Nejinovativnější české firmy: Kam je nasměrovala korona krize?

Služby, bez kterých si už mnozí z nás neumí představit život a které zásadním a inovativním způsobem šetří lidem čas i peníze, opět ocenila společnost Zonky cenou Zonky Innovation Awards. Jakým směrem se v současnosti ubírá vývoj nejinovativnějších společností v Česku a kam je nasměrovala koronavirová krize? Nejen to prozradili šéfové oceněných firem v navazující online konferenci Zonky Innovation Talk #3, jejíž mediálním partnerem byl nyní Roklen24.

Češi zvolili nejoblíbenější technologie. Které z nich používáte?

Motivací Zonky Innovation Talks je šířit inspiraci a podpořit ostatní firmy na trhu v inovativním přístupu. Šéfové oceněných firem, mezi které patří například Rohlík.cz, Heureka, Bezrealitky, Hithit, PayU nebo Dotykačka, se v diskusi shodli na tom, že krize pro ně byla katalyzátorem a rychlost i flexibilita spolu se zavádění nových technologií klíčem k úspěchu. Zároveň uvedli, že na inovacích by měla být postavena každá firma a měla by v nich vidět svoji budoucnost. Nejtěžší je nevzdat se.

Inovátor roku a evropský unikát: Rohlík.cz

Firma podnikatele Tomáše Čupra Rohlík.cz zvítězila v Zonky Innovations Award v kategorii služby pro domácnost, zároveň ji odborná porota vyhodnotila jako inovátora roku. Oprávněně. Nové projekty rozjel Rohlík.cz v rekordním čase a velmi efektivně zacílil pomoc tam, kde jí bylo zrovna potřeba. Ať už rychlou expanzí do ostatních regionů, pomocí všem 21 zasaženým obcí, které se ocitly v karanténě, službou SuchýRohlík.cz pro objednávku trvanlivých potravin nebo projektem Rohlík Bistro, který přidává do nabídky Rohlíku i hotová jídla z vyhlášených restaurací s cílem podpořit krizí silně zasažené restaurátory.

Rychlost a pružnost, s jakou Rohlík.cz reagoval na situaci, je unikátní v celé Evropě. Spustit nový projekt trvalo od rozhodnutí v řádu dní, a zatímco v Evropě bylo standardní při objednání online nákupu čekat dva až tři týdny, v případě Rohlíku bylo možné pro kohokoli najít termín i v tom nejnapnutějším období v řádu tří až čtyř dní.

Komerční ředitel Rohlíku Olin Novák během online konference uvedl, že takto rychle a pružně mohli jednat hlavně díky tomu, že je služba Rohlík.cz postavena na technologiích, které si tým vyvíjel interně.

“Tu unikátnost, kterou jsme vždycky měli, jsme byli schopni v rámci koronavirové krize využít dál. Nejnáročnější bylo navýšit kapacitu tak, abychom mohli poskytnout naši službu co největšímu počtu domácností,” poznamenal Olin Novák. “Také jsme se velmi rychle naučili, že díky omezenému sortimentu jsme schopni daleko rychleji dostat zboží k zákazníkům – a dnes si můžete plno sortimentu objednat do 90 minut, což je v Evropě naprostý unikát. Naši zaměstnanci pracovali dnem i nocí sedm dnů v týdnu. Tým jel fantasticky. Během dvou až tří týdnů jsme počet domácností, kterým jsme byli schopni zboží zavést, zdvojnásobili” dodal Olin Novák.

Koronavirová pandemie tak podle něj byla pro Rohlík katalyzátorem, který pomohl vývoj a růst firmy urychlit. “V neposlední řadě nám to pomohlo v tom, že se nedíváme již jen na Česko, ale zásadně jsme narostli i v Maďarsku, díky tomu otevřeme rychleji i Rakousko a Německo a další trhy budou následovat. Co je na Rohlíku inovativní, je rychlost a technologie. A jsme rádi, že to oceňují i naši zákazníci,” uzavřel Novák.

