Síly na trhu práce se obrátily. Uchazeči si vybírají, firmy musí bojovat

Bezpochyby nejzajímavější dimenzí české ekonomiky je momentálně trh práce. Ten za poslední dobu zažil hned dvě revoluce. Zatímco rozvoj moderních technologií značně zamíchal s jeho strukturu, silný ekonomický růst a bezprecedentně nízká nezaměstnanost zase výrazně zatočily s poměrem sil na straně poptávky a nabídky. Povolaným průvodcem nezanedbatelnými změnami, které se na pracovním trhu udály za poslední dvě desetiletí, je přitom personálně poradenská společnost HAYS, která v ČR loví talenty z řad kvalifikovaných pracovníků již 20 let. Jak tedy podle její analýzy vypadal český trh práce v roce 1998 a jak se proměnil do roku 2018?

Nejen pro český pracovní trh byl klíčový nástup technologií a internetu. Takřka nepostradatelnou součástí života se stala oblast e-commerce, v rámci které, jak se zdá, Češi hrají prim. První e-shopy v ČR začaly vznikat již v polovině 90. let a nyní jich zde funguje zhruba 40 tisíc, což je v přepočtu na obyvatele nejvíce v celé Evropě. V roce 2017 nakupovalo na internetu pravidelně kolem pěti milionů Čechů, z čehož vyplývá vysoká poptávka po odbornících na zavádění, rozvoj a údržbu online platforem.

Dynamicky rostoucí poptávku po kvalifikované pracovní síle generují také centra sdílených služeb zakládané především nadnárodními organizacemi. Těch už v Česku existuje více než 200. „Tento sektor je momentálně jedním z nejrychleji rostoucích a očekává se, že do roku 2020 bude zaměstnávat v ČR více než 100 tisíc lidí. Po Polsku je Česká republika pro tato centra druhým největším trhem v regionu střední a východní Evropy,“ říká Ladislav Kučera, ředitel společnosti HAYS pro Českou republiku.

Vzhledem k sílící mezinárodní povaze businessu přitom tato centra oceňují zejména jazykově vybavené uchazeče. „Je to sektor typický poptávkou po znalostech cizích jazyků, což je další věc, která doznává v tomto dvacetiletém období velkých změn,“ dodal Kučera. Experti z HAYS však dále upozornili na to, že ačkoliv možnosti získání či zlepšení jazykových dovedností jsou dnes prakticky neomezené, vzhledem k nízké nezaměstnanosti čeští pracovníci nejsou pod takovým tlakem, aby se jich snažili naplno využít.

Ve srovnání s rokem 1998 sice při práci využívá cizí jazyk vyšší procento lidí, nicméně úroveň znalosti často není taková, jakou by si firmy představovaly. I proto samotné společnosti do této oblasti hojně investují a snaží se zaměstnance motivovat bezplatnými jazykovými kurzy, které se staly zcela běžným benefitem. Tato situace rovněž souvisí s tím, že české firmy již třetím rokem řeší fatální nedostatek lidí, kvůli kterému musí i odmítat nové zakázky. A vzhledem k tomu, že poptávka po pracovní síle výrazně převyšuje nabídku, dochází na trhu práce nejen k tlaku na růst mezd, ale rovněž k posilování vyjednávací síly uchazečů o zaměstnání.

Zatímco dříve tedy museli být uchazeči aktivní, trpěliví a poměrně nevyhranění, dnes se naopak sami zaměstnavatelé musí snažit přesvědčit kandidáty tom, že jim dokáží nabídnout kvalitní protihodnotu dle jejich preferencí. Zejména kvalifikovaní pracovníci si tak mohou vybírat nejen mezi pozicemi, ale i firmami. „Dnešní uchazeči jsou sebevědomější a řeší i další aspekty zaměstnání, jako je prestiž firmy a její vystupování navenek. Tím se rozumí i to, jak se společnost o své zaměstnance stará, co jim nabízí a jak externě komunikuje,“ vysvětlil Kučera.

„Významnou změnu zaznamenaly i počty odpovědí na inzerci, kdy solidním průměrem bylo třicet reakcí denně na jednu nově inzerovanou pracovní nabídku. Dnes denní průměr všech oborů na pozice napříč senioritou dosahuje zhruba tří reakcí,“ uvedla Kristýna Králová, manažerka marketingu společnosti HAYS. Kromě nedostatku pracovní síly jde ovšem i o důsledek vlivu technologií. „Důvodem je množství nabídek na trhu a také další možnosti, jak se s potenciálními zaměstnavateli dostat do kontaktu. Sociální sítě tak spustily pomyslnou druhou vlnu technologické revoluce v recruitmentu,“ dodala Králová.

Kučera (Hays): Lidé chybí všude. Neříkejme „stop imigraci“

Newsletter