Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Živé jídlo, které vám dobije baterky. Investujte do života

Moderní společnost si zvykla doplňovat energii pomocí hektolitrů kafe, energy drinků a potravin s přidanými cukry. Tím lze sice tělo na krátkou chvíli ošálit, dlouhodobě se však vyplatí sázet na nutričně bohatý jídelníček; vyměnit tzv. stravu mrtvou za stravu „živou“, tedy raw. Ta si díky absenci procesu tepelné úpravy a průmyslového zpracování dokáže uchovat maximum nejen výživných látek, ale i vitamínů, minerálů a antioxidantů. Není však raw jako raw. Na trhu najdeme mnoho výrobků, které se tak tváří, ale často jsou vyrobeny z ingrediencí, které již tepelnou úpravou prošly. Takový „raw“ produkt samozřejmě postrádá smysl a míjí celou pointu raw stravy, řekla serveru Roklen24 Tereza Havrlandová, zakladatelka společnosti Lifefood, jednoho z největších výrobců raw potravin na světě, který si zakládá na tom, aby jeho produkty byly opravdu raw.

Kdy a jak se ve vaší hlavě zrodila myšlenka založit vlastní značku raw stravy?

Bylo to v roce 2006, kdy jsem se po studiu v zahraničí a různém cestování všude možně vrátila do České republiky s tím, že musím dodělat poslední ročník vysoké školy a zároveň jsem si našla své první (a poslední) zaměstnání, abych si něco přivydělala. Byla jsem v té době již nějaký čas zcela nadšeným konzumentem raw stravy a zjistila jsem, že v Čechách po tom není ani památky a že tady chybí i spousta surovin, z kterých by si člověk mohl něco vyrábět doma sám.

A tak mě tehdy napadlo tyto věci dovážet a své firmě jsem dala jméno Lifefood – živé jídlo neboli jídlo pro život. Brzy se ale ukázalo, že import není to pravé, co by mělo naplnit moje sny, a vydala jsem se tak cestou vlastní výroby dle svých vlastních receptur.

Raw produkty se nejčastěji prodávají v podobě tyčinek či snacků. Vaše portfolio produktů je však mnohem širší. Jaké další raw pochutiny zákazníkům nabízíte?

Kromě tyčinek vyrábíme ještě krekry, chleby, sušenky, čokolády a další zdravé sladkosti, chipsy, slané snacky a zobání, proteinové doplňky a snídaňové směsi. Dále nabízíme i jednosložkové produkty jako jsou superfood prášky, mořské řasy, olivy, kvalitní sušené ovoce a oříšky.

Klíčovou vlastností rawfood, neboli živé či „syrové stravy“, je to, že suroviny neprošly tepelnou úpravou (uvádí se hranice zhruba 42-45 stupňů Celsia). Můžete čtenáři přiblížit, jak takový produkt vlastně vzniká a jaké výhody přináší stravovat se raw?

Ono je to tak, že to, co říkáte, by mělo platit, ale bohužel to tak často není. Obecně se má za to, že raw strava znamená, že jídlo je zpracováno za teploty nižší než tyto uváděné hodnoty. Hlavní benefitem takové stravy je, že získáváte daleko větší množství výživných látek, které v tepelně upravené a průmyslově zpracované stravě často chybí. Jde zejména o vitamíny a minerály, ale také o enzymy a antioxidanty.

Jde i o to, že makronutrienty, jako jsou tuky, sacharidy a proteiny, jsou při vyšší teplotě znehodnocovány a mění svou strukturu do podoby, která často není lidskému tělu prospěšná. Prostě a zkrátka, jde hlavě o to konzumovat (alespoň převážně) stravu živou, plnou živin, oproti oné tzv. stravě mrtvé, ve které už byla většina živin zlikvidována. Zároveň taková strava neobsahuje řadu toxických látek, které právě tepelnou úpravou často vznikají.

Navíc spoustu zajímavých potravin, zejména snacků, ať už sladkých, či slaných, lze vyrobit různými kombinacemi oříšků, semínek, sušeného ovoce, bylinek a koření, a tedy bez nutnosti jejich pečení či vaření, smažení, pasterizace a dalších úprav. V dnešní době jsme svědky toho, že se na trhu objevuje stále více a více produktů s označením raw. Bohužel, smutnou realitou je, že bývají vyrobeny z ingrediencí, které již tepelnou úpravou prošly, obvykle těsně po sklizni (při loupání či sušení).

