Přišli za námi lidé kuchařské školy Chefparade s jejich nejnovějším nápadem – chtěli si postavit školu vaření na vlastním statku. Na to, aby tento projekt mohli rozjet, potřebovali kapitál. Jednou z možností bylo vydat se klasickou cestou a zažádat o financování banku, kde již společnost měla úvěr. Vybrali si ale investiční crowdfunding.
Majitel Marcel chtěl diverzifikovat zdroj peněz a hledal proto další možnosti. A jednou z nich bylo oslovit prostřednictvím internetu prakticky kohokoliv. Na internetu se dnes totiž může najít celý dav lidí – neboli crowd, který může poskytnout finanční kapitál – neboli funding. Takový způsob financování má navíc kromě získaných peněz i jednu velkou přidanou hodnotu, kterou banka nabídnout nemůže, a tou je rozšiřování povědomí u nových zákazníků, potažmo investorů.
Crowdfunding, hezky česky také skupinové financování, sice začal jako forma podpory umělců a hudebníků, když se fanoušci skládali na své oblíbené kapely, ale postupně se vyvinul tak, že dnes uživatelé na platformách jako Kickstarter financují vše od designových doplňků po stolní hry. Tím ale možnosti crowdfundingu nekončí.
VIDEO: Proč být pozadu, když investovat dnes může každý – https://t.co/5I09iNDDcb https://t.co/Zv47qS6Ygt prostřednictvím @roklen24 @fundlift_cz @Stroukal pic.twitter.com/SKLZpWAuKr
— Roklen24.cz (@roklen24) 17. ledna 2019
Dále je tu totiž i naše specialita – investiční crowdfunding. Ten lidem umožňuje vybrat si projekt a skutečně do něj investovat. Za svůj vklad přitom obdrží úrokové výnosy nebo obchodní podíl. Z přispěvatele se tak rázem stává investor, který očekává zhodnocení.
Myšlenka investičního crowdfundingu vznikla v USA v roce 2009, když místní start-upy hledaly nový způsob financování v době stále probíhající finanční krize. Skrze platformy jako Seedrs nebo CrowdCube se investiční crowdfunding brzy rozšířil po celém světě, a nakonec si díky Fundliftu našel cestu i k nám.
A jak to bylo s Chefparade? Jejich tým představil na Fundliftu svůj projekt. Investorům nabídl roční úrokový výnos 6,5 % a na statek se nakonec z původně poptávaných 4,5 milionů podařilo získat celkem 6,5 milionu korun. O projektu se navíc dozvěděly i stovky dalších lidí, kteří teď spolu s investory sledují jeho vývoj a těší se na návštěvu statku.
Crowdfunding umožňuje investovat i malé částky v řádech jednotek tisíc korun. Jako ostatní formy investování, i investiční crowdfunding ale sebou nese rizika, a každý investor si proto musí důkladně vybírat projekty, které se rozhodne podpořit.
A co vy? Chcete také podpořit nadějnou vizi a investovat? Nebo se právě snažíte sehnat peníze pro vlastní projekt? Tak navštivte největší českou platformu pro investiční crowdfunding. Stačí napsat do prohlížeče www.fundlift.cz.
“Investice na Fundliftu nejsou bez rizika. Rizika investování najdete zde.“