Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Co se stane, když vyrazí 100 milionů Číňanů na cesty…

Přes 100 milionů lidí vyrazilo v květnu během pětidenního volna v Číně na cesty.  Byla to první velká zkouška domácí poptávky po cestovním ruchu od doby, kdy bylo zrušeno omezení volného pohybu kvůli Covid-19. Přichází zotavení, nebo spíš zůstanou spotřebitelé chvíli opatrní?

Nekonečné fronty v zábavních parcích a vyprodané vstupenky v pokladnách u památek nikdy nebyly vnímány tak dobře. Čínští spotřebitelé oslavili svůj první hlavní svátek od chvíle, co pandemie Covid-19 v únoru zastavila domácí cestování. Podle Ministerstva kultury a cestovního ruchu Číny cestovalo během pětidenní květnové dovolené každý den průměrně 23 milionů lidí, což je zhruba polovina počtu ve stejném období v roce 2019. I přes meziroční pokles je to ale velké zlepšení oproti únoru a březnu, kdy byla většina Číny uzavřena kvůli vypuknutí koronavirové pandemie. Ještě před několika týdny bylo na prodlouženém víkendu na začátku dubna zaznamenáno jen asi 14 milionů čínských cestujících denně. Je třeba upozornit, že poptávka v segmentu cestovního ruchu byla částečně omezena přísnými opatřeními pro kontrolu počtu osob, aby se snížilo riziko infekce. Ministerstvo nařídilo provozovatelům parků, aby během květnových svátků omezili návštěvnost na 30 procent své kapacity.

Potlačovaná poptávka

Cestování do zahraničí v nabídce není vůbec, ale náznaky postupného oživení domácího čínského cestovního ruchu by mohly být určitým povzbuzením pro další země, které se těší na život po omezení pohybu, včetně uvolnění odložené poptávky mezi spotřebiteli.

„Pro mnoho lidí je cestování způsob, jak se zbavit stresu a frustrace z omezení volného pohybu,“ říká Hyomi Jie, portfolio manažerka Fidelity International. „Cestovatelé ale nejsou připraveni utrácet velké množství peněz kvůli současné nejistotě ohledně pracovních míst a růstu příjmů.“

Jak ukazují údaje Ministerstva kultury a cestovního ruchu, průměrný turista utratil denně při květnových svátcích asi 414 renminbi (asi 58 USD), což je o 31 procent méně, než tomu bylo před rokem. Přesto jsou výdaje na obyvatele více než dvojnásobné oproti prodlouženému víkendu 4.– 6. dubna. Celkové příjmy z cestovního ruchu dosáhly 47,6 miliard renminbi za pět dní, což je o polovinu méně v porovnání s květnem 2019. Lidé se při prodloužených oslavách svátku práce, které proběhly 1. až 5. května, hrnuli navštívit významné památky. Pekingské Zakázané město vyprodalo všech 25 000 vstupenek ještě před začátkem volna a u hory Tai v provincii Šan-tung se před otevřením 1. května vytvořila v noci při vstupu obrovská fronta.

Letadla a vlaky znovu v pohybu

Zatímco mnoho leteckých společností na celém světě zůstává se svými flotilami na zemi, čínští komerční přepravci spouštějí zkušební cesty. Denní počet cestujících v letecké přepravě se od hodnot z poloviny února v porovnání s 5. květnem více než zečtyřnásobil na přibližně 780 000. Podobně vzrostl počet cestujících na železnici na přibližně šest milionů denně z méně než jednoho milionu při porovnání stejného období.

Čínské letecké společnosti fungují na přibližně 50 procent své kapacity, což je výrazně nad úrovní 10 až 30 procent kapacit u jiných leteckých společností ve světě. Z finančního hlediska se jim také daří mnohem lépe než západním komerčním dopravcům, z nichž někteří již počítají s vládní výpomocí, aby přežili. Velké čínské letecké společnosti vykazují relativně silné rozvahy bez okamžitých problémů s likviditou (stát jako hlavní akcionář poskytuje další pojistku). Historický pád cen ropy by měl být přínosem pro většinu čínských dopravců, kteří nemají zajišťovací kontrakty na ceny paliv. Palivo tvoří asi 30 procent jejich nákladů.

Čínské letecké společnosti čelí navzdory zlepšení výzvám. Mezinárodní lety se téměř zcela zhroutily, na domácím trhu probíhá minimální počet pracovních cest. Předběžné rezervace naznačují, že oživení poptávky bude pomalé, a je těžké odhadnout, co bude v blízké budoucnosti.

Hotelový pokoj s výhledem

V únoru spadla v důsledku epidemie obsazenost hotelů na jednociferné hodnoty a nyní podle ověřování našimi specialisty a odborníky na daný sektor se tato čísla dostala zhruba na 50 procent.

Střední kategorii hotelů se daří lépe než těm vyloženě luxusním, nebo naopak těm nejlevnějším. Nedostatek obchodních nebo mezinárodních cestujících omezil poptávku po luxusních hotelech. Čínští spotřebitelé také omezili své výdaje. Snížení cen je na denním pořádku a některé pětihvězdičkové hotely v Šanghaji nabízejí až padesátiprocentní slevy.

Rezervace

Rezervace se vrátily na přibližně 60 procent běžné úrovně, protože cestovní kanceláře dávají velké slevy. Například známý Shenzhenský zábavní park Happy Valley nabízí roční vstupné za 365 renminbi, ve srovnání se vstupenkou na jednu návštěvu, která dříve stála 220 renminbi.

Čínští cestovatelé zatím preferují cesty na krátké vzdálenosti. Mnozí raději na víkend řídí pár hodin do nedalekých měst, kde mohou zůstat přes noc a utratit mnohem méně, než když jedou dál a cestují vlakem, nebo přímo letí.

„Lidé cítí úlevu, že vyšli z toho nejhoršího, ale je nereálné očekávat jakékoli oživení ve tvaru písmene V,“ říká Hyomi Jie, portfolio manažerka Fidelity International. „V domácím cestovním ruchu můžeme vidět postupné oživení, ve kterém vede cestování na kratší vzdálenosti v rámci regionů, kde je virus dobře kontrolován. Co se týče zahraničních cest, zde je to horší.“

Může dojít k přesunu poptávky z cest do zahraničí na vnitrostátní cesty, protože Hongkong a Macao zůstávají z velké části uzavřeny pro pevninské návštěvníky. Zájezdy do zámoří nejsou vhodné vzhledem k četným omezením a karanténním opatřením po celém světě.

Co bude zapotřebí, aby se cestovní ruch v Číně plně zotavil? Vzhledem k tomu, že cestovní ruch je klíčovou součástí domácí spotřeby, vytvořili v Číně stimul na podporu tohoto odvětví. V různých provinciích jsou distribuovány turistické poukázky, které mohou cestující použít k platbě za prohlídky památek, stravování a nákupy. Úředníci města Huzhou ve východní provincii Zhejiang například od března rozdali turistům vouchery v hodnotě přes 200 milionů renminbi.

Je jasné, že tempo oživení bude záviset na důvěře čínských spotřebitelů v zachování jejich pracovních míst a v růst příjmů. Čína se doposud vyhýbala propouštění, ale je vidět, že se bude muset vypořádat s propadem celosvětové poptávky po čínském zboží. Cestování může být pro čínské spotřebitele střední třídy nedostupné, i když výdaje na cestování nejsou tak velké jako na bydlení nebo vzdělání. V budoucnu bude klíčové sledovat údaje o zaměstnanosti, příjmu domácností a míře nesplácení podnikových úvěrů.

Newsletter