Takový „raw“ produkt samozřejmě postrádá smysl a míjí celou pointu raw stravy. Ale vzhledem k tomu, že neexistuje žádná legislativa, která by toto upravovala, tak to ani nelze nijak napadnout. My jsme tedy přišli s konceptem skutečně či opravdu raw – really raw, kdy říkáme, že skutečně raw jsou jen produkty, které jsou nejen za studena vyrobeny, ale zároveň jsou vyrobeny z ingrediencí, které samy neprošly tepelnou úpravou. Jen takové dávají smysl. Podle toho také vyrábíme naše značkové produkty a právě v tomto jsme na trhu jedineční.

Je tato strava vhodná pro každého? Kdo je typickým zákazníkem Lifefood?

Obecně je to samozřejmě vhodné pro kohokoliv, ale asi nelze očekávat, že by byl každý ochoten se vzdát řady jídel, které principům raw nevyhovují. V každém případě je však pro všechny vhodné zvýšit podíl raw čerstvého ovoce a zeleniny ve stravě, tedy přidat saláty k hlavním jídlům bez příloh, snídat či svačit ovoce a nahradit nezdravé sladkosti či jiné pochutiny spadající do kategorie junk-food zdravými alternativami.

Typický zákazník Lifefood neexistuje – naše produkty si kupuje opravdu široká škála spotřebitelů, od maminek přes sportovce, zatvrzelé vegany až po seniory v důchodovém věku.

Co je vaší pomyslnou vlajkovou lodí; který produkt je u zákazníků nejoblíbenější?

To jsou jednoznačně naše tyčinky Lifebar. Jejich řada má aktuálně 22 položek a pro velký úspěch ji nadále rozšiřujeme. Je to i díky tomu. Je to i díky tomu, že jako produkt jsou pochopitelné právě pro široké řady populace a nejen pro tzv. zdravíčkáře.

Svou misi rozšiřovat povědomí o raw stravě jste před 13 lety začali v České republice, podařilo se vám však expandovat i za hranice. Kde všude slavíte úspěchy?

Naše výrobky se prodávají ve 30 zemích světa. Největšími trhy jsou pro nás Německo, Česká republika, Švédsko, Itálie, Švýcarsko a Benelux. Aktuálně spouštíme například privátní značku pro arabského zákazníka. Dále pracujeme na vstupu na severoamerický a východoasijský trh.

Vyrábíte tedy pod svou vlastní značkou, ale i pro privátní značky jiných firem. Kde všude můžeme vaše výrobky koupit? Jakou máte marketingovou strategii?

V České republice tvoří nejsilnější část naší distribuce specializované prodejny – zdravé výživy a bio obchody. Vedle toho jsme v posledních pár letech už i v řetězcích (Globus a Makro, nově i Teta). A pak hlavně v online světě. Vedle našeho vlastního e-shopu www.lifefood.cz, kde máme samozřejmě nejširší sortiment, si nás lze koupit i v on-line supermarketech jako je Rohlík, Košík či Alza. K dostání jsme například i v síti Sodexo a na benzínkách Shell a Benzina.

Vlastní e-shop máme i pro zahraničí – přes www.lifefood.eu a národní domény si lze z našeho skladu v Nizozemí objednat ze zemí Beneluxu, Německa, Francie, UK, Rakouska a v podstatě odkudkoliv na světě (občas přijdou kuriózní objednávky např. z Nové Kaledonie).

V zahraničí se pak produkty Lifefood prodávají rovněž v bio prodejnách nebo supermarketech. Zastoupení těchto dvou segmentů se liší dle země – například ve Švédsku či Švýcarsku je to hlavně o velkých řetězcích. Naopak v Německu, ve Franci či v Itálii je to o prodejnách zaměřených přímo na bio, s tím, že jsou to buď menší, či větší sítě, anebo nezávislé prodejny, jelikož vstup do konvenčních supermarketů tam vidí neradi. A jinde je to obojí. Z hlediska marketingu je naším cílem komunikovat naše hodnoty a profilovat se jako brand s nejvyšší prémiovou kvalitou dostupnou na trhu.

Kromě zdravého životního stylu podporujete také udržitelný vývoj na planetě Zemi. V čem jsou vaše výrobky ekologičtější než jiné?

