Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Každý osmý Čech odkládá mobil jen na noc

Každý osmý Čech podle výzkumu BoomLab odkládá mobil jen na noc. A nejsou to jen „ti mladí“, jak se často proklamuje. Kdo tráví s mobilním telefonem nejvíc času a k čemu jej vlastně tato skupina využívá, zjistila komunikační agentura Boomerang Communication v mediálním průzkumu.

Z analýzy mimo jiné vyšlo najevo, co Čechy nejvíc baví v médiích, že je sledujeme v pracovní i nepracovní dny (a někdy i v pracovní době) a že pořád máme nejraději televizi. Zatím sice převážně klasickou, ale přicházíme na chuť i té internetové. Velká část z nás však televizi pouští jen jako kulisu. Největšími multitaskery jsou přitom mladí ve věku 16 až 24 let, kteří dokonce ze tří čtvrtin u sledování televize s někým komunikují, případně surfují na internetu. Společnost bude výsledky výzkumu využívat pro své klienty při tvorbě strategií a cílení reklamních kampaní.

„Mobile generation“ aneb co na těch mobilech pořád děláme?

Pouze pro 12 % populace je mobil naprosto nepostradatelný. To znamená, že ho mají uživatelé po ruce pořád, kromě času, kdy spí. „Asi není překvapením, že nejvíc takových uživatelů najdeme ve věkové kategorii od 16 do 24 let (23 %), ale ještě i v kategorii 45 až 54 let to uvedl každý desátý,“ upřesňuje marketingová analytička Eva Kneblová, která se na průzkumu podílela.

Pozor na světlo z telefonu. Před čím varuje expert?

Boomerang zjistil, že mezi lidmi, kteří mobilní telefony odkládají jen na noc, je nadprůměrný podíl uživatelů sociálních sítí (98 %). Z těch obecně převažují Facebook a YouTube, většina permanentních uživatelů mobilního telefonu je však také fanoušky Instagramu. „Kromě toho více než čtyři pětiny těch, kteří se od svého mobilu neumí odtrhnout, na něm také hrají hry,“ doplňuje data z výzkumu Michaela Raková, obsahový stratég Boomerang Communication.

Naše návyky však často kromě věku souvisí také s ekonomickou aktivitou. Zatímco pro pracující je mobilní telefon spíše užitečným pomocníkem (a o něco hůře se od něj také odtrhávají), nepracující jej spíše vnímají jako pouhý komunikační nástroj.

Médií se nevzdáváme ani během pracovní doby

„S médii prožíváme většinu našeho času, v průměru 6 hodin denně, ale v různou denní dobu na nás působí jiná média a s jinou intenzitou,“ komentuje působení médií Michaela Raková. Výzkum BoomLab potvrdil pozici rádia a televize jako dvou nejsilnějších stálic mediální nabídky, nicméně lidé je často používají pouze jako kulisu pro jinou činnost. Překvapivě se ukázalo, že více než dvě třetiny respondentů nepotřebují sledovat žádná média k vlastní práci. To jim ale nebrání se jim věnovat během pracovní doby. Specifickou roli v tomto ohledu má rádio / rozhlas, které má v práci puštěné více než třetina z nás.

Chceme informace zadarmo

Ukázalo se také, že tisk vůbec není mrtvý. Více než tři čtvrtiny Čechů totiž stále alespoň někdy čtou tištěné noviny, tištěnými časopisy pak rádo listuje dokonce 85 %. A tři pětiny z nás jsou ochotní si pro magazín zajít do trafiky, zatímco pro noviny necelá polovina. Třetina čtenářů novin sahá po tisku vydávaném zdarma, s podobným podílem funguje předávání přečtených novin v rodině a mezi kamarády. Nezanedbatelná část si pak čte noviny také v práci. Časopisy vydávané zdarma si domů odnáší přibližně každý šestý Čech.

O online formátu platí, že milujeme to, co je zadarmo, ještě výrazněji. Za obsah na webu je ochotno platit jen přibližně 8 % populace, spíše muži, u nichž není rozhodně výjimkou předplatné prémiového obsahu na více webech. Ukazuje se přitom, že ochota platit za obsah klesá s věkem. Starší respondenti si zatím na to, že by za informace platili, příliš nezvykli.

O výzkumu Boom Lab
Reprezentativní internetový průzkum proběhl na panelu respondentů (metoda CAWI) ve spolupráci s agenturou DataCollect. Dotázáno bylo 1000 respondentů ve věku 16+, 515 žen, 485 mužů. Sběr dat proběhl ve druhé polovině roku 2018. 

 

Newsletter