Zásilkovna: Transformace do doplňkových služeb Home Delivery

V kategorii přeprava získala ocenění za inovativní přístup společnost Zásilkovna, nyní spadající pod skupinu Packeta. Marketingový ředitel skupiny Milan Šmíd na úvod konference vysvětlil, jak současná struktura vznikla. ”Působíme již v celé Evropě a v tuto chvíli máme přesah i do Ameriky a Ruska. V rámci celé skupiny jsme se dostali do stavu, kdy jsme se potřebovali sjednotit a zajistit si jednotnou komunikaci i strategii, proto jsme založili holding Packeta – podle názvu služby v Německu. Řešíme i rebranding našich služeb,” prozradil Šmíd.

“Inovace je jedna z priorit naší firmy, zejména v technologiích,” uvedl Šmíd. Za inovativní vnímá usnadnění samotného zasílání zásilek, kterých Zásilkovna přepraví přes milion za rok. Službu přitom využívá přes 400 tisíc lidí. Společnost zároveň musela proměnit svůj byznys a kvůli pandemii koronaviru se přetransformovat – výdejní místa, která standardně tvoří přes 90 %, zůstala náhle v pozadí a otěže přebraly dříve doplňkové služby dopravy domů – Home Delivery. Rychlou inovací v reakci na situaci bylo podle Šmída také například využití Alza boxů. Vypořádat se museli i s výpadkem dopravců. “Celá situace pro nás byla velká výzva, ale díky našim technologiím i nasazení týmu jsme to zvládli,” komentoval Šmíd.

Bezrealitky.cz: Proměňujeme celý prodejní i nájemní proces

Firma Bezrealitky byla v rámci Zonky Innovation Awards oceněna za inovátorství v segmentu ubytování. Za poslední rok spustila mobilní aplikaci, zavedla virtuální prohlídky, online ověření zájemců a další služby. “Hodně jsme se posunuli v prodeji, rozrostli jsme se do celé ČR a expandovali na Slovensko. Nyní se soustředíme na transformaci celého prodejního i nájemního procesu do online prostředí – od online nacenění, přes virtuální prohlídky, ověření zájemců, online smlouvy a digitální podpis. Chceme celý proces nastavit tak, aby to každý zvládl sám a online,” komentoval aktuální vývoj služeb Bezrealitky CEO Hendrik Meyer.

Za rok 2019 ušetřila firma Bezrealitky svým uživatelům dvě miliardy korun, které by jinak zaplatili makléřům. Úsporu času pak představuje mobilní aplikace i například automatické ocenění, vzniklé ve spolupráci s VŠE, které umí na bázi umělé inteligence spočítat reálnou tržní cenu.

“Nejtěžší na zavádění technologií je zvolit si priority a pak vybrat to správné řešení – a to jak z ekonomického pohledu, tak z pohledu užitečnosti. Další výzvou je dotáhnout věci do konce – nenechat řešení na častých 80 %, ale dopilovat věci tak, aby byly uživatelsky přívětivé a měly reálný přínos,” sdílel svou zkušenost Meyer.

Meyer zároveň zdůraznil, že je důležité nezastavit se. “Bezrealitky jsou nejstarší služba v této skupině oceněných inovátorů. Byla superinovativní, když vznikla před 13 lety, ale pak se na pár let zastavila a málem jsme to nepřežili. Proto je nutné každý den sledovat, co lze zlepšit a co zjednodušit,” zmínil Meyer.

Heureka.cz: Konkurence je těžká, ale investice a inovace nás drží v popředí

Heureka.cz v ocenění Zonky Innovation Awards obhájila prvenství v kategorii volný čas a sdílená zkušenost. Historicky první platforma, která nabídla srovnání produktů a cen, se stále drží na předních příčkách před konkurencí, funguje již v devíti zemích CEE a dohromady ji využívá 20 milionu uživatelů.

“Srovnavač cen jsme sice byli i budeme, jsme tím určitě nejznámější, ale snažíme se pozicovat i jako nákupní rádce – nabízet zákazníkům nejen pomoc s výběrem prodejce, ale i asistenci při celém procesu, tedy od inspirace, přes výběr produktu až po samotný nákup,” uvedl šéf Heureky Tomáš Braverman. “Lišit se je těžké, konkurence je těžká, ale právě investice do technologií, ať už interních nebo externích, je důvod, proč se držíme v popředí,” dodal Braverman.

