Papírové dálniční známky v Česku zmizí do deseti let


13:39 • 30. května 2018

Tagy: Eurowag, ČR, Evropa, doprava, mýto

Evropský trh s elektronickým mýtem dnes představuje byznys s hodnotou 255 miliard korun. Papírové dálniční známky v Česku zmizí do deseti let. Množství elektronickým mýtem pokrytých komunikací v Evropě ještě poroste. V rozhovoru pro Roklen24 to říká Bruno Launois, výkonný ředitel pro mýto ve společnosti Eurowag.

Jak velký je dnes evropský a český trh s elektronickým výběrem mýtných poplatků?

Evropský trh s elektronickým mýtem dnes představuje byznys s hodnotou 255 miliard korun (v přepočtu zhruba 10 miliard eur) a očekáváme, že do roku 2019 vzroste jeho hodnota na 300 miliard korun. Hlavní podíl na očekávaném nárůstu má na svědomí Německo, které počínaje 1. červnem rozšíří zpoplatněné komunikace na svém území o 40 tisíc kilometrů.

V České republice v současnosti výběr elektronického mýta představuje byznys za 9,5 miliardy korun.

Co je dnes ve světě elektronického výběru mýta největším trendem?

Já bych zmínil ne jeden, ale hned tři hlavní trendy ve výběru elektronického mýta na evropském trhu. První, čeho si můžete všimnout je, že objem v Evropě vybraného elektronického mýtného pravidelně narůstá. Vliv na to má jak růst ceny za kilometr, tak neustálé rozšiřování komunikační sítě pokryté mýtným systémem.

Po technologické stránce je vidět čím dál tím větší tlak na rozvoj satelitní technologie (GNSS), která přináší mnohem větší flexibilitu a možnost v budoucnu přidávat další zpoplatněné kilometry bez nutnosti budovat novou infrastrukturu.

Třetí trend souvisí s přípravami na příchod EETS (jednotné evropské řešení pro interoperabilní mýtné služby). Všímáme si, že se v poslední době rychle zvyšuje míra interoperability mezi jednotlivými systémy.    

Vidíte jako pravděpodobné, že elektronické mýto u nás časem nahradí i v současnosti používané časově omezené dálniční známky v osobní dopravě? Něčeho podobného jsme dnes svědky v sousedním Německu.

Tradiční časově omezené dálniční známky s námi pravděpodobně ještě nějaký čas zůstanou. Ale celoevropský trend je od nich postupně upouštět a evropská legislativa bude tlačit na jejich úplné nahrazení v horizontu následujících deseti let.

Objem kamionové nákladní dopravy v Evropě dnes v poměru k ekonomice neroste zdaleka tak rychle, jako ve střední Evropě a obecně bývalých zemích postkomunistického bloku. Je to podle vás dáno nasyceností trhu, horšími podmínkami pro dopravce v EU, nebo historickým preferováním jiných způsobů dopravy? Změní se něco s povinným přechodem na EETS?

Velmi prudký nárůst komerční silniční dopravy ve střední a východní Evropě, kterého jsme byli svědky v posledních dvou desetiletích, měla na svědomí souhra více faktorů na trhu. Tamní společnosti nabídly vysokou kvalitu služeb za velmi zajímavé ceny, které si mohly dovolit vzhledem k nízkým provozním nákladům. Díky tomu se vytvořila silná konkurence z těchto regionů a řada aktivit se přesunula ze Západu na Východ.

Tento přesun má ale své limity, zatímco kvalita operací zůstává. V současnosti neexistuje jiný způsob nákladní dopravy, který by měl všechny benefity jako silniční transport.

Příchod celoevropského plně interoperabilního mýtného systému (EETS) sice poněkud uleví dopravcům, ale jinak nebude mít na rozdělení kamionové dopravy v Evropě žádný vliv.

W.A.G. payment solutions letos oznámil akvizici Slovenské firmy Aldobec technologies, slovenského leadera v oblasti dopravní telematiky. Jaké plány v této oblasti pro nejbližší budoucnost máte?

Ambicí Eurowagu je být plnohodnotným poskytovatelem řešení pro silniční mobilitu. To pro nás v praxi znamená nabízet našim klientům ze všech oblastí transportního byznysu integrovaná řešení s přidanou hodnotou a garantovanou spolehlivostí.

