Živelní pohromy poukazují na nedostatky v pojištění nemovitostí. Jak jim předejít, radí Jiří Hluchý z fintechu Frenkee

Ničivé zářijové povodně přinesly nejen celou řadu smutných příběhů, ale také poukázaly na neblahý trend Čechů ve vztahu k finančním produktům. Podle České asociace pojišťoven (ČAP) je totiž v Česku téměř 1,6 milionu nemovitostí podpojištěných. S novým rokem přichází ideální příležitost revidovat stávající podmínky smluv a zjistit, zda je máme správně nastavené. Hodnota nemovitostí se totiž v čase rychle mění. Na co se zaměřit, radí Jiří Hluchý, zakladatel a CEO fintechu Frenkee.

„Lidé nemyslí na to, že se cena majetku v čase mění, a v posledních letech navíc poměrně rychle. Může je pak překvapit, že pojišťovna poměrově krátí pojistné plnění podle toho, jak je nemovitost podpojištěna. Pokud o 50 %, tak bude stejným poměrem krátit pojistné plnění, respektive může takto krátit. Pokud má někdo byt v malém městě, který si pojistil na dva miliony, ale jeho reálná hodnota se mezitím vyšplhala na miliony čtyři, pojistné plnění se může snížit až na jeden milion,“ upozorňuje Jiří Hluchý, zakladatel a CEO fintech platformy Frenkee.

Jiří Hluchý

Živelní pohromy jsou v souvislosti s měnícím se počasím stále častější a Česko není výjimkou. Pojištění nemovitosti by měl mít sjednané každý, zejména pak v regionech náchylnějších k ohrožení živly. V tuzemsku jde například o hornaté části republiky, kde častěji dochází k požárům. Pojistit se je nutné i proti silným větrům, vichřicím, požárům, záplavám nebo vodovodním škodám.

Češi čekají na pohromu

Na podpojištění českých nemovitostí upozornilo už tornádo v roce 2021. Více než polovina domácností však stále zůstává nepojištěná. Z poslední analýzy ČAP navíc vyplývá, že až 15 % českých domácností je podpojištěno o více než 50 %. Polovina nemovitostí je pak podpojištěna o více než 20 %.

„Bohužel se ukazuje laxnost některých lidí k vlastní budoucnosti – lidé prostě čekají, že všechno nějak dopadne. Ta zodpovědnější polovina, která si pojistné produkty zřídí, si často zvolí ten nejlevnější produkt, nastaví si ho dlouhodobě a nechává běžet trvalý příkaz. Pak dlouhá léta nic neřeší, a když přijde pohroma, ukáže se, že pojistka nestačí,“ vysvětluje nejčastější chyby ve sjednávání pojištění Jiří Hluchý. Situace se však podle něj pomalu zlepšuje. „Lidé si uvědomují, že jejich majetek má určitou hodnotu a že musí být zajištěný. Pojištění ale stále často není adekvátní vůči hodnotě majetku, tedy nefunguje tak, jak by mělo,“ popisuje Hluchý chování klientů.

Důležitá je pravidelná kontrola pojištění

Nepříjemné situaci lze předejít hned několika způsoby. Pojistnou smlouvu je vhodné kontrolovat každé dva roky a ujistit se, že je vše správně nastaveno. Ke kontrole mohou posloužit nástroje na internetu, jako je například aktuální cenová mapa nemovitostí nebo kalkulačky orientační pojistné hodnoty nemovitostí. Podle reálné ceny by si klient pojišťovny měl zajistit indexaci pojistné částky na skutečnou cenu nemovitosti a předejít tak vysokým výdajům z vlastní kapsy. Některé pojistné produkty nabízejí možnost automatické indexace, v takovém případě se pojistné částky u majetkových pojištění valorizují samy. Stejně jednoduchá je možnost nahrání pojistné smlouvy do aplikace Frenkee, která vše pohlídá za vás.

Dalším způsobem, jak může klient předejít podpojištění, je sjednat pojištění bezlimitní. U něj je majetek vždy chráněn pod aktuální hodnotu nemovitosti a klientovi odpadává nutnost smlouvu pravidelně kontrolovat nebo zařizovat indexaci. Pojištění vychází pouze z plochy nemovitosti a jejího umístění.

Frenkee je český fintech startup postavený na dlouholeté praxi z distribuce finančních produktů a budování služeb postavených na moderních technologiích. Frenkee je finanční expert, který srovnává dostupné nabídky od prověřených finančních institucí. Zákazníkům následně umožňuje sjednat tyto produkty online, bez nutnosti volat či potkávat se fyzicky s finančním poradcem nebo chodit na pobočku. V nabídce startupu je nyní cestovní pojištění, pojištění odpovědnosti, majetku a zaměstnanců; hypotéky a autopojištění. Zakladatelem služby je bývalý finanční poradce a podnikatel Jiří Hluchý. K založení startupu ho vedla frustrace z neférového jednání finančních poradců. Ti často jednají ve svůj prospěch, ne ve prospěch klienta, a to nabídkou nevhodných finančních produktů. Vývoj služby započal v roce 2019, ostrého spuštění se Frenkee dočkal počátkem roku 2022. Dnes působí v České republice a na Slovensku. Cílem služby je ukázat, že i sjednání finančních produktů může být fér a sexy.

Newsletter