HitHit: Zviditelnění díky korona krizi i konec přehlížení malého byznysu

Už v první polovině března, kdy byla situace nejistá, HitHit zjednodušil svoje podmínky a s drobnou úpravou webu poskytl své služby všem, komu se byznys zastavil – od živnostníků po malé a střední podniky. Vznikl tak Hithit Antivir, díky kterému se zdvojnásobil traffic webu a který pomohl mnoho zasaženým projektům. Každou padesátou korunu navíc tým HitHitu poslal na charitativní projekty, což vygenerovalo další statisíce pro první linii.

“My jsme menší byznys přehlíželi, cokoli pod 50 tisíc korun pro nás bylo příliš malé, ale nyní vidíme, že má smysl pomáhat živnostníkům i kreativcům. To, co jsme ušili horkou jehlou a fantasticky zafungovalo, budeme nyní implementovat do klasického Hithitu,” vysvětlil nový přístup zakladatel a ambasador HitHitu Aleš Burger. Zároveň vyzdvihl práci svého týmu, který pracoval na plné obrátky a oproti běžné době 48 hodin byl schopen nyní garantovat spuštění jakéhokoli projektu do 24 hodin. Projektů v krizi přitom bylo dvojnásobek.

PayU a PayU Hub: interní efektivnost a automatizace procesů pro e-shopy

Platební brána, ale hlavně globální společnost PayU působí nyní lokálně již na 18 trzích po celém světě. Unikátní je takzvaný PayU Hub, který e-shopům umožňuje s jednou API expandovat do zahraničí. Nabízí tak interní efektivnost a automatizaci procesů. “Pro koncového zákazníka jsme zavedli Apple Pay, Google Pay, zajistili propojení s Twistem, zavedli jsme nové slovenské platební metody a snažíme se stále hledat nové platební metody, aby proces platby byl pro koncového zákazníka co nejjednodušší,” uvedla country manažerka pro Česko, Slovensko a Maďarsko Barbora Tyllová.

Nováčci na scéně: Dotykačka a City Safety

Letos poprvé byla součástí Zonky Innovation Awards i kategorie služby pro podnikatele, kterou vyhrála služba Dotykačka. “Snažíme se přinést sofistikovaný pokladní systém a největší inovace je přinášet sofistikované technologie a komplexitu takovým způsobem, aby byl i živnostník nebo malá firma schopni je jednoduše a efektivně implementovat sami,” shrnul hlavní přednosti služby ředitel firmy Dotykačka Petr Menclík. Uvedl také, že Dotykačka přispívá i k efektivnějšímu vedení podniku, díky datům, které pro klienty shromažďují.

“Během koronakrize jsme se ptali našich zákazníků, co potřebují a jak můžeme pomoci – zda například můžeme pomoci restauracím tím, že jim přivedeme zákazníky. Vznikl tak nekomerční projekt Vyzvedni si. Naše služba tak získala nový rozměr a pro nás to do budoucna znamená zajímavý směr, jak přivést zákazníky k našim zákazníkům,” doplnil Menclík.

V kategorii Český startup byl oceněn projekt City Safety, který vzniká ve spolupráci s PowerHub a Českou Zemědělskou univerzitou. “Aplikace City Safety má za cíl zvýšit bezpečnost ve veřejném prostoru města. Je postavena na sdílení informací mezi uživateli o místech, ve kterých se necítí bezpečně – například kvůli nedostatečnému osvětlení, dopravní bezpečnosti a podobně. Aplikace vytvoří mapu rizika a informuje o takovýchto místech uživatele,” představila projekt členka týmu Olga Špatenková. Zároveň vyzdvihla důležitý aspekt projektu, kterým je propojení s městem a rozvojem města. Anonymizovaná sebraná data jdou totiž integrovat do funkčních systémů na městech.