Důležitým aspektem v přepravním byznysu je sledování pro potřeby optimalizace využití dopravní flotily. Právě zde hrají velkou roli telematické služby, proto jsme chtěli nabízet v této oblasti vlastní řešení. Akvizice slovenského lídra v oblasti dopravní telematiky, společnosti Aldobec Technologies, umožnila Eurowagu téměř instantně začít nabízet v tomto segmentu nejinovativnější řešení na současném trhu. 

Co všechno vlastně současná telematika v dopravě dokáže? 

Telematické systémy mohou dnes zahrnovat opravdu širokou škálu služeb. Počínaje přesnou GPS lokalizací, přes kontrolu paliva, hodnocení stylu jízdy až po předvídání nutnosti údržby vozů. Co většina řešení zatím nenabízí je například možnost si vzdáleně stáhnout data z tachografu, nebo možnost přepínat mezi vozidly. My tyto funkce umíme již dnes. 

Jakým dalším způsobem lze dnes ještě zjednodušit život řidičů pomocí chytrých technologií?

Současné inovace v oblasti komerční silniční dopravy předznamenávají počátek úplně nové éry. Jde o dobu, kdy budou řidiči a vlastníci vozových flotil stále více spoléhat na chytré technologie, které jim umožní více a více optimalizovat jejich současný byznys.

Eurowag nechce být v tomto trendu pouze reaktivní a naopak již dnes se veze na inovativní vlně s vlastními telematickými řešeními a vývojem vlastních interoperabilních palubních OBU (on board) jednotek. Ty nyní začínají být schopné úspěšně pokrýt celou Evropu, takže další palubní jednotky ve voze již nejsou potřeba. V tom jsme zatím v Evropě téměř výjimeční.

Jednou z vašich tradičních služeb jsou palivové karty. Na tomto trhu se v posledních letech objevila nová konkurence, která začala nabízet služby bez závazků k minimálním odběrům. Jak vypadá tento trh dnes? Je tento segment stále ještě finančně zajímavý a lze si zde vůbec dlouhodobě udržet náskok před konkurencí?

Trh s palivovými kartami napříč celou Evropou od roku 2008 pravidelně roste. Rozhodně tedy stále zajímavý je. Máte pravdu v tom, že trh začal být v posledních letech mnohem více konkurenční. Jsme hrdí na to, že umíme nabídnout lokální servis a podporu na všech trzích, kde operujeme. Totéž platí pro inovace, se kterými na trh přicházíme.

Cenová sensitivita se na trhu určitě zvýšila a je také fakt, že téměř vždy se najde někdo, kdo se pokusí zaútočit na stávající tržní podíly nabídkou slev. Naše data ale ukazují, že řada zákazníků upřednostňuje kvalitu servisu, důvěryhodné dlouhodobé partnerství a integrované služby pro mobilitu před pouhou slevou na palivu. 

Abych se ale vrátil k původní otázce. Naše vertikála v současnosti prochází radikálním digitalizačním procesem a držet se po technické stránce na špičce je asi nejlepší cesta, jak zůstat vždy krok před konkurencí.

Bruno Launois pracuje jako výkonný ředitel pro mýto ve společnosti W.A.G. payment solutions, a.s. Je expertem s dlouholetou zkušeností na poli palivových karet a výběr elektronického mýtného. Před svým nástupem do společnosti působil 13 let na různých manažerských pozicích ve společnosti Shell. 
RSS

Autor před nástupem do Roklenu působil jako technologický novinář specializující se na korporátní IT, TELCO, internetový byznys, ecommerce, security, nová média a fintech. Publikoval například v Hospodářských novinách, Ekonomu, přílohách Lidových novin, ICT revue, nebo serveru Lupa.cz. Po úspěšném dokončení mediálních studií 5 let působil jako šéfredaktor B2B serveru zaměřujícího se na firemní IT – ITbiz.cz. K oblasti kryptoměn se poprvé dostal v roce 2010, aktivně do nich investovat a studovat technologii veřejného blockchainu začal ale až v roce 2013.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.