u zákazníků, kteří za současné ekonomické situace hledají provozně levnější vozy. To je i důvod poklesu zájmu o vozy na stlačený zemní plyn, který byl v loňském roce enormně drahý,“ dodává Vaněček.

Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku, s nejčastějším nájezdem 15 456 km a střední hodnotou ceny 369 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku, s nejčastějším nájezdem 6 033 km a mediánovou cenou 1 498 900 korun. Mezi hybridy pak tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19 155 kilometrů a nejčastější cenou 630 000 korun.

 Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 31 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu.Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Newsletter