Bill Gates jako věštec. Deset předpovědí z roku 1999, které se vyplnily

„Jedinou funkcí ekonomického prognózování je učinit z astrologie více respektovanou vědu,“ vyjádřil se kdysi tak trochu posměšně John Kenneth Gailbraith, někdejší přední představitel amerického institucionalismu, o usilovné snaze ekonomů odhadnout za pomocí svých sofistikovaných modelů, co se bude dít dále. Kdo však žádné modely nepotřebuje a přesto se nemýlí, je fenomenální miliardář Bill Gates. Co si myslel v roce 1999 a co je dnes skutečností? To prozradil Business Insider.

Cenové srovnávače

Předpověď: „Budou vyvinuty služby k automatickému porovnávání cen, které lidem umožní vidět ceny napříč různými weby, díky čemuž bez práce najdou nejlevnější produkt ve všech odvětvích.“

Co teď vidíme: Takových stránek dnes existují desítky. Ve světě NextTag a PriceGrabber, u nás například Heureka.

Mobilní vychytávky

Předpověď: „Lidé budou nosit malá zařízení, která jim umožní neustále zůstat v kontaktu a iniciovat elektronické obchody odkudkoliv. Budou moci kontrolovat zprávy, vidět lety, které si rezervují, získat informace z finančních trhů a dělat spoustu jiného.“

Co teď vidíme: Smartphony, smartwatches, chytrá sluchátka a chytré reproduktory. To všechno jsou zařízení, která dávají uživatelům možnost mít po celou dobu všechny informace.

Placení online a lepší zdravotní péče prostřednictvím internetu

Předpověď: „Lidé budou platit své účty a starat se o své finance online a komunikovat se svými lékaři přes internet.“

Co teď vidíme: Platby lze přes internet provádět snadno, a to nejen kartou, ale i prostřednictvím chytrých webů a aplikací, jako je například PayPal. Co se týče zdravotní péče, u nás spíše ne, ale v USA ano: Například stránka ZocDoc usnadňuje najít si lékaře a naplánovat návštěvu, Kaiser Permanente zase nabízí videohovorové konzultace prostřednictvím smartphonu.

Chatování a platby. Sociální média překonávají banky

Osobní asistenti a internet věcí

Předpověď: „Vzniknou „osobní společníci“, kteří budou chytře komunikovat a synchronizovat všechna vaše zařízení, ať už jste doma nebo v kanceláři. Umožní výměnu dat, upozorní vás a předají vám informace, které potřebujete. Když se dostanete do obchodu, budete jim moci říct, jaký pokrm chcete připravit, a vygeneruje se seznam složek, které potřebujete koupit. To bude informovat všechny zařízení, které využíváte k nákupům a k plánování, aby se automaticky přizpůsobily tomu, co děláte.“

Co teď vidíme: Virtuální hlasové asistenti, jako je Google Asistent a Amazon Alexa, se pohybují tímto směrem a nabízejí personalizovaný způsob, jak získat vaše informace jen tím, že je o to požádáte nahlas. Mezitím inteligentní zařízení jako Nest shromažďují údaje o vašich každodenních zvyklostech a automaticky například upravují teplotu vašeho domu.

Online sledování domova

Předpověď: „Rozšířenými se stanou stálé video kanály vašeho domu, jenž vás budou informovat o tom, když vás někdo navštíví a vy nejste doma.“

Co teď vidíme: Společnosti jako Canary, Ring, Netgear či Nest vyrábějí kamery, které vám umožňují prohlížet záznamy přímo z vašeho telefonu a posílají upozornění, když se k domu přiblíží nějaká osoba.

Sociální média

Předpověď: „Soukromé webové stránky pro vaše přátele a rodinu se stanou běžnými, což vám umožní chatovat a plánovat události.“

Co teď vidíme: „Soukromé weby“ se skutečností sice nestaly, avšak Facebook, WhatsApp, Instagram, Snapchat, Line, Slack a spousta dalších aplikací poskytují uživatelům snadný způsob, jak udržovat kontakt s velkými či malými skupinami známých a přátel.

 

 

Automatizované propagační nabídky

Předpověď: „Software, který ví, kdy jste rezervovali dovolenou a využívá tyto informace k navrhování aktivit v místním cíli. Navrhuje aktivity, slevy, nabídky a nižší ceny všech věcí, které by vás mohly zajímat.“

Co teď vidíme: Google a Facebook nabízejí propagační reklamy na základě polohy a zájmů uživatele. Služba Airbnb, která umožňuje lidem ubytovat se v domácnostech spíše než v hotelích, nabízí specializované cesty na cílech, takže si můžete zkusit žít jako místní. Cestovní kanceláře Expedia a Kayak zase filtrují nabídky na základě údajů o nákupu uživatele.

Živé sportovní diskusní stránky

Předpověď: „Při sledování sportovní soutěže v televizi vám služby umožní, abyste diskutovali o tom, co se děje naživo, a vstupte do soutěže, kde budete hlasovat o tom, kdo si myslíte, že vyhraje.“

Co teď vidíme: Řada sociálních médií to umožňuje, avšak Twitter je jasným vůdcem. Můžete také nechat komentáře v reálném čase na sportovních stránkách, jako je ESPN.

Inteligentní reklama

Předpověď: „Zařízení budou využívat inteligentní reklamu. Přizpůsobí se vašim nákupním zvykům a budou zobrazovat reklamy přizpůsobené vašim preferencím.“

Co teď vidíme: Podívejte se na reklamy, které vidíte na Facebooku nebo Google – většina reklamních služeb online má tuto funkci, kde inzerenti mohou cílit na uživatele na základě historie jejich kliknutí, zájmů a nákupních vzorů.

Online hledání práce

Předpověď:  „Lidé, kteří hledají práci, budou schopni najít pracovní příležitosti online a to pouze tím, že zveřejní svůj zájem, potřeby a specializované dovednosti.“

Co teď vidíme: Weby jako je LinkedIn, umožňují uživatelům nahrát životopisy a hledat pracovní místa založené na zájmech a potřebách a personalisté tak mohou vyhledávat na základě specializovaných dovedností.

Co trápí světové firmy? Neschopnost držet krok s technologiemi

Newsletter