Ježíšek letos přiletí z Číny


16:01 • 6. listopadu 2018

Tagy: Vánoce, spotřebitelé, maloobchodní tržby, e-commerce, Čína

Tradičně několik měsíců před Vánoci, avšak každým rokem o něco dříve, začíná nákupní šílenství. Není tak divu, že předvánoční čas tvoří největší žně (nejen) pro e-shopy. Češi však vánoční dárky nakupují na internetu nejen doma, ale stále častěji i ze zahraničí. Zdaleka nejvíce si přitom oblíbili nákupy z Číny, které jsou atraktivní zejména vzhledem ke značné cenové výhodnosti v porovnání s nákupem v Česku.

Kolem 13 procent balíčků, které přicházejí z Číny, Češi nakoupí přes cashbackový portál Plná Peněženka, který v ČR jako jeden z prvních vznikl v roce 2012. Ten současné době spolupracuje s více než 650 obchody a pokrývá zhruba polovinu českého cashbackového trhu, přičemž zákazníkům již z jejich nákupů vrátil 93 milionů Kč. Data Plné Peněženky přitom ukazují, že popularita zahraničních internetových obchodů mezi českými uživateli rapidně stoupá.

Zatímco minulý rok nakoupilo prostřednictvím Plné Peněženky na jednom z partnerských zahraničních e-shopů 28 % zákazníků, tento rok už se jejich počet vyšplhal k 50 %. „Počet nakupujících na zahraničních e-shopech se rok od roku zvyšuje. V předvánočním období do ciziny míří navíc celkem čtvrtina útrat, které našim partnerským e-shopům přivádíme,“ říká Josef Drobílek, marketingový ředitel Plné Peněženky.

1/2 zákazníků na světě nakupuje v zahraničí. Proč ne u českých obchodů?

Zdaleka nejpopulárnějším obchodem je mezi uživateli Plné Peněženky čínský AliExpress, který tvoří okolo 92 procent objednávek z Číny. Tam také lidé čím dál častěji shánějí vánoční dárky pro své blízké. „Odhadujeme, že na něm letos před Vánoci naši uživatelé utratí celkem 38 milionů korun, což je více než trojnásobek oproti roku 2015,“ dodal Drobílek.

Dárky pod stromeček z Číny se však vyplatí objednat co nejdříve, abyste měli jistotu, že dojdou včas. Dle průzkumu Plné Peněženky se doba dodání z Číny nejběžněji pohybuje kolem 4 týdnů, nicméně více než pětina zákazníků se setkala s tím, že museli čekat i 6 a více týdnů. Nejčastěji tak zde uživatelé nakupují dárky již v září, a sice v 36 % případů, 27 % však objednává raději už v létě.

Přesto se však na AliExpressu nejvíce peněz utratí v listopadu, k čemuž nejvíce přispívá konání Global Shopping Festivalu, který každý rok probíhá 11. 11. „V tento den se na tržišti utratí miliardy dolarů. Loni se jen během prvních dvou minut utratila miliarda amerických dolarů. I čeští zákazníci během tohoto jediného dne vydají 28x více peněz než obvykle při svých nákupech na zahraničních portálech,“ uvedl Drobílek.

Nadcházející Global Shopping festival, který mnohdy nabízí až 90% slevy, je tak příležitostí, jak na poslední chvíli pořídit levné vánoční dárky z Číny. Věci, které Češi nakupují na AliExpressu, jsou však docela jiné než ty, které pořizují v českých internetových obchodech. Zatímco v českém e-shopu činí průměrná výše objednávky 1 163 Kč, na AliExpressu jde v průměru o 121 Kč, přičemž nejčastěji se částky pohybují kolem 50 Kč.

Jak na nákupy v zahraničních e-shopech? Návod zde

Lidé si zde oblíbili nakupování laciných drobností, kterých na AliExpressu najdou bezpočet. Nejčastěji přitom nakupují doplňky pro dům, velmi oblíbené je také příslušenství k mobilním telefonům, šperky či doplňky z oblasti módy, krásy a zdraví. Hitem letošního roku se však mezi uživateli Plné Peněženky staly pantofle ve tvaru různých druhů ryb.

Kromě nízké ceny zákazníci oceňují široký výběr a dopravu zdarma, v dotazníku však pětina z nich přiznala, že jsou na nakupování na AliExpressu závislí. „Je někdo taky tak šílený a má každý měsíc 40 balíčků jako já?“ „Já se každý den těším domů až budu moci otevřít schránku a podívat se, co přišlo. Takové překvapení ode mě pro mě.“ „Když jsem před třemi lety počítala útraty, zjistila jsem, že už jsem si mohla koupit byt, tak jsem radši nepočítala dál.“

To jsou příspěvky z facebookové skupiny AliExpress Česko, ve které Plná Peněženka sdružuje přes 140 tisíc tamních nakupujících. Ti si zde vyměňují své zkušenosti a rady, ať už se to týká zboží či prodejců, anebo otázek placení DPH, které se vztahuje na objednávky nad 22 EUR, či cla, které je nutno doplatit za zásilky s hodnotou 150 EUR. I tento fakt pak nahrává nákupům za nižší částky, které jsou od těchto záležitostí osvobozeny. To se však patrně změní v roce 2021, kdy by v EU mělo osvobození malých zásilek ze zemí mimo EU od DPH skončit.

Konzumerismus na vzestupu. Číňané utrácejí jako šílení

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.