Primárně jde o to, že ze 100 % vyrábíme ze surovin v bio kvalitě – podporujeme tak ekologické zemědělství. Nakupovat se snažíme zejména od drobných bio farmářů, jejichž hospodaření je jediná forma zemědělství slučitelná s trvalou udržitelností. Suroviny z rozvojových zemí nakupujeme od kooperativ sdružujících místní drobné komunity, a podporujeme tak i férový mezinárodní obchod a lepší životní podmínky pro tyto lidi.

Zavádíme kompostovatelné obaly pro naše produktové řady a energii nakupujeme z obnovitelných zdrojů. Obecně se snažíme vždy hledat řešení, která jsou ekologičtější, a to tak, abychom planetu naší činností zatěžovali co nejméně.

Obdrželi jste za svou práci nějaká ocenění? Je něco, na co jste obzvlášť pyšní?

Získali jsme několik ocenění na mezinárodních veletrzích za inovativní výrobky. Například SIAL Awards za produkty Crawnchies. Vyhráli jsme párkrát i nějaké spotřebitelské ceny a exportní cenu. Nejvíce jsme pyšní na certifikaci IFS z loňského roku, díky které jsme se stali prvním výrobcem rawfood na světě s tímto certifikátem.

Proč jste si na pomoc rozvoji své firmy vybrali právě crowdfundingovou platformu Fundlift?

Je to způsob, jak dát i běžným lidem příležitost stát se investory; bez toho, aby museli své peníze ukládat do investičních fondů. Je to možnost získat do týmů nadšence, kteří mají zájem rozvíjet zajímavé a prospěšné projekty, a i takové, kteří zatím nesedí na již vydělaných stamilionech. A je to zkrátka moderní formát financování se zajímavým dosahem.

 

Víme, že se chystáte expandovat do Číny. Už víte, kdy si Číňané budou poprvé moci koupit vaše výrobky?

Prvním krokem, ke kterému dojde v průběhu příštího měsíce, bude spuštění online shopu s doručením do Číny, kde si tak běžný čínský spotřebitel může koupit naše produkty online. Následovat bude vstup do retailu.

Co dalšího máte aktuálně v plánu? Na co chcete využít výtěžek emise z kampaně na Fundliftu?

Máme v plánu pořizovat některé stroje, které by nám umožnily rozšiřovat produktové řady a v rámci výroby určitých stávajících produktů dosáhnout větší efektivity. Rádi bychom měli naši raw čokoládu ještě jemnější, a také bychom chtěli představit raw tyčinky v raw čokoládě 🙂

Má Lifefood nějaký dlouhodobý cíl? Čeho byste rádi dosáhli v budoucnu?

Určitě je naším hlavním cílem, aby více lidí jedlo a žilo zdravěji. A aby si byli více vědomi toho, co je v životě důležité, a že pokud všichni nezačneme více dbát o naši planetu a žít v souladu s přírodou, tak brzy půjde do tuhého. Snažíme se o to skrz naše produkty, které díky své chuti mají šanci oslovit i ty, kteří doposud žádný zájem o zdravou stravu neměli. A snažíme se tak komunikovat tyto naše hodnoty.

Jinými slovy, čím více budeme prodávat, tím více budeme tyto myšlenky šířit, neboli cílem jsou samozřejmě i větší prodeje :). A jedním z takových dílčích, ale vzdálených snů by bylo mít vlastní farmy, kde by se pěstovaly a rovnou zpracovávaly bio suroviny pro naši vlastní výrobu, a to i ve vzdálených zemích.

Tereza Havrlandová je zakladatelkou a CEO společnosti Lifefood. Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a VŠE v Praze. Během studií objevila rawfood a zcela mu propadla, takže ještě před dokončením studia založila v roce 2006 Lifefood. Dnes firmu řídí na strategické i operativní bázi, věnuje se vývoji produktů a kvalitě, surovinám, zahraničnímu obchodu, ekonomice, financím a marketingu. Během svého působení v Lifefood se stala předním českým odborníkem na rawfood problematiku a výživovým specialistou. Její vizí je, aby Lifefood zůstal nadále top značkou v rámci zdravé výživy a hlavně rawfood, synonymem kvality v potravinách a aby se i nadále dařilo šířit radost ze zdravého, chutného a výživného jídla mezi lidi všech zájmů, nejlépe do všech kontinentů.

Newsletter