Zdroj inspirace pro inovace? Existující řešení ve světě i zákazníci

Všichni řečníci se shodli na tom, že inovace je jejich denním chlebem a bez nich se neobejdou. Proto má smysl do nich investovat a neustále hledat nové zdroje inspirace. Tím jsou buď společnosti ze západu, jejichž řešení se pak snaží společnosti implementovat lokálně, nebo klienti a partneři.

Konkrétním zdrojem inspirace ze západu je pro Heureku podle ředitele Tomáše Bravermana Netflix nebo Spotify, a to především z pohledu technologického a organizačního prostředí. Z pohledu metodologie práce je pak inspirací Google. Pro platformu HitHit je v určitých oblastech vzorem Kickstarter, uvedl Aleš Burger.

Připravované inovace pro další rok

Představitelé oceněných firem na závěr konference prozradili i to, co chystají na příští rok. Rohlík.cz se nyní věnuje například úpravě webu pro slepé a co se týče core byznysu, bude se podle Olina Nováka zaměřovat především na přenos nejinovativnějších řešení do zahraničí. Letos má jít konkrétně o Rakousko, příští rok čeká firmu expanze do Německa.

“V HitHitu jsme implementovali chatbot, čekají nás mobilní platby,” představil nejbližší rozvoj platformy Aleš Burger. “HitHit je služba pro širokou veřejnost, proto musíme postupovat tak, aby to bylo srozumitelné pro všechny.  Nepostupujeme rychle, ale přemýšlíme, jestli bude inovace v daném okamžiku přínosná. Pro náš je klíčové rozhodnout, která z inovací je právě nejdůležitější, aby nás udržela jako lídra v této službě,” dodal Burger. 

Milan Šmíd ze Zásilkovny prozradil, že firma v nejbližších týdnech spustí samoobslužné výdejní místa Z-boxy. Zároveň má v plánu rozšiřovat službu Mezi námi – posílání zásilek mezi lidmi. Šmíd zmínil i to, že součástí vize Zásilkovny je podpora dopravy na vodík. S touto vizí staví Zásilkovna i nová depa. “Když už stavíte depo, přemýšlíte na pět až deset let dopředu. Chceme být připraveni. Tato strategie koresponduje se vším, co děláme – chceme dělat takové věci, aby konkurence kopírovala naši minulost,” uzavřel Šmíd.

Plány Heureky zahrnují machine learning a algoritmizaci. “ Pracujeme například na automatizovaném překládání tak, aby se maďarskému uživateli ukázali české recenze v maďarštině. Součástí našich plánů jsou i různé textové analýzy, aby z těch stovek recenzí udělaly jedno hezké shrnutí,” sdělil plány za vedení Heureky Tomáš Braverman.

Služba Dotykačka bude rozvíjet platby a platební metody, plánuje zajistit nový hardware a pokračovat se službou Vyzvedni si. Součástí cílů je i digitalizovat nejmenší podnikatele. Firma PayU plánuje navázat na to, co připravila letos, což je automatický proces uzavírání smluv SME segmentu v ČR. “Rádi bychom něco podobného nabídli malým klientům na Slovensku,” doplnil ředitel Petr Menclík. Platforma Bezrealitky.cz se bude snažit dlouhodobě zautomatizovat proces hypoték a jít v digitalizaci realitního trhu o krok dál.

Na závěr nastínila své plány i společnost Zonky, která konferenci i udílení cen zaštiťuje – chtěli by otevřít investorskou peněženku tak, aby se z ní stala i nějaká platební služba. “To je ale to zatím raný nápad, realizace bude ještě trvat,” prohlásil ředitel vývoje a jednatel firmy Zonky Stanislav Filipčík.

První ročník soutěže Zonky Innovation Awards se konal v roce 2019. Lidé vybrali osm nejinovativnějších služeb. Uspěly Liftago (přeprava lidí a věcí), Bezrealitky.cz (ubytování), Rohlík.cz (služby pro domácnost), Slevomat (volný čas), Heureka.cz (sdílení zkušenost), Tipli (správce financí), Twisto (platební nástroje) a Patron dětí (P2P platformy).

Newsletter