Sociální sít LinkedIn využívají hlavně personalisté, lidé z marketingu a obchodu. LinkedIn je pro každého uchazeče o zaměstnání velmi efektivním nástrojem. Je proto dobré zaměřit se na to, aby byl profil vždy kompletní a aktualizovaný. V Česku je oficiálně je 1,1 až 1,4 milionu účtů na LinkedIn, přičemž poměr mužů oproti ženám je zhruba 60:40. Aktivních účtů je ale jen asi polovina. Jak tedy účet efektivně využívat? Máme pár tipů.
„Osobní značka – brand, je to, co nás odlišuje od ostatních. Měla by reflektovat hodnoty, schopnosti a zkušenosti. CV, vystupování a osobní síť kontaktů – to vše je součástí naší značky. Jak se na sociálních sítích prezentujeme, a jak vystupujeme, v mnoha případech vejde do povědomí potenciálním zaměstnavatelům,“ říká ředitel personálně poradenské společnosti Hays Ladislav Kučera. Podle něj je dobré se ujistit, údaje ve Vašem LinkedIn profilu a CV souhlasí. Vyhnete se tak všetečným otázkám recruiterů při osobním či telefonickém pohovoru.
Lukáš Kakrda, senior online marketing specialist firmy Manpower podotýká, že mnoho uživatelů, ačkoliv profil má, nevyužívá jeho plný potenciál. Stále totiž převládá názor, že LinkedIn je síť určená pracovníkům v oblasti IT a vysokého managementu. Přitom vytvoření takového profilu slouží jako vizitka každému, a to bez ohledu na obor, ve kterém pracuje. „Rád bych povzbudil všechny, kteří se poohlížejí po nové práci (jakékoliv!) nebo je pro ně důležité navazovat kontakt s potenciálními obchodními partnery či zaměstnavateli, ať si profil vytvoří,“ říká Kakrda.
Marketingová manažerka personálně poradenské společnosti Randstad Alžběta Honsová dodává, že LinkedIn je samozřejmě možné využít i pasivně – tj. nechat se „ulovit“ nějakým náborářem. V tom případě je dobré zapnout si v nastavení status „otevřen novým nabídkám“. Viditelné to bude pouze recruiterům, kteří Linkedin prohledávají z hlediska vhodných kandidátů pro otevřené pozice.
Podle Honsové mají největší šanci ulovení profíci z oblasti IT, inženýringu a technických profesí obecně. Ti ani nemusejí svůj profil nijak zvlášť vyšperkovat, stačí, že tam mají několik klíčových slov, které se v souvislosti s jejich profesí a zaměřením používají. Všichni ostatní by měli svůj profil udržovat aktuální a zajímavý, a pokud si chtějí budovat na LinkedInu i svůj osobní brand, tak produkovat zajímavý obsah v podobě příspěvků a blogu (posts).
Dobrá fotka je důležitá
Honsová upozorňuje na to, že nejdůležitější je úvodní informace, tzv. „introduction card“ – to je příležitost poutavě a srozumitelně popsat, kdo jste, co umíte, co vás baví a co hledáte. Nepatří sem výčet dovedností v odrážkách apod., toto je vaše prvotní vizitka a měl by to být tedy souvislý text (minimálně 40 slov) o vás. „Sociální sítě jsou založeny na vizuálnu – dobrá fotka je proto důležitá. Nemusí to být oficiální strnulé foto v obleku – mělo by spíš vyjadřovat vaši osobnost, ale také DNA vaší společnosti. (samozřejmě sem nepatří fotky v plavkách, z baru/diskotéky nebo ty, které vás zachycují při nějaké aktivitě, u které byste nechtěli být zachyceni. Vždycky si představte, jestli byste takovou fotku snesli, pokud by visela na billboardu:-)
Předchozí praxe a srozumitelně napsaná pracovní náplň. To je podle Kakrdy rozhodně základ, na kterém by měl každý profil stát. Ono to funguje stejně jako při psaní profesního CV. „Nesmíte se bát ukázat lidskou stránku, trochu se pochválit za dosažené úspěchy a celou dobu zůstat relevantní vůči oboru, kterému se věnujete nebo chcete věnovat. A tipy bych měl dva. Nebojte se navazovat kontakty a přispívat do diskuzí, protože i taková aktivita vám dopomůže k tomu, že vás personalisté snáze najdou. A druhý tip – nebojte se požádat kolegy (ideálně i zaměstnavatele) o to, aby vám do profilu připsali „recenzi“ na vás coby zaměstnance a přidali hodnocení k vašim schopnostem. To je totiž něco, čím personalisty zaujmete – zkrátka ukázaná platí,“ radí Kakrda.
Honsová dále zmiňuje, že profil na LinkedIn je „živý obsah“. Neměli byste si tedy představovat, že ho vyplníte jednou a pak už na něj nebudete muset sáhnout – pravidelná aktualizace a úpravy jsou jeho nedílnou součástí. „Pište srozumitelně, nevymýšlejte si a samozřejmě buďte stále profesionální – na LinkedInu platí stejná pravidla jako na jiných sociálních sítích. Počítejte s tím, že vaše digitální stopa zůstane dlouho, každý si vás může vygooglit a mějte tedy pod kontrolou, co mu v souvislosti s vámi na internetu vyskočí. (tj. žádný obsah, který je v rozporu se zákony či dobrými mravy – a se zdravým rozumem),“ konstatuje Honsová.
Na co si dát pozor
Špatný nebo neaktualizovaný profil vám ale může také uškodit. „Často se setkáváme s tím, že si uživatelé svůj profil neaktualizují a zaměstnavatelé pak mohou nabýt dojmu, že už dva roky brigádně pracují u stánku se zmrzlinou, ale ve skutečnosti mají za sebou praxi a hezké výsledky. Stejně tak se mění i názorová vyspělost a vyjadřovací schopnosti,“ říká Kakrda.
Simona Stasová z Experis pak upozornila na to, že byste se měli vyvarovat uvádění titulků u jména. Mnohem víc záleží na zkušenostech a znalostech, které jsou v profilu uvedené. Titul sám o sobě v podstatě nic neříká, lepší je uvést u vzdělání detaily. Chybou je také spamování. Na profil je nesmyslné dávat 20 fotek dětí, 500 fotek z dovolené nebo 350 fotek ze soukromí. A chybou je podle Stasové také žádná aktivita. „Když přidáváme příspěvky, lajkujeme, komentujeme atd, jsme samozřejmě víc vidět,“ dodala.
Honsová doporučuje si nevymýšlet a samozřejmě být stále profesionální. Na LinkedInu platí stejná pravidla jako na jiných sociálních sítích. Počítejte s tím, že vaše digitální stopa zůstane dlouho, každý si vás může vygooglovat a mějte tedy pod kontrolou, co mu v souvislosti s vámi na internetu vyskočí. Tedy žádný obsah, který je v rozporu se zákony či dobrými mravy a se zdravým rozumem. Jak dodává Kakrda, je rozdíl říct nevhodný vtip v hospodě kamarádům a sdílet to tisícům lidem, u kterých nelze odhadnout reakci. Párkrát se stalo, kdy to lidi semlelo. O těchto případech čtěte zde.
Do souhrnu můžete také přidat referenční videa či prezentace, pokud jsou relevantní.