Sportujete? Dejte pozor na to, co o vás ví vaše fitness aplikace


09:15 • 17. března 2019

Tagy: zdraví, Technologie, Digitalizace, Kyberútok

Zatímco po většinu historie lidstva bylo hlavní výzvou pro člověka uživit sebe a svou rodinu, dnes je už přinejmenším ve vyspělých zemích možnost zajít si do supermarketu a jednoduše si koupit to, na co máte chuť, brána jako takřka samozřejmost. Ba co víc, mnozí by ve skutečnosti rádi jedli o trochu méně. Ve světle rostoucího trendu obezity se tak hojnost vyspělého světa obrací proti němu.

Naštěstí technologický vývoj jde dopředu i v oblasti boje s přebytečnými kily, které napáchaly příliš časté návštěvy oněch supermarketů. Výrazem toho je záplava fitness aplikací, které vám spočítají, co jen budete chtít - například jak rychle běžíte, kolik jste už uběhli a hlavně kolik kalorií už jste při té usilovné námaze spálili. Další pak dokáží sledovat váš jídelníček a počítat, kolik kalorií jste naopak spořádali. Takové digitální pomůcky vám přitom nejen pomohou koordinovat vaše každodenní výkony s vytyčenými cíli, ale také vám dodají motivaci při vaší náročné cestě za vysněnými křivkami.

Sportovní aplikaci EPP už používá 400 tisíc Čechů

Nicméně ve světě, ve kterém se data stávají stále cennější, a tudíž stále ohroženější komoditou, je třeba připomenout, že s vaší fitness aplikací sdílíte řadu velmi intimních informací. A čím poctivější - a více digitalizovaný - sportovec jste, tím více toho o vás vaše fitness aplikace ví. A jak už postupně pár let vychází najevo, také se tyto citlivé údaje, například o tom, kde se pravidelně pohybujete, ale i jaká je vaše kondice, nebojí použít.

Již v roce 2013 informoval server The Guardian o výsledcích pátrání společnosti Evidon na objednání Financial Times, jež došlo k tomu, že 20 fitness aplikací, které byly vybrány z těch nejpopulárnějších - zahrnujících například MapMyRun, Lose It! či Period Tracker, sdílí data svých uživatelů dohromady s 70 reklamními a analytickými společnostmi. U jedné z nich to dokonce bylo 11 třetích stran najednou.

Platí tedy fráze, že pokud za něco neplatíte, pak produktem jste vy. "Je běžné, že vývojáři sdílejí informace se širokou škálou reklamních a analytických platforem," řekla nedávno mluvčí společnosti Facebook serveru MarketWatch, která také přiznala, že některá taková data jsou sdílena i se společností Facebook. Na druhou stranu však upozornila, že Facebook nevyžaduje zasílání citlivých údajů o uživatelích, ba spolupracujícím aplikacím dokonce zakazuje, aby jim takové informace posílali.

 

Kromě marketingových účelů však server Market Watch upozorňuje na o něco vážnější formu možného zneužití, která by mohla být spojena se zdravotními pojišťovnami. To se pak týká nejen fitness aplikací, ale obecně všech takových, které sledují kondici a zdraví uživatele. Jde například o aplikaci Zdraví společnosti Apple (Apple Health), která shromáždí data z vašeho iPhonu, iPodu i Apple Watch, a může tak vědět nejen, co jste dělali, ale i kolik hodin jste spali a co jste jedli (pokud jí dovolíte takové informace získat).

Podobnou aplikaci pro Android nabízí i Samsung (S Health) či Huawei (Huawei Health).Tyto informace by přitom mohly být mimořádně užitečné například pro ty, kteří rozhodují, zda jste vhodným kandidátem pro životní pojištění. "Aplikace pro fitness mohou hodně napovědět, co se týče fyzické kondice a celkového zdraví," citoval server Market Watch Raye Walshe, experta na ochranu soukromí z BestVPN.com.

"Tato data jsou cenná, protože by mohla být použita k ověření, zda je někdo způsobilý pro životní pojištění či jaké je riziko představuje takový klient pro pojišťovnu," dodal expert. Za takové údaje by pak pojišťovny byly ochotny zaplatit, přičemž dále by se je nebály použít při přístupu ke klientům, což by některé mohlo znevýhodnit, varoval také Walsh. Stejně tak už The Guardian na základě informací Financial Times již dříve upozornil, že velké pojišťovací společnosti, jako je v USA Humana a Aetna, plánují partnerství s vývojáři aplikací zaměřených na sledování zdraví.

Pět zásad kybernetické bezpečnosti pro kanceláře budoucnosti

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.