„Jedinou funkcí ekonomického prognózování je učinit z astrologie více respektovanou vědu,“ vyjádřil se kdysi tak trochu posměšně John Kenneth Gailbraith, někdejší přední představitel amerického institucionalismu, o usilovné snaze ekonomů odhadnout za pomocí svých sofistikovaných modelů, co se bude dít dále. Kdo však žádné modely nepotřebuje a přesto se nemýlí, je fenomenální miliardář Bill Gates. Co si myslel v roce 1999 a co je dnes skutečností? To prozradil Business Insider.
Cenové srovnávače
Předpověď: „Budou vyvinuty služby k automatickému porovnávání cen, které lidem umožní vidět ceny napříč různými weby, díky čemuž bez práce najdou nejlevnější produkt ve všech odvětvích.“
Co teď vidíme: Takových stránek dnes existují desítky. Ve světě NextTag a PriceGrabber, u nás například Heureka.
Mobilní vychytávky
Předpověď: „Lidé budou nosit malá zařízení, která jim umožní neustále zůstat v kontaktu a iniciovat elektronické obchody odkudkoliv. Budou moci kontrolovat zprávy, vidět lety, které si rezervují, získat informace z finančních trhů a dělat spoustu jiného.“
Co teď vidíme: Smartphony, smartwatches, chytrá sluchátka a chytré reproduktory. To všechno jsou zařízení, která dávají uživatelům možnost mít po celou dobu všechny informace.
Placení online a lepší zdravotní péče prostřednictvím internetu
Předpověď: „Lidé budou platit své účty a starat se o své finance online a komunikovat se svými lékaři přes internet.“
Co teď vidíme: Platby lze přes internet provádět snadno, a to nejen kartou, ale i prostřednictvím chytrých webů a aplikací, jako je například PayPal. Co se týče zdravotní péče, u nás spíše ne, ale v USA ano: Například stránka ZocDoc usnadňuje najít si lékaře a naplánovat návštěvu, Kaiser Permanente zase nabízí videohovorové konzultace prostřednictvím smartphonu.
Chatování a platby. Sociální média překonávají banky
Osobní asistenti a internet věcí
Předpověď: „Vzniknou „osobní společníci“, kteří budou chytře komunikovat a synchronizovat všechna vaše zařízení, ať už jste doma nebo v kanceláři. Umožní výměnu dat, upozorní vás a předají vám informace, které potřebujete. Když se dostanete do obchodu, budete jim moci říct, jaký pokrm chcete připravit, a vygeneruje se seznam složek, které potřebujete koupit. To bude informovat všechny zařízení, které využíváte k nákupům a k plánování, aby se automaticky přizpůsobily tomu, co děláte.“
Co teď vidíme: Virtuální hlasové asistenti, jako je Google Asistent a Amazon Alexa, se pohybují tímto směrem a nabízejí personalizovaný způsob, jak získat vaše informace jen tím, že je o to požádáte nahlas. Mezitím inteligentní zařízení jako Nest shromažďují údaje o vašich každodenních zvyklostech a automaticky například upravují teplotu vašeho domu.
Online sledování domova
Předpověď: „Rozšířenými se stanou stálé video kanály vašeho domu, jenž vás budou informovat o tom, když vás někdo navštíví a vy nejste doma.“
Co teď vidíme: Společnosti jako Canary, Ring, Netgear či Nest vyrábějí kamery, které vám umožňují prohlížet záznamy přímo z vašeho telefonu a posílají upozornění, když se k domu přiblíží nějaká osoba.
Sociální média
Předpověď: „Soukromé webové stránky pro vaše přátele a rodinu se stanou běžnými, což vám umožní chatovat a plánovat události.“
Co teď vidíme: „Soukromé weby“ se skutečností sice nestaly, avšak Facebook, WhatsApp, Instagram, Snapchat, Line, Slack a spousta dalších aplikací poskytují uživatelům snadný způsob, jak udržovat kontakt s velkými či malými skupinami známých a přátel.
Chatování a platby. Sociální média překonávají banky – Roklen24.cz https://t.co/cpoh007E1O prostřednictvím @roklen24 #socialmedia #Banks #fintech pic.twitter.com/HUlNGumltJ
— Roklen24.cz (@roklen24) 17. ledna 2018
Automatizované propagační nabídky
Předpověď: „Software, který ví, kdy jste rezervovali dovolenou a využívá tyto informace k navrhování aktivit v místním cíli. Navrhuje aktivity, slevy, nabídky a nižší ceny všech věcí, které by vás mohly zajímat.“
Co teď vidíme: Google a Facebook nabízejí propagační reklamy na základě polohy a zájmů uživatele. Služba Airbnb, která umožňuje lidem ubytovat se v domácnostech spíše než v hotelích, nabízí specializované cesty na cílech, takže si můžete zkusit žít jako místní. Cestovní kanceláře Expedia a Kayak zase filtrují nabídky na základě údajů o nákupu uživatele.
Živé sportovní diskusní stránky
Předpověď: „Při sledování sportovní soutěže v televizi vám služby umožní, abyste diskutovali o tom, co se děje naživo, a vstupte do soutěže, kde budete hlasovat o tom, kdo si myslíte, že vyhraje.“
Co teď vidíme: Řada sociálních médií to umožňuje, avšak Twitter je jasným vůdcem. Můžete také nechat komentáře v reálném čase na sportovních stránkách, jako je ESPN.
Inteligentní reklama
Předpověď: „Zařízení budou využívat inteligentní reklamu. Přizpůsobí se vašim nákupním zvykům a budou zobrazovat reklamy přizpůsobené vašim preferencím.“
Co teď vidíme: Podívejte se na reklamy, které vidíte na Facebooku nebo Google – většina reklamních služeb online má tuto funkci, kde inzerenti mohou cílit na uživatele na základě historie jejich kliknutí, zájmů a nákupních vzorů.
Online hledání práce
Předpověď: „Lidé, kteří hledají práci, budou schopni najít pracovní příležitosti online a to pouze tím, že zveřejní svůj zájem, potřeby a specializované dovednosti.“
Co teď vidíme: Weby jako je LinkedIn, umožňují uživatelům nahrát životopisy a hledat pracovní místa založené na zájmech a potřebách a personalisté tak mohou vyhledávat na základě specializovaných dovedností.
Co trápí světové firmy? Neschopnost držet krok s technologiemi